REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki za 2024 rok: Rozliczenie o wiele łatwiejsze, fiskus szykuje specjalne narzędzie dla podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatki za 2024 rok: Rozliczenie o wiele łatwiejsze, fiskus szykuje specjalne narzędzie dla podatników
Podatki za 2024 rok: Rozliczenie o wiele łatwiejsze, fiskus szykuje specjalne narzędzie dla podatników
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenia podatkowe za 2024 rok. "W ciągu kilku miesięcy podatnicy powinni otrzymać dostęp do e-Urzędu Skarbowego poprzez aplikację mobilną. Za jej pośrednictwem będzie można rozliczyć podatki za 2024 rok" – powiedział szef Krajowej Administracji Skarbowej i wiceminister finansów Marcin Łoboda.

Zbliża się już czas na rozliczenia podatkowe za 2024 rok i jest dobra wiadomość dla podatników. "W ciągu najbliższych miesięcy planujemy udostępnić użytkownikom serwisu e-Urząd Skarbowy nowe narzędzie w postaci aplikacji mobilnej, które umożliwi bezpieczne, szybkie i komfortowe załatwianie spraw urzędowych online. Aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy będziemy wdrażać w kilku etapach. Na początek udostępnimy konto osoby fizycznej i przeznaczone dla tego konta funkcjonalności" - powiedział Łoboda. Dodał, że jej użytkownicy będą mogli m.in. uzyskać zaświadczenia, przeglądać informacje o udzielonych pełnomocnictwach, zobaczyć złożone dokumenty z zakresu podatku PIT, PCC, SD i VAT czy sprawdzać swoje rozliczenia.

REKLAMA

Rozliczenia podatkowe za 2024 rok łatwiejsze dzięki aplikacji. Dostęp do usługi Twój e-PIT

Aplikacja - jak podał - będzie zawierać także inne funkcjonalności, np. zarządzanie dokumentami czy aktualizację danych oraz wysyłanie i odbieranie dokumentów w formie elektronicznej, jeśli wcześniej użytkownik wyrazi zgodę na e-Korespondencję. W pierwszym etapie KAS planuje także udostępnienie usługi dla notariuszy. "W ramach udostępnionych usług chcemy również zapewnić użytkownikom dostęp do skorzystania z możliwości rozliczenia zeznania za rok 2024 poprzez usługę Twój e-PIT. Planujemy także wprowadzenie funkcjonalności, która umożliwi przedsiębiorcom wygenerowanie Raportu podatnika, dzięki któremu mogą oni w ciągu kilku sekund poznać podstawowe informacje na temat swojej sytuacji podatkowej. W kolejnych wersjach aplikacji mobilnej planujemy rozszerzyć zakres jej funkcjonalności o usługi już dostępne w e-Urzędzie Skarbowym, przede wszystkim o konto organizacji, jak i nowe usługi, których wdrożenie w serwisie jest dopiero planowane" – dodał szef KAS.

Marcin Łoboda podkreślił, że już teraz podatnicy mogą załatwić większość spraw podatkowych elektronicznie, bez konieczności wychodzenia z domu, siedem dni w tygodniu, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Jego zdaniem kolejne funkcjonalności tego serwisu zyskują na popularności, czego przykładem może być e-Korespondencja.

„Od momentu udostępnienia tej usługi w e-Urzędzie Skarbowym, czyli od lipca 2022 r., prawie 2 mln osób wyraziło zgodę na komunikację elektroniczną, w tym okresie doręczyliśmy ponad 3,5 mln dokumentów na ich konta w serwisie. Liczba wyrażonych zgód na e-Korespondencję stale rośnie. Dzięki przejściu na e-Korespondencję, można wysyłać i odbierać dokumenty z urzędu skarbowego w formie elektronicznej. W ten sposób można m. in. bardzo szybko uzyskać zaświadczenie z urzędu czy złożyć wniosek o zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej. Poza tym podatnicy mogą też bezterminowo gromadzić swoją korespondencję w jednym miejscu i mają do niej nieprzerwany dostęp" – powiedział wiceminister finansów.

Wyjaśnił, że za pośrednictwem e-US można składać pisma ogólne czy wnioski o wydanie zaświadczenia, ale także wysłać zawiadomienie ZAW-NR czy złożyć czynny żal. Podkreślił, że zakres dokumentów, jakie można składać w serwisie, jest systematycznie rozszerzany.

"Za pośrednictwem e-US użytkownicy złożyli już prawie 2,4 mln dokumentów, z czego aż 29 proc. złożonych tą drogą dokumentów to wnioski o wydanie zaświadczenia. Udostępniamy użytkownikom specjalny kreator pism do tworzenia różnego rodzaju dokumentów i ich wysłania do konkretnego organu" - poinformował wiceszef MF. Wyjaśnił, że po to, by złożyć dokument za pośrednictwem e-US, nie trzeba mieć podpisu elektronicznego. "Dokument w momencie wysyłki podpisywany jest w imieniu podatnika certyfikatem pieczęci Szefa KAS. W ten sposób potwierdzamy wiarygodność danych. Poza tym dokumenty mogą składać zarówno podatnicy, jak i ich pełnomocnicy" – powiedział Łoboda.

Aktualnie e-US daje możliwość złożenia 115 formularzy, które umożliwiają rozliczenie w zakresie PIT, CIT, VAT, PCC, SD

Szaf KAS przypomniał, że za pośrednictwem e-US podatnicy – zarówno osoby fizyczne, jak i prawne – mogą składać różnego rodzaju formularze. Przy czym nie chodzi tylko o zeznania, które składane są poprzez usługę Twój e-PIT, ale także o deklaracje, które od listopada 2023 r. są udostępnianie w serwisie e-formularze.

„W tym okresie poza automatycznie generowanymi zeznaniami w usłudze Twój e-PIT, przyjęliśmy już 750 tysięcy dokumentów wypełnionych i złożonych samodzielnie przez zalogowanych użytkowników. Aktualnie e-US daje możliwość złożenia 115 formularzy, które umożliwiają rozliczenie w zakresie PIT, CIT, VAT, PCC, SD. Ważną zaletą naszej usługi jest brak konieczności podpisywania wysyłanych dokumentów. W przypadku dokumentów składanych z kont organizacji oznacza to, że nie ma potrzeby składania upoważnień UPL-1 – każdy użytkownik konta może złożyć dokumenty w imieniu organizacji” – przekazał Łoboda.

Dodał, że uwierzytelniony użytkownik nie musi wypełniać w deklaracjach danych identyfikacyjnych, ma możliwość zapisywania kopii roboczych i sporządzania korekt z wykorzystaniem danych zawartych w złożonych wcześniej dokumentach. Poza tym e-US umożliwia śledzenie tego, co dzieje się ze złożonymi organizacjami.

„W serwisie e-US udostępniliśmy historię złożonych deklaracji. Użytkownicy zarówno z konta osoby fizycznej, jak i konta organizacji mogą przeglądać deklaracje elektroniczne, mogą je pobrać i wydrukować. Maja też możliwość podglądu informacji z deklaracji, które złożyli w formie papierowej. Na ten moment, użytkownicy e-US pobrali swoje deklaracje prawie 16 mln razy" - poinformował wiceminister. Zwrócił też uwagę, że e-Urząd Skarbowy umożliwia także opłacenie podatku, między innymi za pośrednictwem Blika. Z tej możliwości skorzystało ponad 650 tys. użytkowników.

Szef KAS zwrócił również uwagę, że e-Urząd Skarbowy umożliwia podatnikom i płatnikom weryfikację ich rozliczeń z urzędem skarbowym oraz sprawdzenie ich szczegółów. Taką możliwość daje usługa „Rozliczenia”. „Po wejściu na swoje konto w serwisie e-US podatnicy zobaczą zaksięgowane deklaracje i zeznania podatkowe, ich rozliczenie, dokonane wpłaty – z uwzględnieniem pobranych odsetek, zrealizowane zwroty i inne szczegóły rozliczeń, m.in. informacje o błędnych deklaracjach. Dodatkowo umożliwiamy użytkownikom wyeksportowanie danych o rozliczeniach do plików PDF, XLSX. Można też złożyć wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu na poczet innych zobowiązań czy pismo w sprawie wyjaśnienia przeznaczenia wpłaty z poziomu konkretnej transakcji wpłaty lub nadpłaty. W planach mamy dodatkowo udostępnienie płatności z Rozliczeń. Z usługi Rozliczeń skorzystało już prawie 11,7 mln użytkowników” – stwierdził wiceminister finansów.

KAS planuje wdrażanie kolejnych usług i ułatwień dla podatników

„Wkrótce w e-Urzędzie Skarbowym pojawi się Chatbot. To automatyczne narzędzie komunikacyjne, którego zadaniem będzie wspieranie użytkowników e-Urzędu Skarbowego w nawigacji po serwisie” – wyjaśnił.

Przypomniał też, że funkcjonalności e-Urzędu Skarbowego zostały poszerzone ostatnio o Raport podatnika, który stworzony został z myślą o przedsiębiorcach. "Dzięki niemu mogą oni szybko sprawdzić, czy zalegają w podatkach, czy prowadzimy wobec nich postępowanie egzekucyjne. Dowiedzą się – dzięki podpowiedziom systemu – czy popełnili błędy rachunkowe w deklaracjach oraz czy nie zapomnieli o złożeniu jakiejś deklaracje. Raport zawiera także podstawowe dane rejestracyjne oraz informacje o pełnomocnikach. Wszystko po to, aby przedsiębiorcy mogli te dane sprawdzić oraz ewentualnie zaktualizować. To rozwiązanie cieszy się sporą popularnością - do dzisiaj Raport podatnika z e-US pobrano prawie 790 tys. razy" - przekazał Łoboda.

Wyjaśnił, że w zakresie pełnomocnictw planowana jest zmiana miejsca ich składania. Obecnie w e-US nie można składać takich dokumentów. "Obecnie w e-US użytkownik może tylko przeglądać listy aktywnych pełnomocnictw ogólnych. Planujemy wiec przenieść możliwość składania pełnomocnictw ogólnych z Portalu Podatkowego do e-Urzędu Skarbowego, tak aby użytkownik miał wszystkie informacje dotyczące pełnomocnictw w jednym miejscu" – powiedział wiceminister.

Z e-US mogą korzystać spółki, fundacje czy stowarzyszenia

Dodał, że dzięki kontu organizacji e-US mogą korzystać zarówno spółki, jak też fundacje czy stowarzyszenia. „Wystarczy, że wyznaczą użytkownika konta organizacji i będą mogły niemal w takim samym stopniu co osoby fizyczne korzystać z e-usług. Do najważniejszych, w kontekście zbliżających się rozliczeń PIT, należy możliwość składania deklaracji przez płatników, czyli PIT-4R czy PIT-11 – bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego. Dzisiaj z konta organizacji korzysta już prawie 113 tys. organizacji i wciąż otwierane są kolejne” – stwierdził szef KAS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet podatki 2025

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA