REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Święta w firmie: jak rozliczyć podatkowo upominki i spotkanie wigilijne

pracownicy, święta w firmie
Święta w firmie: jak rozliczyć podatkowo upominki i spotkanie wigilijne
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W okresie świątecznym wielu przedsiębiorców decyduje się na organizację wigilijnego spotkania dla pracowników. Choć firmowa wigilia wiąże się z dodatkowymi wydatkami, wcale nie musi obciążać pracodawcy. Wystarczy spełnić warunki wliczenia tej imprezy w koszty. Ważną kwestią jest także dobór prezentów dla pracowników. Podpowiadamy, w jaki sposób najlepiej rozliczyć świąteczne wydatki.

rozwiń >

Firmowa wigilia a koszty uzyskania przychodów

O tym, czy wydatki poniesione na organizację firmowej wigilii można wrzucić w koszty, decydują określone zasady. Opierają się one na ustawowej definicji kosztów, którymi są “wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów”. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Związek z działalnością gospodarczą

Podobnie jak inne imprezy firmowe, również spotkanie wigilijne powinno mieć charakter integracyjny i ściśle związany z prowadzoną działalnością. Co to oznacza w praktyce? Tego typu impreza nie może ograniczać się jedynie do zwykłej konsumpcji. Na spotkaniu warto zrealizować działania mające na celu usprawnienie pracy pracowników, takie jak warsztaty, przedstawić pracownikom podsumowanie wyników sprzedaży i wytyczyć nowe wyzwania na kolejny rok lub w inny sposób zrealizować strategię działalności firmy. W ten sposób firmowa wigilia zyska cel integracyjny, a to wiąże się z możliwością zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów.

Brak charakteru reprezentacyjnego

Koszt przyjęcia wigilijnego nie może być zbyt wysoki. Urząd Skarbowy zakwestionuje wtedy część poniesionych wydatków i uzna je za przeznaczone na cele reprezentacyjne, a tych nie można już przypisać do kosztów. 

Warto zwrócić uwagę na listę gości. Jeśli obok pracowników zaproszone są także osoby współpracujące z firmą na podstawie umów cywilnoprawnych lub kontraktów B2B, należy rozliczyć koszty proporcjonalnie. Jedynie obecność samych pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i ewentualnie ich rodzin daje prawo do pełnego odliczenia. Również koszty poniesione na rzecz zaproszonych kontrahentów mają charakter reprezentacyjny.

Odpowiednie udokumentowanie

Należy zarchiwizować standardowe dokumenty związane z organizacją wigilijnego spotkania, takie jak faktury i rachunki. Ponadto przedsiębiorca powinien zachować listę obecności oraz program wydarzenia lub protokół z jego przebiegu.

W razie ewentualnej kontroli łatwiej będzie przekonać organy podatkowe, że w spotkaniu rzeczywiście uczestniczyli pracownicy firmy i służyło ono podniesieniu motywacji oraz integracji zespołu.

REKLAMA

Spotkanie świąteczne a przychód pracownika

Udział w firmowej wigilii nie stanowi przychodu pracownika i nie należy odprowadzać z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy. Jako świadczenie nieodpłatne dotyczy sytuacji, kiedy spotkanie wigilijne ma charakter ogólnodostępny, a jego celem jest integracja, co zgodnie z interpretacjami podatkowymi nie generuje przychodu po stronie pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Maksymalna wartość wigilijnego prezentu

Jeżeli pracodawca chciałby w jakiś sposób nagrodzić pracowników, finansując upominki ze środków obrotowych firmy, musi pamiętać, że stanowią one przychód ze stosunku pracy, a pracownik ma obowiązek zapłaty od nich podatku dochodowego (wyjątkiem są prezenty poniżej 100 zł w skali roku). W przypadku, gdy właściciel firmy skorzysta ze środków pochodzących z funduszu socjalnego, wartość prezentów zwolnionych z podatków wynosi do 1000 zł rocznie. Po przekroczeniu tego limitu należy od nadwyżki obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy, a także naliczyć składki ZUS. Co ważne, bony i talony podarowane pracownikom również podlegają opodatkowaniu - obowiązek ten jest niezależny od źródła ich finansowania.

VAT od wydatków na organizację wigilii

Aby skorzystać z prawa odliczenia VAT od wydatków poniesionych w związku z firmową wigilią, należy wykazać ich pośredni związek w wykonywaną działalnością. W tym przypadku trzeba więc mocno podkreślić motywacyjno-integracyjny charakter tego wydarzenia. Wydatkami, od których nie można odliczyć podatku VAT, są te poniesione na alkohol, co wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Ważne jest także źródło finansowania świątecznego spotkania, na co zwraca uwagę Magdalena Kubiak, Księgowa Prowadząca z firmy CashDirector S.A.:
- Jeżeli na organizację firmowej wigilii przedsiębiorca przeznaczy środki z funduszu obrotowego, może odliczyć VAT. Jeżeli jednak impreza pracownicza zostanie sfinansowana ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, prawo do odliczeń już mu nie przysługuje. Wynika to z tego, że występuje wtedy jako zarządca funduszu socjalnego, a nie jako podatnik VAT

Również sposób organizacji firmowej Wigilii ma znaczenie. Firma może zorganizować imprezę:
- w restauracji - nie ma wtedy prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na tzw. usługi gastronomiczne, 
- w swoim biurze - wydatki poniesione na catering kwalifikują się do odliczenia podatku VAT.

Jak podkreśla Magdalena Kubiak: - Faktura za firmową wigilię powinna jasno określać, jakie usługi zostały zamówione. Jeżeli była to tylko dostawa posiłków, podatnik zyska możliwość rozliczenia podatku VAT. Jeżeli jednak z dokumentu zakupu wynika, że była to kompleksowa usługa gastronomiczna, przedsiębiorca nie odliczy VATu. W obu przypadkach nadal można zaliczyć poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów.

Błędy związane z organizacją firmowej wigilii i ewentualnymi bonusami świątecznymi mogą być dość kosztowne, dlatego warto dobrze zaplanować przebieg tego wydarzenia, a skrupulatne stosowanie obowiązujących zasad księgowych pozwoli zoptymalizować poniesione wydatki.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA