REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Święta w firmie: jak rozliczyć podatkowo upominki i spotkanie wigilijne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pracownicy, święta w firmie
Święta w firmie: jak rozliczyć podatkowo upominki i spotkanie wigilijne
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W okresie świątecznym wielu przedsiębiorców decyduje się na organizację wigilijnego spotkania dla pracowników. Choć firmowa wigilia wiąże się z dodatkowymi wydatkami, wcale nie musi obciążać pracodawcy. Wystarczy spełnić warunki wliczenia tej imprezy w koszty. Ważną kwestią jest także dobór prezentów dla pracowników. Podpowiadamy, w jaki sposób najlepiej rozliczyć świąteczne wydatki.

rozwiń >

Firmowa wigilia a koszty uzyskania przychodów

O tym, czy wydatki poniesione na organizację firmowej wigilii można wrzucić w koszty, decydują określone zasady. Opierają się one na ustawowej definicji kosztów, którymi są “wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów”. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Związek z działalnością gospodarczą

Podobnie jak inne imprezy firmowe, również spotkanie wigilijne powinno mieć charakter integracyjny i ściśle związany z prowadzoną działalnością. Co to oznacza w praktyce? Tego typu impreza nie może ograniczać się jedynie do zwykłej konsumpcji. Na spotkaniu warto zrealizować działania mające na celu usprawnienie pracy pracowników, takie jak warsztaty, przedstawić pracownikom podsumowanie wyników sprzedaży i wytyczyć nowe wyzwania na kolejny rok lub w inny sposób zrealizować strategię działalności firmy. W ten sposób firmowa wigilia zyska cel integracyjny, a to wiąże się z możliwością zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów.

Brak charakteru reprezentacyjnego

Koszt przyjęcia wigilijnego nie może być zbyt wysoki. Urząd Skarbowy zakwestionuje wtedy część poniesionych wydatków i uzna je za przeznaczone na cele reprezentacyjne, a tych nie można już przypisać do kosztów. 

Warto zwrócić uwagę na listę gości. Jeśli obok pracowników zaproszone są także osoby współpracujące z firmą na podstawie umów cywilnoprawnych lub kontraktów B2B, należy rozliczyć koszty proporcjonalnie. Jedynie obecność samych pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i ewentualnie ich rodzin daje prawo do pełnego odliczenia. Również koszty poniesione na rzecz zaproszonych kontrahentów mają charakter reprezentacyjny.

Odpowiednie udokumentowanie

Należy zarchiwizować standardowe dokumenty związane z organizacją wigilijnego spotkania, takie jak faktury i rachunki. Ponadto przedsiębiorca powinien zachować listę obecności oraz program wydarzenia lub protokół z jego przebiegu.

W razie ewentualnej kontroli łatwiej będzie przekonać organy podatkowe, że w spotkaniu rzeczywiście uczestniczyli pracownicy firmy i służyło ono podniesieniu motywacji oraz integracji zespołu.

REKLAMA

Spotkanie świąteczne a przychód pracownika

Udział w firmowej wigilii nie stanowi przychodu pracownika i nie należy odprowadzać z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy. Jako świadczenie nieodpłatne dotyczy sytuacji, kiedy spotkanie wigilijne ma charakter ogólnodostępny, a jego celem jest integracja, co zgodnie z interpretacjami podatkowymi nie generuje przychodu po stronie pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Maksymalna wartość wigilijnego prezentu

Jeżeli pracodawca chciałby w jakiś sposób nagrodzić pracowników, finansując upominki ze środków obrotowych firmy, musi pamiętać, że stanowią one przychód ze stosunku pracy, a pracownik ma obowiązek zapłaty od nich podatku dochodowego (wyjątkiem są prezenty poniżej 100 zł w skali roku). W przypadku, gdy właściciel firmy skorzysta ze środków pochodzących z funduszu socjalnego, wartość prezentów zwolnionych z podatków wynosi do 1000 zł rocznie. Po przekroczeniu tego limitu należy od nadwyżki obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy, a także naliczyć składki ZUS. Co ważne, bony i talony podarowane pracownikom również podlegają opodatkowaniu - obowiązek ten jest niezależny od źródła ich finansowania.

VAT od wydatków na organizację wigilii

Aby skorzystać z prawa odliczenia VAT od wydatków poniesionych w związku z firmową wigilią, należy wykazać ich pośredni związek w wykonywaną działalnością. W tym przypadku trzeba więc mocno podkreślić motywacyjno-integracyjny charakter tego wydarzenia. Wydatkami, od których nie można odliczyć podatku VAT, są te poniesione na alkohol, co wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Ważne jest także źródło finansowania świątecznego spotkania, na co zwraca uwagę Magdalena Kubiak, Księgowa Prowadząca z firmy CashDirector S.A.:
- Jeżeli na organizację firmowej wigilii przedsiębiorca przeznaczy środki z funduszu obrotowego, może odliczyć VAT. Jeżeli jednak impreza pracownicza zostanie sfinansowana ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, prawo do odliczeń już mu nie przysługuje. Wynika to z tego, że występuje wtedy jako zarządca funduszu socjalnego, a nie jako podatnik VAT

Również sposób organizacji firmowej Wigilii ma znaczenie. Firma może zorganizować imprezę:
- w restauracji - nie ma wtedy prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na tzw. usługi gastronomiczne, 
- w swoim biurze - wydatki poniesione na catering kwalifikują się do odliczenia podatku VAT.

Jak podkreśla Magdalena Kubiak: - Faktura za firmową wigilię powinna jasno określać, jakie usługi zostały zamówione. Jeżeli była to tylko dostawa posiłków, podatnik zyska możliwość rozliczenia podatku VAT. Jeżeli jednak z dokumentu zakupu wynika, że była to kompleksowa usługa gastronomiczna, przedsiębiorca nie odliczy VATu. W obu przypadkach nadal można zaliczyć poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów.

Błędy związane z organizacją firmowej wigilii i ewentualnymi bonusami świątecznymi mogą być dość kosztowne, dlatego warto dobrze zaplanować przebieg tego wydarzenia, a skrupulatne stosowanie obowiązujących zasad księgowych pozwoli zoptymalizować poniesione wydatki.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA