REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Święta w firmie: jak rozliczyć podatkowo upominki i spotkanie wigilijne

pracownicy, święta w firmie
Święta w firmie: jak rozliczyć podatkowo upominki i spotkanie wigilijne
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W okresie świątecznym wielu przedsiębiorców decyduje się na organizację wigilijnego spotkania dla pracowników. Choć firmowa wigilia wiąże się z dodatkowymi wydatkami, wcale nie musi obciążać pracodawcy. Wystarczy spełnić warunki wliczenia tej imprezy w koszty. Ważną kwestią jest także dobór prezentów dla pracowników. Podpowiadamy, w jaki sposób najlepiej rozliczyć świąteczne wydatki.

rozwiń >

Firmowa wigilia a koszty uzyskania przychodów

O tym, czy wydatki poniesione na organizację firmowej wigilii można wrzucić w koszty, decydują określone zasady. Opierają się one na ustawowej definicji kosztów, którymi są “wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów”. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Związek z działalnością gospodarczą

Podobnie jak inne imprezy firmowe, również spotkanie wigilijne powinno mieć charakter integracyjny i ściśle związany z prowadzoną działalnością. Co to oznacza w praktyce? Tego typu impreza nie może ograniczać się jedynie do zwykłej konsumpcji. Na spotkaniu warto zrealizować działania mające na celu usprawnienie pracy pracowników, takie jak warsztaty, przedstawić pracownikom podsumowanie wyników sprzedaży i wytyczyć nowe wyzwania na kolejny rok lub w inny sposób zrealizować strategię działalności firmy. W ten sposób firmowa wigilia zyska cel integracyjny, a to wiąże się z możliwością zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów.

Brak charakteru reprezentacyjnego

Koszt przyjęcia wigilijnego nie może być zbyt wysoki. Urząd Skarbowy zakwestionuje wtedy część poniesionych wydatków i uzna je za przeznaczone na cele reprezentacyjne, a tych nie można już przypisać do kosztów. 

Warto zwrócić uwagę na listę gości. Jeśli obok pracowników zaproszone są także osoby współpracujące z firmą na podstawie umów cywilnoprawnych lub kontraktów B2B, należy rozliczyć koszty proporcjonalnie. Jedynie obecność samych pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i ewentualnie ich rodzin daje prawo do pełnego odliczenia. Również koszty poniesione na rzecz zaproszonych kontrahentów mają charakter reprezentacyjny.

Odpowiednie udokumentowanie

Należy zarchiwizować standardowe dokumenty związane z organizacją wigilijnego spotkania, takie jak faktury i rachunki. Ponadto przedsiębiorca powinien zachować listę obecności oraz program wydarzenia lub protokół z jego przebiegu.

W razie ewentualnej kontroli łatwiej będzie przekonać organy podatkowe, że w spotkaniu rzeczywiście uczestniczyli pracownicy firmy i służyło ono podniesieniu motywacji oraz integracji zespołu.

REKLAMA

Spotkanie świąteczne a przychód pracownika

Udział w firmowej wigilii nie stanowi przychodu pracownika i nie należy odprowadzać z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy. Jako świadczenie nieodpłatne dotyczy sytuacji, kiedy spotkanie wigilijne ma charakter ogólnodostępny, a jego celem jest integracja, co zgodnie z interpretacjami podatkowymi nie generuje przychodu po stronie pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Maksymalna wartość wigilijnego prezentu

Jeżeli pracodawca chciałby w jakiś sposób nagrodzić pracowników, finansując upominki ze środków obrotowych firmy, musi pamiętać, że stanowią one przychód ze stosunku pracy, a pracownik ma obowiązek zapłaty od nich podatku dochodowego (wyjątkiem są prezenty poniżej 100 zł w skali roku). W przypadku, gdy właściciel firmy skorzysta ze środków pochodzących z funduszu socjalnego, wartość prezentów zwolnionych z podatków wynosi do 1000 zł rocznie. Po przekroczeniu tego limitu należy od nadwyżki obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy, a także naliczyć składki ZUS. Co ważne, bony i talony podarowane pracownikom również podlegają opodatkowaniu - obowiązek ten jest niezależny od źródła ich finansowania.

VAT od wydatków na organizację wigilii

Aby skorzystać z prawa odliczenia VAT od wydatków poniesionych w związku z firmową wigilią, należy wykazać ich pośredni związek w wykonywaną działalnością. W tym przypadku trzeba więc mocno podkreślić motywacyjno-integracyjny charakter tego wydarzenia. Wydatkami, od których nie można odliczyć podatku VAT, są te poniesione na alkohol, co wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Ważne jest także źródło finansowania świątecznego spotkania, na co zwraca uwagę Magdalena Kubiak, Księgowa Prowadząca z firmy CashDirector S.A.:
- Jeżeli na organizację firmowej wigilii przedsiębiorca przeznaczy środki z funduszu obrotowego, może odliczyć VAT. Jeżeli jednak impreza pracownicza zostanie sfinansowana ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, prawo do odliczeń już mu nie przysługuje. Wynika to z tego, że występuje wtedy jako zarządca funduszu socjalnego, a nie jako podatnik VAT

Również sposób organizacji firmowej Wigilii ma znaczenie. Firma może zorganizować imprezę:
- w restauracji - nie ma wtedy prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na tzw. usługi gastronomiczne, 
- w swoim biurze - wydatki poniesione na catering kwalifikują się do odliczenia podatku VAT.

Jak podkreśla Magdalena Kubiak: - Faktura za firmową wigilię powinna jasno określać, jakie usługi zostały zamówione. Jeżeli była to tylko dostawa posiłków, podatnik zyska możliwość rozliczenia podatku VAT. Jeżeli jednak z dokumentu zakupu wynika, że była to kompleksowa usługa gastronomiczna, przedsiębiorca nie odliczy VATu. W obu przypadkach nadal można zaliczyć poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów.

Błędy związane z organizacją firmowej wigilii i ewentualnymi bonusami świątecznymi mogą być dość kosztowne, dlatego warto dobrze zaplanować przebieg tego wydarzenia, a skrupulatne stosowanie obowiązujących zasad księgowych pozwoli zoptymalizować poniesione wydatki.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA