REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki prezent dla pracownika na święta? Premia finansowa, karta podarunkowa, paczki, bony, dodatkowy dzień wolny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ekspert w zakresie HR
Jaki prezent dla pracownika na święta? Premia finansowa, karta podarunkowa, paczki, bony, dodatkowy dzień wolny
Jaki prezent dla pracownika na święta? Premia finansowa, karta podarunkowa, paczki, bony, dodatkowy dzień wolny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Święta Bożego Narodzenia, jak żadne inne kojarzą się z wręczaniem prezentów. Dotyczy to również zakładów pracy. Z badania Randstad wynika, że w zeszłym roku ponad 80 proc. pracodawców zamierzało obdarować swoich pracowników.[1] Do najpopularniejszych prezentów należały premie świąteczne, karty upominkowe oraz dodatkowy dzień urlopu. Czemu firmy przykładają do prezentów świątecznych tak dużą wagę? Jak wybrać ten najbardziej wartościowy upominek? O tym opowiada Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników.

Jaka kwota na świąteczny prezent dla pracownika?

W ubiegłym roku głośno było o dwóch konkurencyjnych dyskontach, które oprócz wojny medialnej wdały się w wojnę na prezenty świąteczne dla pracowników. Obie sieci obdarowywały swoich pracowników nie tylko bonami na 1 000 złotych, lecz także paczkami świątecznymi. Nie każdy pracodawca może jednak pozwolić sobie na taki gest. Szacuje się, że statystyczny pracownik dostaje na Boże Narodzenie od pracodawcy podarunek o wartości około 400-500 złotych. 

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego warto obdarować pracowników prezentami na Boże Narodzenie?

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez platformę e-commerce Carat[2] 85 proc. pracowników przyznaje, że otrzymanie świątecznego upominku od pracodawcy daje im poczucie, że są cenionym członkiem firmy. Wiele innych analiz również potwierdza, że wszelkie formy doceniania pozytywnie wpływają na zadowolenie, zaangażowanie i lojalność pracowników.

Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Enpulse i Nais  „Czy czujesz się doceniony 2024” wynika, że docenianie jest dla pracowników istotne – 32 proc. przyznaje, że zwracanie uwagi na ich starania w pracy daje im poczucie, że ich praca jest ważna, a 30 proc. twierdzi, że bieżące docenianie sprawia, że czują się bardziej zaangażowani w swoją pracę. 15 proc. pracowników z kolei jest zdania, że docenianie ich pracy poprawia samoocenę[3] –  mówi Magda Pietkiewicz, ekspert rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. – Z tego samego badania, wynika, że jedynie 37 proc. polskich pracowników czuje się docenianych w miejscu pracy. To niestety może mieć dalekosiężne konsekwencje dla ich zaangażowania, satysfakcji z pracy oraz ogólnego samopoczucia. Właśnie dlatego pracodawcy powinni w tym świątecznym czasie zwrócić szczególną uwagę na komponent emocjonalny w relacjach z pracownikami. To dla wielu osób trudny i pełen wyzwań czas, obciążony również dużą presja społeczną. Zadbajmy o to, aby w tym szczególnym okresie praca była jeszcze bardziej przyjazna ludziom – apeluje ekspertka.

Premia finansowa, bony, paczki, dodatkowy dzień wolny

Nie da się ukryć, że większość Polaków czeka na świąteczny podarunek od pracodawcy. Na liście najbardziej pożądanych prezentów króluje premia finansowa – według najnowszych badań takich jak chociażby tych, zrealizowanych przez Pracuj.pl[4], chce ją otrzymać nawet czterech na pięciu pracowników. Nic dziwnego grudzień to dla wielu najdroższy miesiąc w roku. Na drugim miejscu plasują się ex aequo dodatkowy dzień urlopu oraz przedpłacona karta upominkowa. Stawkę zamykają świąteczne paczki podarunkowe z artykułami spożywczymi bądź kosmetykami. 

W badaniu Enpulse i Nais „Zaangażowanie i benefity 2024”  ponad 25 proc. ankietowanych wskazało, że pozapłacowe benefity oferowane przez pracodawcę, takie jak właśnie świąteczne upominki, nie są dopasowane do ich potrzeb[5]. Przed zrobieniem świątecznych zakupów pracodawcy powinni więc poznać preferencje swoich pracowników – w końcu nikt z nas nie chce ponosić bezsensownych kosztów. Nie wszystkich przecież zadowoli zestaw garnków czy paczka z kawą i czekoladkami. Każdy z nas jest inny i każdy ma inne potrzeby – mówi Magda Pietkiewicz. – Sposobów na poznanie oczekiwań pracowników jest wiele. Najprostszym jest stworzenie kafeterii prezentów, z której każdy członek zespołu wybrał by opcję najbardziej dopasowaną do jego upodobań i potrzeb – dodaje.

Plusy ważniejsze od minusów

Część firm rezygnuje z dawania swoim pracownikom świątecznych upominków. Pracodawcy argumentują to dodatkowymi kosztami, jakie muszą ponieść w związku z zakupem podarunków oraz koniecznością zorganizowania całego przedsięwzięcia. Zapominają jednak o korzyściach jakie płyną z dawania  świątecznych bonusów pracownikom, które mogą znacząco przewyższyć poniesione nakłady finansowe jak i te energetyczne.

 – Obdarowywanie pracowników w święta pozytywnie wpływa na ich motywację, zaangażowanie oraz dobrostan. Dzięki poczuciu docenienia przez pracodawcę, zatrudnieni są bardziej skłonni angażować się w swoje obowiązki, co przekłada się na lepsze wyniki całego zespołu. Dodatkowo, w łatwy sposób można zmaksymalizować korzyści wynikające z wręczania prezentów poprzez transparentność działań. Ujawnienie, ile środków przeznaczono na konkretne podarunki oraz jak podzielono je między różne szczeble pracowników, może wzmocnić poczucie równości i sprawiedliwości w firmie. Takie podejście buduje zaufanie i umacnia relacje wewnętrzne, tworząc pozytywną atmosferę w organizacji – mówi Magda Pietkiewicz. 

Pamiętajmy, że świąteczne prezenty to zatem nie tylko koszt, ale przede wszystkim inwestycja w ludzi, która zwraca się w postaci zwiększonego zaangażowania i lepszych wyników – podkreśla ekspertka.

REKLAMA

******

Dalszy ciąg materiału pod wideo

[1] https://www.rp.pl/praca/art39511151-firmowy-swiety-mikolaj-czesciej-obdaruje-pracownikow-premia

[2] https://www.carat.fiserv.com/en-us/resources/gift-card-gauge-q4-2023/

[3] https://www.randstad.pl/o-randstad/dla-mediow/press/badanie-randstad-benefity-swiateczne-przedsiebiorcy-beda-najbardziej/

[4] https://media.pracuj.pl/273483-mikolaj-mniej-hojny-niz-rok-temu-czyli-o-tym-jakich-swiatecznych-benefitow-oczekuja-pracownicy-w-te-swieta

[5] https://zaangazowanieibenefity2024.gr8.com/

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA