REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki prezent dla pracownika na święta? Premia finansowa, karta podarunkowa, paczki, bony, dodatkowy dzień wolny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ekspert w zakresie HR
Jaki prezent dla pracownika na święta? Premia finansowa, karta podarunkowa, paczki, bony, dodatkowy dzień wolny
Jaki prezent dla pracownika na święta? Premia finansowa, karta podarunkowa, paczki, bony, dodatkowy dzień wolny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Święta Bożego Narodzenia, jak żadne inne kojarzą się z wręczaniem prezentów. Dotyczy to również zakładów pracy. Z badania Randstad wynika, że w zeszłym roku ponad 80 proc. pracodawców zamierzało obdarować swoich pracowników.[1] Do najpopularniejszych prezentów należały premie świąteczne, karty upominkowe oraz dodatkowy dzień urlopu. Czemu firmy przykładają do prezentów świątecznych tak dużą wagę? Jak wybrać ten najbardziej wartościowy upominek? O tym opowiada Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników.

Jaka kwota na świąteczny prezent dla pracownika?

W ubiegłym roku głośno było o dwóch konkurencyjnych dyskontach, które oprócz wojny medialnej wdały się w wojnę na prezenty świąteczne dla pracowników. Obie sieci obdarowywały swoich pracowników nie tylko bonami na 1 000 złotych, lecz także paczkami świątecznymi. Nie każdy pracodawca może jednak pozwolić sobie na taki gest. Szacuje się, że statystyczny pracownik dostaje na Boże Narodzenie od pracodawcy podarunek o wartości około 400-500 złotych. 

REKLAMA

Autopromocja

Dlaczego warto obdarować pracowników prezentami na Boże Narodzenie?

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez platformę e-commerce Carat[2] 85 proc. pracowników przyznaje, że otrzymanie świątecznego upominku od pracodawcy daje im poczucie, że są cenionym członkiem firmy. Wiele innych analiz również potwierdza, że wszelkie formy doceniania pozytywnie wpływają na zadowolenie, zaangażowanie i lojalność pracowników.

Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Enpulse i Nais  „Czy czujesz się doceniony 2024” wynika, że docenianie jest dla pracowników istotne – 32 proc. przyznaje, że zwracanie uwagi na ich starania w pracy daje im poczucie, że ich praca jest ważna, a 30 proc. twierdzi, że bieżące docenianie sprawia, że czują się bardziej zaangażowani w swoją pracę. 15 proc. pracowników z kolei jest zdania, że docenianie ich pracy poprawia samoocenę[3] –  mówi Magda Pietkiewicz, ekspert rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. – Z tego samego badania, wynika, że jedynie 37 proc. polskich pracowników czuje się docenianych w miejscu pracy. To niestety może mieć dalekosiężne konsekwencje dla ich zaangażowania, satysfakcji z pracy oraz ogólnego samopoczucia. Właśnie dlatego pracodawcy powinni w tym świątecznym czasie zwrócić szczególną uwagę na komponent emocjonalny w relacjach z pracownikami. To dla wielu osób trudny i pełen wyzwań czas, obciążony również dużą presja społeczną. Zadbajmy o to, aby w tym szczególnym okresie praca była jeszcze bardziej przyjazna ludziom – apeluje ekspertka.

Premia finansowa, bony, paczki, dodatkowy dzień wolny

Nie da się ukryć, że większość Polaków czeka na świąteczny podarunek od pracodawcy. Na liście najbardziej pożądanych prezentów króluje premia finansowa – według najnowszych badań takich jak chociażby tych, zrealizowanych przez Pracuj.pl[4], chce ją otrzymać nawet czterech na pięciu pracowników. Nic dziwnego grudzień to dla wielu najdroższy miesiąc w roku. Na drugim miejscu plasują się ex aequo dodatkowy dzień urlopu oraz przedpłacona karta upominkowa. Stawkę zamykają świąteczne paczki podarunkowe z artykułami spożywczymi bądź kosmetykami. 

W badaniu Enpulse i Nais „Zaangażowanie i benefity 2024”  ponad 25 proc. ankietowanych wskazało, że pozapłacowe benefity oferowane przez pracodawcę, takie jak właśnie świąteczne upominki, nie są dopasowane do ich potrzeb[5]. Przed zrobieniem świątecznych zakupów pracodawcy powinni więc poznać preferencje swoich pracowników – w końcu nikt z nas nie chce ponosić bezsensownych kosztów. Nie wszystkich przecież zadowoli zestaw garnków czy paczka z kawą i czekoladkami. Każdy z nas jest inny i każdy ma inne potrzeby – mówi Magda Pietkiewicz. – Sposobów na poznanie oczekiwań pracowników jest wiele. Najprostszym jest stworzenie kafeterii prezentów, z której każdy członek zespołu wybrał by opcję najbardziej dopasowaną do jego upodobań i potrzeb – dodaje.

Plusy ważniejsze od minusów

Część firm rezygnuje z dawania swoim pracownikom świątecznych upominków. Pracodawcy argumentują to dodatkowymi kosztami, jakie muszą ponieść w związku z zakupem podarunków oraz koniecznością zorganizowania całego przedsięwzięcia. Zapominają jednak o korzyściach jakie płyną z dawania  świątecznych bonusów pracownikom, które mogą znacząco przewyższyć poniesione nakłady finansowe jak i te energetyczne.

 – Obdarowywanie pracowników w święta pozytywnie wpływa na ich motywację, zaangażowanie oraz dobrostan. Dzięki poczuciu docenienia przez pracodawcę, zatrudnieni są bardziej skłonni angażować się w swoje obowiązki, co przekłada się na lepsze wyniki całego zespołu. Dodatkowo, w łatwy sposób można zmaksymalizować korzyści wynikające z wręczania prezentów poprzez transparentność działań. Ujawnienie, ile środków przeznaczono na konkretne podarunki oraz jak podzielono je między różne szczeble pracowników, może wzmocnić poczucie równości i sprawiedliwości w firmie. Takie podejście buduje zaufanie i umacnia relacje wewnętrzne, tworząc pozytywną atmosferę w organizacji – mówi Magda Pietkiewicz. 

Pamiętajmy, że świąteczne prezenty to zatem nie tylko koszt, ale przede wszystkim inwestycja w ludzi, która zwraca się w postaci zwiększonego zaangażowania i lepszych wyników – podkreśla ekspertka.

******

Dalszy ciąg materiału pod wideo

[1] https://www.rp.pl/praca/art39511151-firmowy-swiety-mikolaj-czesciej-obdaruje-pracownikow-premia

[2] https://www.carat.fiserv.com/en-us/resources/gift-card-gauge-q4-2023/

[3] https://www.randstad.pl/o-randstad/dla-mediow/press/badanie-randstad-benefity-swiateczne-przedsiebiorcy-beda-najbardziej/

[4] https://media.pracuj.pl/273483-mikolaj-mniej-hojny-niz-rok-temu-czyli-o-tym-jakich-swiatecznych-benefitow-oczekuja-pracownicy-w-te-swieta

[5] https://zaangazowanieibenefity2024.gr8.com/

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA