REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki prezent dla pracownika na święta? Premia finansowa, karta podarunkowa, paczki, bony, dodatkowy dzień wolny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ekspert w zakresie HR
Jaki prezent dla pracownika na święta? Premia finansowa, karta podarunkowa, paczki, bony, dodatkowy dzień wolny
Jaki prezent dla pracownika na święta? Premia finansowa, karta podarunkowa, paczki, bony, dodatkowy dzień wolny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Święta Bożego Narodzenia, jak żadne inne kojarzą się z wręczaniem prezentów. Dotyczy to również zakładów pracy. Z badania Randstad wynika, że w zeszłym roku ponad 80 proc. pracodawców zamierzało obdarować swoich pracowników.[1] Do najpopularniejszych prezentów należały premie świąteczne, karty upominkowe oraz dodatkowy dzień urlopu. Czemu firmy przykładają do prezentów świątecznych tak dużą wagę? Jak wybrać ten najbardziej wartościowy upominek? O tym opowiada Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników.

Jaka kwota na świąteczny prezent dla pracownika?

W ubiegłym roku głośno było o dwóch konkurencyjnych dyskontach, które oprócz wojny medialnej wdały się w wojnę na prezenty świąteczne dla pracowników. Obie sieci obdarowywały swoich pracowników nie tylko bonami na 1 000 złotych, lecz także paczkami świątecznymi. Nie każdy pracodawca może jednak pozwolić sobie na taki gest. Szacuje się, że statystyczny pracownik dostaje na Boże Narodzenie od pracodawcy podarunek o wartości około 400-500 złotych. 

REKLAMA

Autopromocja

Dlaczego warto obdarować pracowników prezentami na Boże Narodzenie?

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez platformę e-commerce Carat[2] 85 proc. pracowników przyznaje, że otrzymanie świątecznego upominku od pracodawcy daje im poczucie, że są cenionym członkiem firmy. Wiele innych analiz również potwierdza, że wszelkie formy doceniania pozytywnie wpływają na zadowolenie, zaangażowanie i lojalność pracowników.

Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Enpulse i Nais  „Czy czujesz się doceniony 2024” wynika, że docenianie jest dla pracowników istotne – 32 proc. przyznaje, że zwracanie uwagi na ich starania w pracy daje im poczucie, że ich praca jest ważna, a 30 proc. twierdzi, że bieżące docenianie sprawia, że czują się bardziej zaangażowani w swoją pracę. 15 proc. pracowników z kolei jest zdania, że docenianie ich pracy poprawia samoocenę[3] –  mówi Magda Pietkiewicz, ekspert rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. – Z tego samego badania, wynika, że jedynie 37 proc. polskich pracowników czuje się docenianych w miejscu pracy. To niestety może mieć dalekosiężne konsekwencje dla ich zaangażowania, satysfakcji z pracy oraz ogólnego samopoczucia. Właśnie dlatego pracodawcy powinni w tym świątecznym czasie zwrócić szczególną uwagę na komponent emocjonalny w relacjach z pracownikami. To dla wielu osób trudny i pełen wyzwań czas, obciążony również dużą presja społeczną. Zadbajmy o to, aby w tym szczególnym okresie praca była jeszcze bardziej przyjazna ludziom – apeluje ekspertka.

Premia finansowa, bony, paczki, dodatkowy dzień wolny

Nie da się ukryć, że większość Polaków czeka na świąteczny podarunek od pracodawcy. Na liście najbardziej pożądanych prezentów króluje premia finansowa – według najnowszych badań takich jak chociażby tych, zrealizowanych przez Pracuj.pl[4], chce ją otrzymać nawet czterech na pięciu pracowników. Nic dziwnego grudzień to dla wielu najdroższy miesiąc w roku. Na drugim miejscu plasują się ex aequo dodatkowy dzień urlopu oraz przedpłacona karta upominkowa. Stawkę zamykają świąteczne paczki podarunkowe z artykułami spożywczymi bądź kosmetykami. 

W badaniu Enpulse i Nais „Zaangażowanie i benefity 2024”  ponad 25 proc. ankietowanych wskazało, że pozapłacowe benefity oferowane przez pracodawcę, takie jak właśnie świąteczne upominki, nie są dopasowane do ich potrzeb[5]. Przed zrobieniem świątecznych zakupów pracodawcy powinni więc poznać preferencje swoich pracowników – w końcu nikt z nas nie chce ponosić bezsensownych kosztów. Nie wszystkich przecież zadowoli zestaw garnków czy paczka z kawą i czekoladkami. Każdy z nas jest inny i każdy ma inne potrzeby – mówi Magda Pietkiewicz. – Sposobów na poznanie oczekiwań pracowników jest wiele. Najprostszym jest stworzenie kafeterii prezentów, z której każdy członek zespołu wybrał by opcję najbardziej dopasowaną do jego upodobań i potrzeb – dodaje.

Plusy ważniejsze od minusów

Część firm rezygnuje z dawania swoim pracownikom świątecznych upominków. Pracodawcy argumentują to dodatkowymi kosztami, jakie muszą ponieść w związku z zakupem podarunków oraz koniecznością zorganizowania całego przedsięwzięcia. Zapominają jednak o korzyściach jakie płyną z dawania  świątecznych bonusów pracownikom, które mogą znacząco przewyższyć poniesione nakłady finansowe jak i te energetyczne.

 – Obdarowywanie pracowników w święta pozytywnie wpływa na ich motywację, zaangażowanie oraz dobrostan. Dzięki poczuciu docenienia przez pracodawcę, zatrudnieni są bardziej skłonni angażować się w swoje obowiązki, co przekłada się na lepsze wyniki całego zespołu. Dodatkowo, w łatwy sposób można zmaksymalizować korzyści wynikające z wręczania prezentów poprzez transparentność działań. Ujawnienie, ile środków przeznaczono na konkretne podarunki oraz jak podzielono je między różne szczeble pracowników, może wzmocnić poczucie równości i sprawiedliwości w firmie. Takie podejście buduje zaufanie i umacnia relacje wewnętrzne, tworząc pozytywną atmosferę w organizacji – mówi Magda Pietkiewicz. 

Pamiętajmy, że świąteczne prezenty to zatem nie tylko koszt, ale przede wszystkim inwestycja w ludzi, która zwraca się w postaci zwiększonego zaangażowania i lepszych wyników – podkreśla ekspertka.

******

Dalszy ciąg materiału pod wideo

[1] https://www.rp.pl/praca/art39511151-firmowy-swiety-mikolaj-czesciej-obdaruje-pracownikow-premia

[2] https://www.carat.fiserv.com/en-us/resources/gift-card-gauge-q4-2023/

[3] https://www.randstad.pl/o-randstad/dla-mediow/press/badanie-randstad-benefity-swiateczne-przedsiebiorcy-beda-najbardziej/

[4] https://media.pracuj.pl/273483-mikolaj-mniej-hojny-niz-rok-temu-czyli-o-tym-jakich-swiatecznych-benefitow-oczekuja-pracownicy-w-te-swieta

[5] https://zaangazowanieibenefity2024.gr8.com/

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA