REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co wrzucić w koszty firmy na koniec roku? Te wydatki obniżą podatek dochodowy przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koszty podatkowe, koszty uzyskania przychodów
Co wrzucić w koszty firmy na koniec roku? Te wydatki obniżą podatek dochodowy przedsiębiorcy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się koniec roku, a przedsiębiorcy (jak zwykle o tej porze) poszukują sposobów, by zmniejszyć swój dochód i zaoszczędzić na podatku dochodowym. Szansą na optymalizację podatkową jest odliczenie kosztów uzyskania przychodów, dlatego w okresie przedświątecznej gorączki właściciele firm zastanawiają się, co jeszcze warto “wrzucić w koszty”. Podpowiadamy, jakie zakupy lub inwestycje można wziąć pod uwagę, aby obniżyć podatki. 

Wigilia firmowa

Firmowe spotkanie świąteczne to nie tylko okazja do integracji pracowników. Wydatki poniesione na organizację wigilii pracowniczej można zaliczyć do kosztów. Wystarczy, że impreza ma motywacyjno-integracyjny, a nie np. wyłącznie reprezentacyjny charakter. Różnicę wyjaśnia Karolina Kasprzak, Ekspert księgowy z CashDirector S.A.: - Zgodnie z definicją, kosztami podatkowymi są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Dlatego przedsiębiorca organizujący firmową wigilię powinien dodać do harmonogramu spotkania elementy, które podkreślą związek tej imprezy z prowadzoną działalnością, np. roczne podsumowanie wyników firmy. Charakter reprezentacyjny miałby natomiast event zorganizowany dla kontrahentów, a nawet kolacja dla pracowników, ale ograniczająca się do samej konsumpcji.

REKLAMA

Autopromocja

Leasing operacyjny

Koniec roku to także dobry moment na podpisanie umowy leasingu operacyjnego. Dzięki temu przedsiębiorca zakupi np. nowy samochód czy inny pojazd, który planował w niedalekiej przyszłości nabyć, a jednocześnie podniesie swoje koszty. Przy wspomnianym typie leasingu można odliczyć opłatę wstępną, koszty manipulacyjne oraz pierwszą ratę leasingową. 

Jak podkreśla Karolina Kasprzyk: - W leasingu operacyjnym samochód pozostaje własnością leasingodawcy, więc firma korzystająca z leasingu nie musi martwić się o amortyzację pojazdu. Kosztem podatkowym jest comiesięczna faktura za usługę leasingu. Możemy ją rozliczać w całości lub w odpowiedniej proporcji. Dla samochodów osobowych proporcje odliczamy, jeżeli wartość pojazdu osobowego jest wyższa niż 150 tys zł. Dla aut z napędem elektrycznym - jeżeli wartość przekracza 225 tys zł. W przypadku zakupu samochodu za gotówkę (powyżej 10 tys. zł) konieczne jest rozliczanie amortyzacji przez kilka lat, co rozkłada korzyści podatkowe w czasie.

Leasing operacyjny to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców planujących zakup służbowego samochodu i dysponujących odpowiednimi środkami na spłatę przyszłych zobowiązań. Przed podjęciem decyzji o zawarciu umowy leasingu zawsze warto skonsultować się z księgowym, który dokładnie przedstawi wszystkie konsekwencje podatkowe.

Koszty związane z firmowymi środkami transportu 

Przedsiębiorca posiadający sporą flotę pojazdów powinien pomyśleć o koniecznych naprawach i przeglądach. Zamówienie tego typu usług w grudniu niesie ze sobą szereg korzyści. Nie tylko pozwala zadbać o dobry stan samochodów, ale także umożliwia dodanie wydatków na ich serwisowanie do kosztów jeszcze w bieżącym roku. 

Warto pamiętać, że ze względu na sposób rozliczania pojazdu samochodowego w działalności gospodarczej, wysokość zaliczenia wydatku eksploatacyjnego do kosztu uzyskania przychodu jest różna i wynosi: 

  • 100% - gdy samochód osobowy został przekazany do firmy jako środek trwały i wykorzystywany jest w celach wyłącznie służbowych,
  • 75% - gdy samochód osobowy został przekazany do firmy jako środek trwały i wykorzystywany jest w celach mieszanych, 
  • 20% - gdy samochód nie został przekazany jako środek trwały działalności gospodarczej, 
  • 100% - od samochodu ciężarowego.

Warto zwrócić uwagę również na koszty związane z zakupem paliwa. W podatku dochodowym liczy się moment wystawienia faktury, a nie faktyczne zużycie, dlatego zapobiegliwi przedsiębiorcy, którzy mają możliwość bezpiecznego przechowania paliwa, dokonują w grudniu większych zakupów. Biorąc pod uwagę nieuniknione podwyżki cen tego surowca,  oszczędność jest podwójna. 

Wydatki na remont i modernizację

Kolejne wydatki, które często pojawiają się pod koniec roku, dotyczą remontu oraz modernizacji miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli siedziba firmy znajduje się w mieszkaniu, powinno ono spełniać jeden z dwóch warunków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • podatnik przekazał mieszkanie do działalności jako środek trwały na podstawie aktu notarialnego 
  • podatnik wypełnił oświadczenie o wyznaczonej części (%) przekazanej do prowadzonej działalności.

REKLAMA

Remont i modernizacja to dwa różne pojęcia. Pierwsze definiuje prawo budowlane, uznając remont za prace służące zachowaniu pierwotnych funkcji. Z kolei modernizacja służy ulepszeniu i polega na przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji lub adaptacji. Remontem będzie więc np. zwykłe pomalowanie ścian, a modernizacją zamontowanie windy w budynku, w którym wcześniej jej nie było. Co ważne, modernizacja podnosi wartość środka trwałego.

Wydatki poniesione na remont zawsze można odliczyć od kosztów,  natomiast opłaty związane z modernizacją jedynie wtedy, gdy nie przekraczają 10 000 zł w skali roku.  Wyższe koszty modernizacji podlegają już amortyzacji. 

Zakup wyposażenia (np. komputery, drukarki, maszyny, urządzenia)

Grudzień to czas zakupów, dlatego w tym okresie wielu przedsiębiorców decyduje się na kupno nowych komputerów, drukarek, maszyn lub urządzeń. Kuszą nie tylko świąteczne promocje, ale także możliwość ujęcia ceny zakupu w firmowych kosztach jeszcze w tym roku.

Aby uwzględnić tego typu wydatek w kosztach uzyskania przychodu, jego wysokość nie może przekroczyć 10 000 netto dla czynnych podatników VAT oraz brutto dla podatników zwolnionych. Gdy przedsiębiorca wyda więcej, powinien zaewidencjonować dany zakup jako środek trwały. Umożliwia to dokonywanie odpisów amortyzacyjnych i nie wlicza się w koszty. 

Wymienione działania mogą obniżyć podstawę opodatkowania, zapewniając jednocześnie rozwój firmy. Dodatkowo modernizacja miejsca pracy lub zakup wyposażenia w okazyjnej cenie nie tylko wspierają działalność, ale też pozwalają zaoszczędzić. Końcówka roku to idealny moment na przyspieszenie decyzji, które przyniosą korzyści zarówno teraz, jak i w przyszłości. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA