REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co wrzucić w koszty firmy na koniec roku? Te wydatki obniżą podatek dochodowy przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koszty podatkowe, koszty uzyskania przychodów
Co wrzucić w koszty firmy na koniec roku? Te wydatki obniżą podatek dochodowy przedsiębiorcy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się koniec roku, a przedsiębiorcy (jak zwykle o tej porze) poszukują sposobów, by zmniejszyć swój dochód i zaoszczędzić na podatku dochodowym. Szansą na optymalizację podatkową jest odliczenie kosztów uzyskania przychodów, dlatego w okresie przedświątecznej gorączki właściciele firm zastanawiają się, co jeszcze warto “wrzucić w koszty”. Podpowiadamy, jakie zakupy lub inwestycje można wziąć pod uwagę, aby obniżyć podatki. 

Wigilia firmowa

Firmowe spotkanie świąteczne to nie tylko okazja do integracji pracowników. Wydatki poniesione na organizację wigilii pracowniczej można zaliczyć do kosztów. Wystarczy, że impreza ma motywacyjno-integracyjny, a nie np. wyłącznie reprezentacyjny charakter. Różnicę wyjaśnia Karolina Kasprzak, Ekspert księgowy z CashDirector S.A.: - Zgodnie z definicją, kosztami podatkowymi są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Dlatego przedsiębiorca organizujący firmową wigilię powinien dodać do harmonogramu spotkania elementy, które podkreślą związek tej imprezy z prowadzoną działalnością, np. roczne podsumowanie wyników firmy. Charakter reprezentacyjny miałby natomiast event zorganizowany dla kontrahentów, a nawet kolacja dla pracowników, ale ograniczająca się do samej konsumpcji.

REKLAMA

Autopromocja

Leasing operacyjny

Koniec roku to także dobry moment na podpisanie umowy leasingu operacyjnego. Dzięki temu przedsiębiorca zakupi np. nowy samochód czy inny pojazd, który planował w niedalekiej przyszłości nabyć, a jednocześnie podniesie swoje koszty. Przy wspomnianym typie leasingu można odliczyć opłatę wstępną, koszty manipulacyjne oraz pierwszą ratę leasingową. 

Jak podkreśla Karolina Kasprzyk: - W leasingu operacyjnym samochód pozostaje własnością leasingodawcy, więc firma korzystająca z leasingu nie musi martwić się o amortyzację pojazdu. Kosztem podatkowym jest comiesięczna faktura za usługę leasingu. Możemy ją rozliczać w całości lub w odpowiedniej proporcji. Dla samochodów osobowych proporcje odliczamy, jeżeli wartość pojazdu osobowego jest wyższa niż 150 tys zł. Dla aut z napędem elektrycznym - jeżeli wartość przekracza 225 tys zł. W przypadku zakupu samochodu za gotówkę (powyżej 10 tys. zł) konieczne jest rozliczanie amortyzacji przez kilka lat, co rozkłada korzyści podatkowe w czasie.

Leasing operacyjny to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców planujących zakup służbowego samochodu i dysponujących odpowiednimi środkami na spłatę przyszłych zobowiązań. Przed podjęciem decyzji o zawarciu umowy leasingu zawsze warto skonsultować się z księgowym, który dokładnie przedstawi wszystkie konsekwencje podatkowe.

Koszty związane z firmowymi środkami transportu 

Przedsiębiorca posiadający sporą flotę pojazdów powinien pomyśleć o koniecznych naprawach i przeglądach. Zamówienie tego typu usług w grudniu niesie ze sobą szereg korzyści. Nie tylko pozwala zadbać o dobry stan samochodów, ale także umożliwia dodanie wydatków na ich serwisowanie do kosztów jeszcze w bieżącym roku. 

Warto pamiętać, że ze względu na sposób rozliczania pojazdu samochodowego w działalności gospodarczej, wysokość zaliczenia wydatku eksploatacyjnego do kosztu uzyskania przychodu jest różna i wynosi: 

  • 100% - gdy samochód osobowy został przekazany do firmy jako środek trwały i wykorzystywany jest w celach wyłącznie służbowych,
  • 75% - gdy samochód osobowy został przekazany do firmy jako środek trwały i wykorzystywany jest w celach mieszanych, 
  • 20% - gdy samochód nie został przekazany jako środek trwały działalności gospodarczej, 
  • 100% - od samochodu ciężarowego.

Warto zwrócić uwagę również na koszty związane z zakupem paliwa. W podatku dochodowym liczy się moment wystawienia faktury, a nie faktyczne zużycie, dlatego zapobiegliwi przedsiębiorcy, którzy mają możliwość bezpiecznego przechowania paliwa, dokonują w grudniu większych zakupów. Biorąc pod uwagę nieuniknione podwyżki cen tego surowca,  oszczędność jest podwójna. 

Wydatki na remont i modernizację

Kolejne wydatki, które często pojawiają się pod koniec roku, dotyczą remontu oraz modernizacji miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli siedziba firmy znajduje się w mieszkaniu, powinno ono spełniać jeden z dwóch warunków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • podatnik przekazał mieszkanie do działalności jako środek trwały na podstawie aktu notarialnego 
  • podatnik wypełnił oświadczenie o wyznaczonej części (%) przekazanej do prowadzonej działalności.

Remont i modernizacja to dwa różne pojęcia. Pierwsze definiuje prawo budowlane, uznając remont za prace służące zachowaniu pierwotnych funkcji. Z kolei modernizacja służy ulepszeniu i polega na przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji lub adaptacji. Remontem będzie więc np. zwykłe pomalowanie ścian, a modernizacją zamontowanie windy w budynku, w którym wcześniej jej nie było. Co ważne, modernizacja podnosi wartość środka trwałego.

Wydatki poniesione na remont zawsze można odliczyć od kosztów,  natomiast opłaty związane z modernizacją jedynie wtedy, gdy nie przekraczają 10 000 zł w skali roku.  Wyższe koszty modernizacji podlegają już amortyzacji. 

Zakup wyposażenia (np. komputery, drukarki, maszyny, urządzenia)

Grudzień to czas zakupów, dlatego w tym okresie wielu przedsiębiorców decyduje się na kupno nowych komputerów, drukarek, maszyn lub urządzeń. Kuszą nie tylko świąteczne promocje, ale także możliwość ujęcia ceny zakupu w firmowych kosztach jeszcze w tym roku.

Aby uwzględnić tego typu wydatek w kosztach uzyskania przychodu, jego wysokość nie może przekroczyć 10 000 netto dla czynnych podatników VAT oraz brutto dla podatników zwolnionych. Gdy przedsiębiorca wyda więcej, powinien zaewidencjonować dany zakup jako środek trwały. Umożliwia to dokonywanie odpisów amortyzacyjnych i nie wlicza się w koszty. 

Wymienione działania mogą obniżyć podstawę opodatkowania, zapewniając jednocześnie rozwój firmy. Dodatkowo modernizacja miejsca pracy lub zakup wyposażenia w okazyjnej cenie nie tylko wspierają działalność, ale też pozwalają zaoszczędzić. Końcówka roku to idealny moment na przyspieszenie decyzji, które przyniosą korzyści zarówno teraz, jak i w przyszłości. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA