REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze UE na innowacje 2025: platforma STEP zmienia strategię rozwoju technologii w Europie. Jakie korzyści dla firm w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
STEP: wsparcie 3 obszarów inwestycji
Fundusze UE na innowacje 2025: platforma STEP zmienia strategię rozwoju technologii w Europie. Jakie korzyści dla firm w Polsce?
CRIDO

REKLAMA

REKLAMA

Platforma technologii strategicznych STEP to nowa inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe technologie. Jej głównym celem jest mobilizacja środków finansowych na rozwój i produkcję technologii cyfrowych, deep-tech, czystych technologii oraz biotechnologii, co ma przyczynić się do zwiększenia suwerenności technologicznej wspólnoty. To ważny krok na drodze pobudzania innowacyjności, co również wpisuje się w główne tematy polskiej prezydencji w Radzie UE.

rozwiń >

Czym jest Platforma STEP?

Platforma STEP to ambitne przedsięwzięcie mające na celu wsparcie europejskiego przemysłu i pobudzenie inwestycji. Integruje i ukierunkowuje finansowanie z programów zarządzanych na szczeblu unijnym i krajowym, co umożliwia efektywne zarządzanie środkami i koncentrację na strategicznych inicjatywach. 

Utworzenie platformy STEP w Unii Europejskiej będzie stanowiło duże wyzwanie dla USA, które odgrywają istotną rolę w takich dziedzinach, jak sztuczna inteligencja czy zielone technologie. To również ważny krok dla Polski w kierunku wzmocnienia konkurencyjności, autonomii technologicznej i przemysłowej promującej rozwój biotechnologii, zaawansowanych technologii cyfrowych i zielonej transformacji. Stąd ważne jest, aby polskie instytucje odpowiedzialne za wdrożenie STEP do programów krajowych odpowiednio ukierunkowały i zoptymalizowały mechanizmy wsparcia, aby umożliwić skuteczną realizację polskich projektów. 

REKLAMA

Trzy kluczowe obszary interwencji

Platforma STEP obejmuje trzy kluczowe obszary, w ramach których ma wzrosnąć konkurencyjność i niezależność europejskiej gospodarki. 

Pierwszym z nich są technologie cyfrowe i innowacje deep tech, takie jak sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo, przetwarzanie kwantowe, blockchain oraz technologie półprzewodnikowe. Inwestycje będą wspierać innowacje mające na celu zwiększenie niezależności technologicznej UE, w szczególności w zakresie infrastruktury cyfrowej i krytycznych systemów informacyjnych.

Drugim obszarem są czyste i zasobooszczędne technologie nakierowane na przyspieszenie transformacji ekologicznej Europy. Projekty mogą obejmować rozwój odnawialnych źródeł energii (np. fotowoltaika, energia wiatrowa), technologie magazynowania energii (np. baterie), dekarbonizację przemysłu, gospodarkę w obiegu zamkniętym oraz innowacje mające na celu zwiększenie efektywności energetycznej.

Jako trzeci obszar wskazano sektor biotechnologii, który będzie wspierał rozwój technologii w sektorze zdrowia, rolnictwa i ochrony środowiska. Szczególny nacisk zostanie położony na innowacje w produkcji biofarmaceutyków zgodnie z priorytetami wynikającymi z listy leków krytycznych opracowanej przez Unię Europejską. Lista ta identyfikuje ponad 200 substancji czynnych mających strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa zdrowotnego i niezależności UE w zakresie dostaw. Działania w obszarze biotechnologii mogą również obejmować rozwój zaawansowanych terapii genowych i komórkowych, precyzyjnego rolnictwa oraz technologii wspierających ochronę różnorodności biologicznej. 

 

STEP - wsparcie 3 obszarów inwestycji

CRIDO

Wsparcie krytycznych technologii. Jedno z dwóch kluczowych kryteriów

Aby technologie zostały uznane za krytyczne w kontekście priorytetów Unii Europejskiej, muszą spełniać jedno z dwóch kluczowych kryteriów

Z jednej strony powinny wprowadzać na rynek co najmniej dwa z trzech elementów: innowacyjność, przełomowość lub najwyższy poziom nowoczesności, przy czym muszą mieć istotny potencjał gospodarczy

Z drugiej strony powinny przyczyniać się do zmniejszenia lub zapobiegania strategicznym zależnościom UE, budując jej suwerenność.

Technologie krytyczne będą mogły być wspierane na różnych etapach ich rozwoju, od początkowych prac badawczych po pełnoskalową produkcję. Na wczesnym etapie wsparcie obejmie badania i rozwój, w tym demonstrację pierwszego prototypu w środowisku rzeczywistym. Projekty będą mogły także otrzymać dofinansowanie na rozwój zdolności produkcyjnych na skalę przemysłową, co obejmie także tworzenie pierwszych w swoim rodzaju linii produkcyjnych.

Wsparcie w tym zakresie będzie udzielane na budowę nowych obiektów, przekształcenie istniejących czy zwiększenie skali procesów, aby zaspokoić rosnący popyt oraz wdrażanie zaawansowanych mechanizmów kontroli jakości. Takie podejście umożliwi technologiom krytycznym płynne przejście od fazy koncepcyjnej do pełnego wdrożenia rynkowego.

Finansowanie STEP

STEP nie stanowi odrębnego funduszu, a jest inicjatywą, która integruje fundusze z 11 różnych programów unijnych, takich jak InvestEU, „Horyzont Europa”, Europejski Fundusz Obronny, Fundusz Innowacyjny (Innovation Fund), Program UE dla zdrowia, „Cyfrowa Europa”, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Fundusz Spójności, Europejki Fundusz Społeczny Plus, Fundusz Sprawiedliwej Transformacji czy Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. 

Finansowanie projektów zgodnych z celami STEP będzie możliwe zarówno ze środków dystrybuowanych bezpośrednio na poziomie Komisji Europejskiej, jak i ze środków na poziomie krajowym w poszczególnych państwach członkowskich. Zintegrowane podejście do finansowania pozwoli na lepsze wykorzystanie funduszy i bardziej efektywny rozwój gospodarki UE. Co więcej, inwestycje w strategiczne technologie mogą zmniejszyć zależność Europy od importu z USA, co może zmienić układ sił w globalnych łańcuchach dostaw.

Pieczęć suwerenności

Rozporządzenie STEP wprowadza tzw. „pieczęć suwerenności” (STEP Seal), czyli znak jakości projektu przyznawany w konkursach ocenianych na szczeblu unijnym. Otrzymanie STEP Seal jest możliwe również w przypadku, gdy projekt spełni kryteria jakościowe, ale dostępna, zbyt niska alokacja nie pozwoli na przyznanie dofinansowania. 

Pieczęć potwierdza wysoką jakość projektu i jego istotność dla UE w kontekście osiągnięcia celów STEP. Certyfikat STEP Seal ma ułatwić projektom dostęp do różnych źródeł finansowania w ramach innego programu unijnego lub finansowania łączonego z innym instrumentem. W myśl przepisów STEP kraje członkowskie przy podejmowaniu decyzji o finansowaniu projektów powinny w pierwszej kolejności zapewnić dostęp do finansowania dla projektów posiadających pieczęć STEP Seal.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie w ramach STEP dla firm w Polsce już w 2025 roku

W Polce wdrożenie inicjatywy STEP w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG), stanowiącego główne źródło dofinansowania projektów innowacyjnych, planowane jest poprzez utworzenie nowego V priorytetu. Zostanie on zasilony kwotą około 900 mln euro, co umożliwi finansowanie zarówno projektów badawczo-rozwojowych (poza schematem SMART FENG), jak i inwestycyjnych. Szczegółowe zmiany do programów operacyjnych Polska musi przedłożyć Komisji Europejskiej do 31 marca 2025 r., a organ będzie miał 3 miesiące na ich zatwierdzenie. Dlatego ogłoszenia nowych konkursów tematycznych zgodnych z celami STEP można spodziewać się w drugiej połowie 2025 r.

Inwestycje prowadzone w ramach STEP będą mogły skorzystać ze zwiększonego poziomu wsparcia udzielanego zgodnie z mapą pomocy regionalnej na lata 2021–2027. W województwach wielkopolskim i dolnośląskim, a także w wybranych gminach regionu warszawskiego stołecznego (Serock, Dobre, Kałuszyn, Latowicz, Mrozy, Siennica, Kołbiel, Osieck, Sobienie-Jeziory, Dąbrówka, Jadów, Strachówka, Tłuszcz, Baranów, Błonie, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Kampinos, Leoncin, Leszno, Nasielsk, Prażmów, Tarczyn, Zakroczym, Żabia Wola) poziom intensywności pomocy zostanie zwiększony o 5 p.p. W pozostałych regionach kraju wzrośnie o 10 p.p. 

Obecnie na szczeblu unijnym dostępne są dwa programy wsparcia projektów w ramach inicjatywy STEP. EIC STEP Scale up oferuje finansowanie kapitałowe dla start-upów, MŚP i małych spółek średniej wielkości w kwotach od 10 do 30 mln euro. Z kolei Innovation Fund wspiera projekty związane z wdrożeniem technologii zeroemisyjnych, w tym baterii do pojazdów elektrycznych. W styczniu 2025 r. planowane jest również uruchomienie naborów w ramach Europejskiego Funduszu Obronnego (EDF).

 

Zwiększona intensywność bazowa dla projektów inwestycyjnych objętych inicjatywą STEP [Mapa]

CRIDO

Korzyści dla przedsiębiorców

Firmy realizujące projekty strategiczne zgodne z zasadami STEP mogą skorzystać z możliwości równoległego pozyskania dofinansowania z kilku programów unijnych. Taka opcja pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnych środków, zwiększając szanse na skuteczną realizację przełomowych przedsięwzięć. Ważne, aby łączna kwota uzyskanego wsparcia nie przekroczyła całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu. Działania, którym przyznano pieczęć suwerenności w ramach programu unijnego, powinny mieć pierwszeństwo do dofinansowania z programów objętych STEP dystrybuowanych na szczeblu krajowym.

Inną korzyścią są szybsze terminy wydawania pozwoleń. Projekty strategiczne zgodne z Net-Zero Industry Act (NZIA), którego celem jest wspieranie europejskiego przemysłu technologii neutralnych emisyjnie, takich jak fotowoltaika, turbiny wiatrowe czy baterie, zyskają priorytetowe traktowanie. Dzięki temu krócej będą czekać na uzyskanie pozwoleń budowlanych i administracyjnych. Dla projektów o mocy powyżej 1 GW oraz tych niemierzonych w GW maksymalny czas na wydanie pozwolenia wyniesie 18 miesięcy, a dla tych poniżej 1 GW – 12 miesięcy. Dla pozostałych działań strategicznych terminy będą jeszcze krótsze.

Autorzy:
Marta Kolimaga, starsza menedżer w CRIDO
Edyta Suchocka, starsza konsultantka w CRIDO
Sara Dusza, starsza konsultantka w CRIDO

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA