Klasyfikacja kosztów prac rozwojowych zależy od ich końcowego efektu

Wioletta Chaczykowska
rozwiń więcej
inforCMS
Kiedy koszty prac rozwojowych można zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych?

RADA

Autopromocja

Koszty prac rozwojowych zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli prace te zakończą się pozytywnie, tzn. jeśli spółka osiągnie zamierzony efekt gospodarczy z jednoczesnym spełnieniem warunków wymienionych w ustawie o rachunkowości.

UZASADNIENIE

Ustawa o rachunkowości nie wymienia enumeratywnie rodzaju prac, które można zaliczyć do prac rozwojowych. W tym celu można wykorzystać przepisy MSR nr 38 „Wartości niematerialne”. Według tego standardu do kosztów prac rozwojowych można zaliczyć:

• projektowanie, wykonanie i testowanie prototypów i modeli doświadczalnych (przed ich wdrożeniem do produkcji seryjnej lub użytkowania),

• projektowanie narzędzi, przyrządów do obróbki, form i matryc z wykorzystaniem nowej technologii,

• projektowanie, wykonanie i działalność linii próbnej, której wielkość nie umożliwia prowadzenia ekonomicznie uzasadnionej produkcji przeznaczonej na sprzedaż, oraz

• projektowanie, wykonanie i testowanie wybranych rozwiązań w zakresie nowych lub udoskonalonych materiałów, urządzeń, produktów, procesów, systemów albo usług.

Koszty zakończonych prac rozwojowych można zaliczyć do wartości niematerialnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

• produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone,

• techniczna przydatność produktu lub technologii została stwierdzona oraz odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie jednostka podjęła decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii,

• koszty prac rozwojowych zostaną pokryte, według przewidywań, przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.

Co to są prace badawcze

Prace badawcze to nowatorskie poszukiwania rozwiązań mających na celu zdobycie wiedzy. Koszty prac badawczych zaliczane są do pozostałych kosztów operacyjnych w momencie ich poniesienia.

Poniesione koszty zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych po zakończeniu prac i po spełnieniu powyższych kryteriów. Jeżeli koszty prac rozwojowych nie spełniają warunków określonych w ustawie o rachunkowości i nie mogą zostać zaliczone do wartości niematerialnych i prawnych, ich wartość należy odnieść do pozostałych kosztów operacyjnych.

Prace rozwojowe na etapie ich realizacji gromadzone są na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Po zakończeniu prac poniesione koszty, zgromadzone na koncie RMK, rozliczane są w zależności od uzyskanego efektu.

Tabela. Sposób ewidencji prac rozwojowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wycena i amortyzacja prac rozwojowych

Koszty prac rozwojowych wycenia się w wysokości kosztów rzeczywiście poniesionych na prace, mające na celu uzyskanie nowych lub ulepszonych produktów bądź technologii. Pomniejsza się je o ewentualne odzyski oraz odpisy z tytułu dotychczas dokonanej amortyzacji.

Z punktu widzenia ustawy o rachunkowości koszty prac rozwojowych zakwalifikowane do wartości niematerialnych i prawnych amortyzowane są w czasie nie dłuższym niż pięć lat.

Dla celów podatkowych okres amortyzacji tego rodzaju wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż 12 miesięcy.

Przykład

Spółka poniosła nakłady na wyprodukowanie prototypu urządzenia medycznego. Koszty wyniosły 20 000 zł. Przed podjęciem produkcji prowadzono prace badawcze polegające na zastosowaniu i wykorzystaniu urządzenia. Koszt prac badawczych to 40 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Koszty poniesione na etapie prac badawczych - księgowane w momencie poniesienia:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 40 000

Ma Różne konta bilansowe 40 000

2. Koszty prac rozwojowych:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 20 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 20 000

3. Prace rozwojowe zakończyły się powodzeniem. Zostanie uruchomiona produkcja na rynek oraz spełnione są pozostałe warunki wymienione w ustawie o rachunkowości:

a) zakwalifikowanie kosztów prac rozwojowych do wartości niematerialnych i prawnych

Wn „Wartości niematerialne i prawne” 20 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 20 000

b) zapis równoległy

Wn „Koszt obrotów wewnętrznych” 20 000

Ma „Obroty wewnętrzne” 20 000

4. Ustalono okres amortyzacji bilansowej na pięć lat:

20 000 zł : 5 lat = 4000 zł

Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi:

4000 zł : 12 miesięcy = 333 zł

a) amortyzacja miesięczna

Wn „Amortyzacja” 333

Ma „Umorzenie” 333

b) zapis równoległy - przeniesienie kosztów amortyzacji w układ funkcjonalny

Wn Odpowiednie konto zespołu 5 333

Ma „Rozliczenie kosztów” 333

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli prace rozwojowe nie zakończyłyby się powodzeniem, ich wartość odnosiłoby się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 20 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszty prac rozwojowych, do czasu ich zakończenia, wykazuje się w aktywach bilansu w pozycji:

B.IV. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe - jeżeli ich zakończenie nastąpi w ciągu następnego roku obrotowego,

A.V.2. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe - inne rozliczenia międzyokresowe - jeżeli zakończenie tych prac nastąpi w okresie dłuższym niż 12 miesięcy, licząc od dnia bilansowego.

W myśl przepisów podatkowych, jeżeli koszty prac rozwojowych nie mogą być uznane za wartości niematerialne i prawne, poniesione koszty zalicza się do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym prace zakończono. Warunki zaliczenia kosztów prac rozwojowych do wartości niematerialnych sformułowane są w art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy.

Jeżeli więc prace rozwojowe zakończą się wynikiem pozytywnym oraz zostaną spełnione warunki zawarte w art. 16b ust. 2 pkt 3, poniesione wydatki klasyfikuje się jako wartości niematerialne i prawne.

Odpisy amortyzacyjne naliczone zgodnie z przepisami podatkowymi stanowią dla spółki koszt uzyskania przychodu.

• art. 3 ust. 1 pkt 14, art. 31 ust. 2, art. 32 ust. 1-4 i 6, art. 33 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 15 ust. 4a, art. 16b ust. 2 pkt 3, art. 16m ust. 1 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...