Opodatkowanie i ewidencja usług turystyki

Małgorzata Kawczyńska
rozwiń więcej
inforCMS
Jednostki świadczące usługi turystyki mogą nabywać je od innych podmiotów lub częściowo wykonywać je we własnym zakresie. W takim przypadku należy odrębnie ustalić podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników.

Przy świadczeniu usług turystyki ustawa o VAT (art. 119) przewiduje szczególne procedury opodatkowania. Polegają one na opodatkowaniu marży, która stanowi różnicę między kwotą należności, jaką ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika (firmę turystyczną) towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Autopromocja

W przypadku gdy na potrzeby świadczonej usługi turystyki jednostka tylko nabywa usługi dla bezpośredniej korzyści turysty, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku. Jeśli natomiast oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi jednostka wykonuje we własnym zakresie (tzw. usługi własne), odrębnie należy ustalić podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników. Marżą podlegającą opodatkowaniu będzie tu różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Co do zasady usługi turystyki opodatkowane są stawką podstawową, tj. 22%. Stawkę tę należy stosować również do usług własnych świadczonych w ramach usługi turystyki.

W ewidencji prowadzonej dla celów VAT spółka świadcząca usługi turystyki zobowiązana jest wykazać, jaka część należności przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.

Obowiązek podatkowy w VAT w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15 dnia od wykonania usługi.

UWAGA

Podatnicy dokonujący zakupu towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty są zobowiązani gromadzić dokumenty, z których wynikają wydatkowane kwoty.

W sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym usług turystyki rozliczanych na zasadzie VAT marży wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w jednej z nowszych interpretacji (nr IBPB1/415-326/07/MW z 7 marca 2008 r.):

(...) nie jest możliwe ewidencjonowanie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wyłącznie marży. Ze złożonego wniosku wynika bowiem, iż wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych rozliczaną fakturami VAT marża, zgodnie z wymogami ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też, zapisy dotyczące przychodów ze sprzedaży usług turystycznych winny być dokonywane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie prawidłowych dowodów księgowych, a następnie pomniejszone zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o należny (wyliczony od marży) podatek od towarów i usług. Natomiast zapisy dotyczące wydatków stanowiących zgodnie z art. 22 ust. 1 tejże ustawy, koszty uzyskania przychodów winny być ewidencjonowane w wartościach brutto.

Zgodnie z tą interpretacją dochodem z usługi turystyki u podatnika stosującego procedurę VAT marża jest różnica między przychodami należnymi z tytułu świadczenia usług turystyki (należnościami od klientów pomniejszonymi o należny VAT) a kosztami uzyskania przychodu (w tym kosztami kupionych usług wchodzących w skład usługi turystycznej).

Przykład 1

Spółka A jest organizatorem wycieczki szkolnej. Jednostka korzysta z możliwości rozliczania na zasadzie VAT marży. Cena sprzedaży miejsca na wycieczce wynosi 2000 zł za osobę. Sprzedano 25 miejsc. Płatność nastąpiła przelewem.

Organizując wycieczkę, spółka kupiła usługi obce poniesione dla bezpośredniej korzyści turysty na kwotę brutto 30 000 zł oraz zatrudniła na umowę zlecenia czterech opiekunów (usługi własne), których łączne wynagrodzenie brutto wyniosło 12 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Zakup usługi obcej:

Wn „Usługi obce” 30 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 30 000,00

2. Usługi własne - umowa zlecenia:

Wn „Wynagrodzenia” 12 000,00

- w analityce „Umowy zlecenia”

Ma „Rozrachunki z tytułu umów zleceń” 12 000,00

3. Faktura VAT marża za sprzedaż miejsc na wycieczce szkolnej: 2000 zł x 25 miejsc = 50 000 zł

 

Tabela. Zestawienie danych dla celów ewidencyjnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sposób podziału należności na część przypadającą na usługi nabyte od innych podatników i na usługi własne zależy od ustaleń danej jednostki. Podany w tabeli sposób podziału jest przykładowy. Równie dobrze jednostka może ustalić, że z należności w wysokości 50 000 zł, 15 000 zł przypada na usługi własne, a 35 000 zł na usługi nabyte od innych podatników. Nie wpływa to na ogólną wartość VAT, która zawsze wyniesie tyle samo (tu: 3606,55 zł).

• przychód podatkowy: 50 000 zł - 1442,62 zł - 2163,93 = 46 393,45 zł,

• koszty uzyskania przychodu: 30 000 zł + 12 000 zł = 42 000 zł,

•  dochód podatkowy: 46 393,45 zł - 42 000 zł = 4393,45 zł.

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 50 000,00

Ma „VAT należny” 3 606,55

Ma „Sprzedaż usług” 46 393,45

4. Wpływ należności na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 50 000,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 50 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Spółka A posiada w ofercie sprzedaży miejsca na wycieczkę szkolną. Cena sprzedaży wynosi 2500 zł. Spółka kupiła usługi obce (dla bezpośredniej korzyści turysty) o wartości 16 000 zł. Sprzedano osiem miejsc.

Ewidencja księgowa

1. Zakup usług obcych:

Wn „Usługi obce” 16 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 16 000,00

2. Faktura VAT marża za sprzedaż ośmiu miejsc na wycieczce szkolnej - płatność przelewem:

• cena sprzedaży: 8 x 2500 zł = 20 000 zł,

• koszt usługi: 16 000 zł,

• marża: 20 000 zł - 16 000 zł = 4000 zł,

• VAT należny ustalony od marży: 4000 zł × 22 : 122 = 721,31 zł,

• przychód: 20 000 zł - 721,31 zł = 19 278,69 zł,

• dochód do opodatkowania: 4000 zł - 721,31 zł = 3278,69 zł.

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 20 000,00

Ma „VAT należny” 721,31

Ma „Przychody ze sprzedaży usług” 19 278,69

3. Wpływ należności na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 20 000,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 20 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 30 i 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• art. 220 i 306 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.U. UE.L. 347.1

Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...