Bon czy świadczenie pieniężne z zfśs

Anna Łukaszewska
rozwiń więcej
inforCMS
Na święta wielkanocne firma chciałaby przyznać pracownikom prezenty świąteczne z zfśs. Co będzie korzystniejsze dla zatrudnionego – bon do realizacji w sieci hipermarketów czy świadczenie pieniężne?

Korzystniejszym rozwiązaniem będzie wypłacenie pracownikowi świadczenia pieniężnego, ponieważ jest ono zwolnione z podatku do kwoty 380 zł i ze składek w pełnej wysokości. Natomiast bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi obecnie podlegają opodatkowaniu.

Autopromocja

Od 22 sierpnia 2009 r., po znowelizowaniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z podatku jest zwolniona wartość otrzymanych przez pracownika świadczeń nie tylko rzeczowych, ale i pieniężnych, finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Kwota zwolnienia jest ograniczona łącznie w roku do 380 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67 updof). Nadwyżka powyżej kwoty 380 zł podlega opodatkowaniu. Zmiana ta objęła świadczenia pieniężne sfinansowane z zfśs od 1 stycznia 2009 r.

WAŻNE!

Od 2009 r. z opodatkowania są zwolnione zarówno świadczenia rzeczowe, jak i pieniężne sfinansowane z zfśs lub z funduszy związkowych - w granicach łącznego limitu do 380 zł w roku podatkowym.

Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi (art. 21 ust. 1 pkt 67 updof). Oznacza to, że jeśli wydadzą Państwo pracownikom bony, ich wartość będzie stanowić podstawę naliczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

WAŻNE!

Bony, talony lub znaki uprawniające do wymiany na towar lub usługę są opodatkowane niezależnie od wartości i źródła ich finansowania.

Wszystkie świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne nie stanowią podstawy wymiaru składek (§ 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe). W związku z tym zarówno bony towarowe, jak i świadczenia pieniężne finansowane ze środków zfśs są w całości zwolnione ze składek ZUS. Należy jednak pamiętać, że wysokość przyznanych świadczeń z funduszu powinna być uzależniona od sytuacji materialnej pracowników.

WAŻNE!

Kwoty bonów i świadczeń pieniężnych sfinansowanych z zfśs nie są objęte składkami na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

PRZYKŁAD

Agnieszka L., której wynagrodzenie zasadnicze wynosi 2000 zł, otrzymała w marcu 2010 r. od pracodawcy bon o wartości 300 zł sfinansowany ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Katarzyna L. zatrudniona w innej firmie z wynagrodzeniem zasadniczym również 2000 zł, w marcu 2010 r. otrzymała świadczenie pieniężne o wartości 300 zł sfinansowane ze środków zfśs.

Obie pracownice mają prawo do ulgi i do podstawowych kosztów uzyskania przychodu. Świadczenia przyznane pracownicom za marzec 2010 r. należy rozliczyć w następujący sposób:

Rozliczenie składek i podatku od przyznanych świadczeń

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W związku z brakiem obowiązku opłacenia podatku od świadczenia pieniężnego przyznanego z zfśs, Katarzyna L. otrzymała za marzec 2010 r. wynagrodzenie wyższe od Agnieszki L. o 54 zł (1459,48 zł - 1405,48 zł). Ponadto otrzyma dodatkowo 300 zł (świadczenie z zfśs), które może wydać na dowolny cel. W przypadku bonów musiałaby je zrealizować w konkretnych punktach sprzedaży.

 

Przyznając świadczenia z zfśs nie można pominąć pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich i wychowawczych oraz byłych pracowników - emerytów i rencistów (jeżeli wewnętrzne przepisy przewidują sprawowanie opieki socjalnej nad emerytami i rencistami). Wypłacając świadczenia z zfśs pracownikom na urlopach macierzyńskich i wychowawczych należy stosować takie same zasady opodatkowania jak dla pozostałych pracowników. Oznacza to, że świadczenia rzeczowe i pieniężne są zwolnione z podatku do kwoty 380 zł rocznie. Natomiast bony, talony lub znaki uprawniające do wymiany na towar lub usługę są opodatkowane niezależnie od wartości. Świadczenia z zfśs dla osób przebywających na urlopach macierzyńskich i wychowawczych nie podlegają również oskładkowaniu.

W firmie, w której nie ma zfśs, ale na podstawie układu zbiorowego pracy został utworzony fundusz na cele socjalno-bytowe, świadczenia z tego funduszu również są zwolnione ze składek. W tym przypadku zwolnienie obejmuje wartość świadczeń nieprzekraczającą rocznie kwoty odpisu podstawowego, tj. w 2010 r. kwoty 1047,84 zł (art. 5 ust. 2 ustawy o zfśs). Świadczenia z funduszu socjalno-bytowego są jednak opodatkowane. Zwolnienie z podatku dotyczy jedynie świadczeń finansowanych z zfśs i funduszy związkowych. Oznacza to, że świadczenia rzeczowe i pieniężne, bony, talony lub znaki uprawniające do wymiany na towar lub usługę z funduszu socjalno-bytowego są opodatkowane niezależnie od ich wartości.

Jeżeli pracodawca sfinansuje świąteczne świadczenia dla pracowników ze środków obrotowych firmy, powinien potrącić od tych świadczeń składki i zaliczkę na podatek. Będą one wtedy przychodem ze stosunku pracy, a nie pomocą materialną. Przyznając takie świadczenia pracodawca nie musi uwzględniać sytuacji materialnej pracowników.

Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe kontrolują konta bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
06 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...