Jak wstrzymać wykonanie decyzji podatkowych

Aleksandra Tarka
rozwiń więcej
inforCMS
Decyzje podatkowe pierwszej instancji podlegają wykonaniu. Jednak w pewnych sytuacjach można wstrzymać działania urzędu skarbowego.

Zakwestionowanie przez organ podatkowy prawidłowości rozliczenia z fiskusem najczęściej prowadzi do wydania decyzji. I co za tym idzie konieczności zapłaty dodatkowego podatku. Najczęściej jednak podatnik nie zgadza się z ustaleniami bądź interpretacją urzędników i korzysta z możliwości odwołania. Jednak prawo do kwestionowania decyzji podatkowej najpierw w postępowaniu odwoławczym, a następnie przed sądem administracyjnym nie wpływa na jej wykonanie. Oznacza to, że co do zasady podatnik najpierw musi zapłacić podatek i odsetki, a potem czekać na rozstrzygnięcie. Spór może trwać latami. Ordynacja podatkowa przewiduje sytuacje, w których wykonanie decyzji podlega wstrzymaniu.

Ważny interes strony

Przepisy przewidują dwa tryby wstrzymania wykonania decyzji podatkowej. W obydwu przypadkach konieczne jest spełnienie określonych przesłanek.

Organ podatkowy wstrzymuje wykonanie decyzji w całości lub w części, w przypadku uzasadnionym ważnym interesem strony lub interesem publicznym. Organ może to zrobić z urzędu lub na wniosek podatnika. Jednak trzeba pamiętać, że ważny interes strony oraz interes publiczny, choć to pojęcia niezdefiniowane, nie obejmują każdej sytuacji. Ponieważ są to pojęcia nieostre, ocena tego, czy okoliczności sprawy uzasadniają wstrzymanie wykonania decyzji należy do organu podatkowego. Podatnik we wniosku powinien wskazać wszystkie okoliczności przemawiające za jej wstrzymaniem ze względu na jego ważny interes. Należy jednak uznać, że granice swobody uznania organu podatkowego wyznacza między innymi zasada pogłębiania zaufania do organu. Stanowi ona, że postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Przestrzeganie tej podstawowej zasady postępowania podatkowego należy do obowiązków organów podatkowych i ma na celu zabezpieczenie interesu podatnika.

Przepisy nie określają, kiedy podatnik może złożyć wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji. Stanowią natomiast, że wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji może być złożony również przed wniesieniem odwołania. Oznacza to, że podatnik może się zdecydować na złożenie wniosku zarówno przed wniesieniem odwołania, jak i po jego złożeniu.

W sprawie wstrzymania wykonania decyzji do czasu przekazania odwołania wraz z aktami sprawy właściwemu organowi odwoławczemu postanawia organ, który wydał decyzję. Jeżeli więc podatnik złoży wniosek przed przekazaniem odwołania organowi drugiej instancji, o wstrzymaniu wykonania decyzji zdecyduje organ, który wydał kwestionowaną przez podatnika decyzję. Po otrzymaniu odwołania wraz z aktami sprawy postanowi organ odwoławczy. Organ może odmówić podatnikowi. Jednak na postanowienie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji służy zażalenie.

Wstrzymanie zabezpieczeniem

Wstrzymanie wykonania decyzji możliwe jest także po złożeniu zabezpieczenia. Również w tym przypadku organ podatkowy wstrzymuje wykonanie decyzji z urzędu lub na wniosek strony. W tym przypadku wstrzymanie możliwe jest w całości lub w części do dnia wydania ostatecznej decyzji lub w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego, do momentu uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego. Przypomnijmy, że wyrok sądu administracyjnego jest prawomocny po wydaniu orzeczenia przez sąd drugiej instancji, czyli Naczelny Sąd Administracyjny. A jeżeli wyrok sądu pierwszej instancji nie zostanie zaskarżony skargą kasacyjną, wyrok wojewódzkiego sądu administracyjnego uprawomocni się po upływie terminu do złożenia skargi kasacyjnej.

W przypadku przyjęcia na wniosek strony zabezpieczenia wykonania zobowiązania wynikającego z decyzji wraz z odsetkami za zwłokę wstrzymanie wykonania decyzji następuje do wysokości zabezpieczenia. Przepisy jasno określają rodzaj zabezpieczenia, jaki może zaproponować podatnik.

W przypadku zabezpieczenia wykonania zobowiązania wynikającego z decyzji wraz z odsetkami za zwłokę przez ustanowienie hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego korzystających z pierwszeństwa zaspokojenia wstrzymanie wykonania decyzji następuje do wysokości odpowiadającej wartości przedmiotu hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego.

Jeżeli podatnik ma zamiar zaproponować wstrzymanie wykonania decyzji za zabezpieczeniem (poza hipoteką i zastawem), może dowolnie wybrać formę lub formy zabezpieczenia. W sprawie przyjęcia zabezpieczenie, wydaje się postanowienie na które przysługuje zażalenie.

Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia podatnika prawa do wykonania takiej decyzji. Pamiętajmy jednak, że wstrzymanie wykonania decyzji nie ma wpływu na naliczanie odsetek za zwłokę. W związku z tym, jeżeli podatnik przegra spór z organami podatkowymi przed sądem administracyjnym, będzie musiał zapłacić zaległą niewyegzekwowaną kwotę podatku wraz z odsetkami za cały okres. Przyjęcie zabezpieczenia nie będzie miało wpływu na ich naliczanie.

Pozostałe przypadki

Ustawodawca przewidział jeszcze dwie sytuacje, w których decyzja podlega wstrzymaniu. Przede wszystkim organ nie może wyegzekwować kwot wynikających z decyzji, jeżeli przekroczony został termin do rozpatrzenia odwołania. Jeżeli odwołanie nie zostało rozpatrzone w terminie ustawowym, a decyzja do tego czasu nie została wykonana, jej wykonanie ulega wstrzymaniu w granicach określonych w odwołaniu do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego. W tym przypadku nie ma uznaniowości, bo decyzja podlega wstrzymaniu z mocy samego prawa. Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy. Wyjątkowo dla sprawy, w której przeprowadzono rozprawę, lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy, odwołanie może być rozpatrzone nie później niż w ciągu trzech miesięcy.

Ponadto wstrzymaniu podlega wykonanie decyzji ustalającej lub określającej wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość zwrotu podatku lub wysokość odsetek za zwłokę albo orzekającej o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta, osoby trzeciej albo spadkobiercy. Dotyczy to zakresu, w jakim w złożonym wniosku podatnik uprawdopodobni, że wobec niego zostanie zastosowane zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku związane z ochroną, jaką daje interpretacja podatkowa. Wstrzymanie obowiązuje do czasu wydania ostatecznej decyzji.

Ważne!

Podatnik ma 14 dni na złożenie odwołania od decyzji organu pierwszej instancji. Co do zasady termin ten liczony jest od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie składa się za pośrednictwem organu, którego decyzja jest kwestionowana

Ważne!

Minister finansów określa w drodze rozporządzenia wykaz gwarantów i poręczycieli. Listy te można znaleźć na stronie www.mf.gov.pl

JAKĄ OCHRONĘ DAJE INTERPRETACJA

l Obecnie zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji. Dzieje się tak, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. A także, jeśli skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

- Na wniosek podatnika, który zastosował się do interpretacji, w decyzji określającej lub ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego organ podatkowy określa również wysokość podatku objętego zwolnieniem albo - w przypadku uiszczenia podatku w zakresie objętym tym zwolnieniem - określa wysokość nadpłaty.

FORMY ZABEZPIECZENIA, JAKIE MOŻE ZAPROPONOWAĆ PODATNIK

Podatnik ma prawo zaproponować zabezpieczenie w formie:

- gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej;

- poręczenia banku;

- weksla z poręczeniem wekslowym banku;

- czeku potwierdzonego przez krajowy bank wystawcy czeku;

- zastawu rejestrowego na prawach z papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski - według ich wartości nominalnej;

- depozytu w gotówce.

Gwarantem może być:

- bank krajowy, oddział banku zagranicznego, oddział instytucji kredytowej w rozumieniu przepisów prawa bankowego;

- krajowy zakład ubezpieczeń, główny oddział lub oddział zakładu ubezpieczeń w rozumieniu przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

Poręczycielem może być bank krajowy, oddział banku zagranicznego, oddział instytucji kredytowej w rozumieniu przepisów prawa bankowego.

CO PODLEGA HIPOTECE PRZYMUSOWEJ

Przedmiotem hipoteki przymusowej może być:

- część ułamkowa nieruchomości, jeżeli stanowi udział podatnika;

- nieruchomość stanowiąca przedmiot współwłasności łącznej podatnika i jego małżonka;

- nieruchomość stanowiąca przedmiot współwłasności łącznej wspólników spółki cywilnej lub część ułamkowa nieruchomości stanowiąca udział wspólników spółki cywilnej - z tytułu zaległości podatkowych spółki;

- użytkowanie wieczyste;

- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego;

- spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego;

- prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej;

- wierzytelność zabezpieczona hipoteką.

Co do zasady hipoteka przymusowa jest skuteczna wobec każdorazowego właściciela przedmiotu hipoteki i przysługuje jej pierwszeństwo zaspokojenia przed hipotekami ustanowionymi dla zabezpieczenia innych należności.


ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 602).

Księgowość
Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?
21 lis 2024

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
21 lis 2024
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?
20 lis 2024

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca
20 lis 2024

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome
20 lis 2024

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
20 lis 2024
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT
20 lis 2024

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

QUIZ. Zagadki księgowej. Czy potrafisz rozszyfrować te skróty? Zdobędziesz 15/15?
19 lis 2024
Księgowość to nie tylko suche cyfry i bilanse, ale przede wszystkim język, którym posługują się specjaliści tej dziedziny. Dla wielu przedsiębiorców i osób niezwiązanych z branżą finansową, terminologia księgowa może wydawać się skomplikowana i niezrozumiała. Skróty takie jak "WB", "RK" czy "US" to tylko wierzchołek góry lodowej, pod którą kryje się cały świat zasad, procedur i regulacji. Współczesna księgowość to dynamicznie rozwijająca się branża, w której pojawiają się nowe terminy i skróty, takie jak chociażby "MPP". Celem tego quizu jest przybliżenie Ci niektórych z tych terminów i sprawdzenie Twojej wiedzy na temat języka księgowości. Czy jesteś gotów na wyzwanie?
Darowizna od teściów po rozwodzie. Czy jest zwolnienie jak dla najbliższej rodziny z I grupy podatkowej?
20 lis 2024

Otrzymanie darowizny pieniężnej od teściów po rozwodzie - czy nadal obowiązuje zwolnienie z podatku od darowizn dla najbliższej rodziny? Sprawdźmy, jakie konsekwencje podatkowe wiążą się z darowizną od byłych teściów i czy wciąż można skorzystać z preferencji podatkowych po rozwodzie.

Raportowanie JPK CIT od 2025 roku - co czeka przedsiębiorców?
18 lis 2024

Od stycznia 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące raportowania podatkowego JPK CIT. Nowe regulacje wprowadzą obowiązek dostarczania bardziej szczegółowych danych finansowych, co ma na celu usprawnienie nadzoru podatkowego. Firmy będą musiały dostosować swoje systemy księgowe, aby spełniać wymagania. Sprawdź, jakie zmiany będą obowiązywać oraz jak się do nich przygotować.

pokaż więcej
Proszę czekać...