Rezerwy na świadczenia pracownicze na przykładzie nagród jubileuszowych przysługujących pracownikom samorządowym

inforCMS
Zgodnie z Międzynarodowym Standardem Rachunkowości nr 19 „Świadczenia pracownicze” (dalej MSR 19) świadczenia pracownicze to świadczenie na rzecz pracowników lub osób pozostających na ich utrzymaniu, które mogą być zrealizowane w formie płatności przekazanej (lub dostarczenia rzeczy albo wykonania usługi) bezpośrednio pracownikom ich współmałżonkom, dzieciom lub innym osobom pozostającym na ich utrzymaniu. Szczególnym rodzajem świadczeń pracowniczych są, zaliczane do długoterminowych świadczeń pracowniczych, nagrody jubileuszowe.


Są to świadczenia  pieniężne za długoletnią pracę wykonywaną przez pracownika przyznawane periodycznie, zazwyczaj co pięć lat. Nagrody jubileuszowe przysługują pracownikowi z tytułu pozostawania w stosunku pracy przez określony w przepisach, wymagany okres pracy. Ich wysokość zazwyczaj jest progresywna, świadczenie jest tym wyższe im wyższa jest liczba przepracowanych lat pracy. Świadczenie może być wyrażone kwotowo, w procesie indywidualnego wynagrodzenia pracownika lub wynagrodzenia określonego jednakowo dla wszystkich pracowników, na przykład najniższego lub średniego wynagrodzenia w danej jednostce lub gospodarce. W jednej jednostce może istnieć więcej niż jeden rodzaj nagrody jubileuszowej. Każda przyznawana jest wówczas za inny staż pracy. Nie ma jednak ogólnych, powszechnie obowiązujących zasad dotyczących obowiązku wypłacania tych świadczeń przez wszystkich pracodawców, nie są to zatem świadczenia obowiązkowe i powszechne.

Autopromocja

 

Nagrody jubileuszowe są świadczeniami fakultatywnymi, o charakterze zakładowym lub branżowym.

 

 

 

 


Świadczenia mają charakter zakładowy jeżeli ciążący na jednostce obowiązek wypłaty nagród jubileuszowych wynika z obowiązujących w danej jednostce zakładowych układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub umowy o pracę. Świadczenia mają charakter branżowy gdy obowiązek wypłaty nagrody wynika z przepisów prawa dotyczących niektórych grup zawodowych np. górników czy nauczycieli.

Przykładem nagród jubileuszowych o charakterze branżowym są nagrody jubileuszowe przysługujące pracownikom samorządowym. W ogólności obowiązek wypłaty nagród jubileuszowych dla tych pracowników wynika z Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej Ustawy), która określa szczegółowe zasady przyznawania nagród jubileuszowych, w szczególności ich częstotliwość i wysokość, a także okres zatrudnienia uprawniający do ich otrzymania.

Przepisy ustawy stosuje się do pracowników zatrudnionych w ( zgodnie z Art. 2. Ustawy):

- urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych

- starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych

- urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych

- biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki

- biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

 

Zgodnie z Ustawą jednostki są zobowiązane do wypłaty pracownikom samorządowym świadczeń w wysokości:

 

staż pracy do nagród jubileuszowych

% podstawy

po 20 latach pracy

75 % wynagrodzenia miesięcznego

po 25 latach pracy

100 % wynagrodzenia miesięcznego

po 30 latach pracy

150 % wynagrodzenia miesięcznego

po 35 latach pracy

200 % wynagrodzenia miesięcznego

po 40 latach pracy

300 % wynagrodzenia miesięcznego

po 45 latach pracy

400 % wynagrodzenia miesięcznego

 

Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie miesięczne obliczane według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, przysługujące pracownikowi  w dniu nabycia prawa do nagrody. Prawo do wypłaty świadczeń w danej jednostce przysługuje pracownikowi wyłącznie wówczas, gdy w dniu przepracowania określonej zasadami Ustawy liczby lat pozostaje w stosunku pracy w tej jednostce.

Na jednostkach ciąży zatem obowiązek wypłaty świadczeń pracownikom samorządowym wynikający z Ustawy, w takiej sytuacji jednostki powinny dokonać wyceny i ujęcia  rezerw na długoterminowe świadczenia pracownicze stosując zasady zgodne z MSR 19.

 

Zgodnie z paragrafem 127 powyższego standardu do oszacowania rezerw na nagrody jubileuszowe należy zastosować metodę aktuarialną, tzw. metoda prognozowanych uprawnień jednostkowych (ang. Projected Unit Credit), rekomendowaną przez MSR 19. Zgodnie z którą wartość rezerwy na nagrody jubileuszowe ustala się na dzień bilansowy dla każdego pracownika objętego systemem nagród jubileuszowych, zgodnie ze wzorem:

 

 


gdzie:

Rd - wartość rezerwy na nagrody jubileuszowe na dzień bilansowy d (dla jednego pracownika),

m - liczba nagród jubileuszowych na dzień bilansowy d przysługujących pracownikowi w przyszłości,

Wk - przewidywana wartość przyszłej k - tej nagrody jubileuszowej na rzecz pracownika w pełnej wysokości w dniu jej wypłaty,

S - staż w  jednostce (w latach) na dzień bilansowy d,

nk - liczba lat do wypłaty k - tej nagrody jubileuszowej (w latach) od dnia bilansowego d,

Pk - prawdopodobieństwo wypłaty przyszłej k - tej nagrody jubileuszowej, uwzględniające ruchy kadrowe (rotacja) i demograficzne (śmierć, przejście na rentę),

v - współczynnik dyskontujący.

Do oszacowania rezerw na podstawie powyższego wzoru konieczne jest określenie tzw. założeń aktuarialnych, do których zalicza się założenia demograficzne oraz założenia finansowe. Założenia demograficzne dotyczą przyszłych cech charakteryzujących aktualnie zatrudnionych,  byłych pracowników oraz osoby będące na ich utrzymaniu, którzy są uprawnieni do świadczeń. Założenia finansowe zaś dotyczące takich zagadnień, jak stopa dyskontowa, czy poziom przyszłego wynagrodzenia i przyszłych świadczeń.

Założenia finansowe opierają się na określanych na dzień bilansowy rynkowych oczekiwaniach odnoszących się do okresu, w którym ma nastąpić wywiązanie się z zobowiązań.  Określenie założeń aktuarialnych pozwala przejść do praktycznego wyliczenia rezerwy.

Na podstawie powyższego wzoru obliczymy rezerwę na nagrody jubileuszowe dla pracownika objętego Ustawą, którego indywidualne dane przedstawia poniższa tabela.

Indywidualne dane o przykładowym pracowniku na dzień bilansowy d

Płeć

mężczyzna

Wiek na dzień bilansowy d

45 lat

Staż pracy w jednostce na dzień bilansowy d

10 lat

Staż pracy ogółem do nagród jubileuszowych na dzień bilansowy d

29 lat

Wynagrodzenie jednomiesięczne brutto

 na dzień bilansowy d

4 000 zł

 

Przyjmijmy ponadto na potrzeby wyceny następujące założenia aktuarialne.

Założenia aktuarialne przyjęte do wyceny rezerw na nagrody jubileuszowe na potrzeby przykładu

Nominalny wzrost płac w przyszłości

3% rocznie

Stopa dyskontowa1

5% rocznie

Wskaźnik rotacji pracowników2

4% rocznie

Wiek emerytalny

65 lat dla mężczyzn

1 Stopa dyskontowa, która odzwierciedla stopę zwrotu z obligacji skarbowych o terminach zapadalności zgodnych średnio z terminami zapadalności obliczanych zobowiązań.

2 Prawdopodobieństwo ustania stosunku pracy pracownika firmy w okresie jednorocznym, z przyczyn innych niż: śmierć, odejście na rentę lub emeryturę.

 

Na podstawie powyższych założeń i danych obliczono rezerwę na nagrody jubileuszowe. Wyniki przeprowadzonych kalkulacji kształtują się następująco.

k

Nagroda jubileuszowa

Wk

 (w złotych)

nk

Pk

vnk

Rezerwa na k-tą nagrodę jubileuszową (w złotych)

1

nagroda za 30 - lecie

6 180,00

1

97,63%

0,95

5 210,77

2

nagroda za 35 - lecie

9 552,42

6

75,64%

0,75

3 386,93

3

nagroda za 40 - lecie

16610,81

11

56,85%

0,58

2 608,13

4

nagroda za 45 - lecie

25675,30

16

45,04%

0,46

2045,97

 

Ostatecznie rezerwę na nagrody jubileuszowe w przypadku omawianego pracownika stanowi suma rezerw na cztery kolejne przyszłe nagrody przysługujące pracownikowi w przyszłości.

Rd = 5 210,77 + 3 386,93 + 2 608,13 +2045,97= 13251,8

Wyliczona w przedstawiony sposób wartość bieżąca zobowiązania z tytułu nagród jubileuszowych jest wartością indywidualną dla jednego pracownika. W celu uzyskania wartości zobowiązania z tytułu nagród jubileuszowych w całej jednostce należy zsumować wartości rezerw poszczególnych pracowników jednostki.

Nagrody jubileuszowe nie są, w polskiej praktyce, powszechnym składnikiem systemu świadczeń pracowniczych. Jeżeli jednak występują, to najczęściej stanowią najbardziej znaczącą wartość ogólnego poziomu rezerw na świadczenia pracownicze.

Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki obowiązek przedstawiania swojej sytuacji finansowej jasno i rzetelnie, w szczególności jednostka ma obowiązek wykazania swoich zobowiązań, a zatem jednostka ma obowiązek ujęcia w księgach rezerw na nagrody jubileuszowe.

 

Jeśli w Twojej firmie musisz tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze (emerytalne, rentowe i inne) - służymy Ci pomocą! Wypełnij formularz a eksperci z firmy Attuario, która współpracuje z serwisem Księgowość, dokonają tych wyliczeń dla Ciebie.
Zapraszamy do wypełnienia formularza!

 

 

 

Biuro Aktuarialne ATTUARIO

 

Księgowość
Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

pokaż więcej
Proszę czekać...