W 2007 r. nowa definicja samochodu osobowego w podatkach dochodowych

Od 1 stycznia 2007 r. zostanie ujednolicona definicja samochodu osobowego w przepisach VAT i ustawach regulujących opodatkowanie podatkiem dochodowym.


Obecnie ta definicja jest w ustawie o VAT. Od 2007 r. pojawi się również w obu ustawach o podatku dochodowym. Definicja będzie miała znaczenie w zakresie przepisów o kosztach oraz amortyzacji.

Przedsiębiorcy od lat starają się zarejestrować samochody osobowe kupowane na firmy jako ciężarówki. Pozwala to np. odliczyć całą wartość VAT zawartą w cenie nabycia samochodu oraz odliczać VAT od nabywanego paliwa. W 2006 r. kompromis między przedsiębiorcami chcącymi zapłacić jak najmniejszy VAT a fiskusem miała zapewnić złożona definicja samochodu osobowego. Jej podstawowym kryterium jest to, czy samochód ma dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony. Jednocześnie ustawa o VAT wymienia sytuacje, kiedy pojazdy spełniające warunki określone w tej definicji nie są przez urzędy skarbowe uważane za samochody osobowe. Takimi samochodami mogą być np. vany czy, ostatnio coraz bardziej popularne, pickapy.


Ujednolicenie definicji nowego samochodu w VAT i podatkach dochodowych


Od 2007 r. prawie identyczna definicja samochodu osobowego, jak obecnie w ustawie o VAT, znajdzie się w ustawach o podatku dochodowym: od osób prawnych oraz od osób fizycznych. Za samochód osobowy będzie się uznawać pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Tak jak w ustawie o VAT, od tej definicji przewidziano szereg wyjątków. Wskazują one, kiedy samochód o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony np. na potrzeby amortyzacji nie będzie samochodem osobowym. Przykładowo - jako samochód osobowy nie będzie traktowany pojazd samochodowy mający więcej niż jeden rząd siedzeń, które są oddzielone od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą.

Dodatkowo w samochodzie tym długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi, pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem, do tylnej krawędzi podłogi, będzie musiała przekraczać 50% długości pojazdu. Dla obliczenia tej proporcji długość pojazdu będzie stanowić odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków. Odległość ta będzie mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków. Pozostałe wyjątki, kiedy pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie będą uznawane za samochody osobowe, przedstawiamy w dodatku do bieżącego numeru Mk "Podatki 2007 r. - przewodnik po zmianach". Pokrywają się one z wyjątkami zawartymi obecnie w ustawie o VAT.


Konieczność dwukrotnego przedstawienia zaświadczenia z okręgowej stacji diagnostycznej


Dla celów VAT już od sierpnia 2005 r. przedsiębiorca musi udowadniać, że kupiony przez niego pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie jest na potrzeby rozliczeń z urzędem skarbowym samochodem osobowym. Podstawowym dowodem jest zaświadczenie okręgowej stacji kontroli pojazdów dostarczone do urzędu skarbowego. Potwierdza ono, że samochód nie jest samochodem osobowym. W 2007 r. może się okazać, że są potrzebne dwa takie zaświadczenia - jedno na potrzeby VAT, drugie na potrzeby podatków dochodowych. Ustawodawca bowiem popełnił niezręczność, nowelizując przepisy. Nie powiązał ze sobą definicji samochodu osobowego z ustawy o VAT z identycznymi definicjami samochodu osobowego z ustaw o podatku dochodowym. Jakie to będzie miało konsekwencje dla przedsiębiorców kupujących w 2007 r. samochód? W 2007 r. procedura wymagana przez ustawę o VAT w zakresie samochodów osobowych nieuznawanych za takie nie zmieniła się. Tak więc np. dla spółki z o.o. nakazuje ją jednocześnie ustawa o VAT i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Dla wspólników spółki cywilnej będących osobami fizycznymi jest to ustawa o VAT i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W ustawach tych brakuje przepisu stwierdzającego, że dostarczenie do urzędu skarbowego na potrzeby ustawy o VAT zaświadczenia wystawionego przez okręgową stację diagnostyczną zwalnia z obowiązku dostarczenia do urzędu takiego zaświadczenia na potrzeby podatku dochodowego. Oznacza to, że przedsiębiorca będzie musiał w niektórych sytuacjach posiadać zaświadczenie wystawione przez okręgową stację diagnostyczną na potrzeby VAT i podatku dochodowego. A to przecież kosztuje.


PRZYKŁAD

Jan Kowalski prowadzi małą firmę budowlaną. Rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych w urzędzie skarbowym w Tarnowie, a VAT płaci w urzędzie skarbowym w Warszawie. W kwietniu 2007 r. kupił za 98 000 zł vana spełniającego warunki do nieuznania go za samochód osobowy na potrzeby VAT oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Okręgowa stacja diagnostyczna przeprowadziła dodatkowe badanie techniczne i wystawiła zaświadczenie w dwóch egzemplarzach. Stwierdziła w nim, że pojazd spełnia wymogi nieuznania go za samochód osobowy. Odpowiednia adnotacja znalazła się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Jan Kowalski złożył kopię zaświadczenia zarówno w urzędzie skarbowym w Tarnowie, jak i w urzędzie skarbowym w Warszawie.


Sytuacja, gdy przedsiębiorca rozlicza VAT i podatki dochodowe w różnych urzędach skarbowych, nie jest częsta. W 2007 r., w przypadku gdy oba te podatki są płacone w jednym urzędzie skarbowym, wystarczy przekazać do urzędu jedno zaświadczenie wystawione przez okręgową stację kontroli pojazdów, z zaznaczeniem, że jest ono przekazywane w celu wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy o VAT oraz ustawy o podatku dochodowym. Ponieważ jednak sprawa jest kontrowersyjna, Ministerstwo Finansów z pewnością zajmie stanowisko w tej kwestii i ostatecznie potwierdzi przytoczoną interpretację przepisów.

- art. 5a pkt 19, art. 5c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588
- art. 4a pkt 9, art. 4b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Tomasz Król

ekspert w zakresie podatków i prawa gospodarczego

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...