W bilansie należy dokładnie podzielić wszystkie aktywa

Właściwy podział aktywów i pasywów w bilansie ma wpływ m.in. na przedstawienie wysokości kapitału obrotowego. Dla inwestorów, banków i kontrahentów jest to informacja o zdolności spółki do regulowania bieżących zobowiązań.

Bilans jest częścią sprawozdania finansowego, który prezentuje zarówno majątek spółki, jak i źródła jego pochodzenia. Aby odbiorcy sprawozdania mogli poznać prawdziwą sytuację firmy, konieczna jest właściwa kwalifikacja pozycji w bilansie.

Dane w bilansie

Jednak, jak wynika z doświadczeń Marcina Lipskiego, menedżera w Ernst & Young, spółki często nie przywiązują należytej wagi do prezentacji danych w bilansie. Przykładowo, odpowiedniego podziału na składniki majątku trwałego czy obrotowego, a w przypadku zobowiązań - na długo- bądź krótkoterminowe. Twierdzi, że panuje powszechne przekonanie, że prezentacja nie ma takiego znaczenia jak kwestie wpływające na wynik.

- Założenie to jest błędne. Od właściwego podziału aktywów i pasywów zależy m.in. wysokość kapitału obrotowego netto, dla czytelnika bilansu jest to informacja o zdolności spółki do regulowania bieżących zobowiązań (bądź jej braku), poprawny podział i prezentacja wpływają również na bodaj wszystkie istotne wskaźniki finansowe używane dla potrzeb analizy finansowej i majątkowej spółki - wyjaśnia nasz rozmówca. Dodaje, że istotnym problemem bywa też wykazywanie w bilansie zapasów oraz zobowiązań, które na dzień bilansowy nie są własnością spółki. Wynika to z warunków tzw. incoterms, na podstawie których zawierane są umowy z dostawcami.

- I tak na przykład, jeśli przed dniem bilansowym spółka otrzymała fakturę i towar został wysłany przez dostawcę, ale dotarł do spółki po dniu bilansowym, a umowa zawarta jest w oparciu o incoterm CPT (Carriage paid to.), spółka na dzień bilansowy nie miała zobowiązania wobec dostawcy, a co za tym idzie, nie powinna wykazywać towaru w drodze - uważa Marcin Lipski.

Tworzenie rezerw

Natomiast według Małgorzaty Sobieszek, menedżera w Ernst & Young, innym częstym błędem jest nadmierne tworzenie rezerw. Artykuł 35d ustawy o rachunkowości nakazuje tworzyć rezerwy na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować.

- Niestety często spółki mają tendencję, zwłaszcza jeśli wyniki są lepsze od spodziewanych, do tworzenia rezerw niezgodnie z tym zapisem - uważa rozmówczyni. Wyjaśnia, że jeżeli przeciwko spółce toczy się postępowanie sądowe, a spółka na podstawie analizy prawników wie, że prawdopodobieństwo, iż zapadnie wyrok dla niej niekorzystny, jest znikome, nie powinna tworzyć z tego tytułu rezerwy.

Działania promocyjne

Z kolei Piotr Świętochowski, menedżer w Ernst & Young, zwraca uwagę na błędy popełniane w bilansie w zakresie ujmowania kosztów działań promocyjnych i reklamowych. Spółki działające w branżach dóbr szybko zbywalnych, świadczące usługi lub sprzedające produkty bezpośrednio dla klientów indywidualnych ponoszą w ciągu roku znaczne wydatki na reklamę i promocję. Powstaje więc problem, czy wydatkami, które służą generowaniu przychodów nie tylko w okresie, kiedy przeprowadzono działania promocyjne/marketingowe, ale również w okresach późniejszych, powinny być ujęte w rachunku zysków i start czy w aktywach bilansu.

Nasz ekspert wyjaśnia, że przepisy bilansowe nie regulują bezpośrednio tego problemu. Decyzje o kapitalizacji wydatków reklamowych muszą więc być podejmowane w oparciu o ogólną definicję aktywów.

- Można też skorzystać ze wskazań Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 38, który swoim zakresem obejmuje koszty reklamy. Zgodnie z tym standardem koszty reklamy/promocji powinny być rozpoznawane w okresie, w którym zostały poniesione - wyjaśnia rozmówca. Dodaje, że zapisy MSR nr 38 nie wykluczają ujęcia zaliczki jako składnika aktywów, jeśli płatność za dostawę dóbr lub wykonanie usług nastąpiła przed dostarczeniem dóbr i wykonaniem usług.

Według Piotra Świętochowskiego na tej podstawie można stwierdzić, że praktycznie wszystkie wydatki reklamowe/promocyjne powinny być ujmowane w rachunku zysków i strat w okresie ich poniesienia. Wyjątkiem są koszty promocji i reklamy, które spółka musi zwrócić swoim dystrybutorom, koszty takie ujmuje się w rachunku zysków i strat w momencie rozpoznania przychodów ze sprzedaży do dystrybutorów. Możliwe jest jednak ujmowanie niektórych wydatków reklamowych/promocyjnych w rachunku zysków i strat w momencie wyemitowania/opublikowania reklamy. Do wydatków takich można zaliczyć koszty czasu antenowego czy koszty powierzchni reklamowej.

- Można też rozpoznać jako zapasy katalogi reklamowe, jeśli będą one sprzedawane klientom - wyjaśnia. Należy jednak pamiętać, aby wycenione były po koszcie nabycia lub wytworzenia nie wyższym od cen ich sprzedaży netto.

JAKIE BŁĘDY POPEŁNIANE SĄ W BILANSIE l
- brak prezentacji zapasów inwestycyjnych w pozycji środki trwałe w budowie, 
- brak rozbicia należności na długo- i krótkoterminowe, 
- brak rozbicia pożyczek i kredytów na długo- i krótkoterminowe,
- brak rozbicia zobowiązań leasingowych na długo- i krótkoterminowe, 
- nieprawidłowy rozdział między rezerwami a rozliczeniami międzyokresowymi kosztów (biernymi),
- brak rozbicia rezerw oraz rozliczeń międzyokresowych kosztów na długo- i krótkoterminowe. 

Agnieszka Pokojska
Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...