Stosowanie rachunkowości zabezpieczeń w firmie

Jacek Malinowski
rozwiń więcej
Skutki stosowanej polityki zarządzania ryzykiem znalazły odzwierciedlenie w sprawozdaniach finansowych, gdzie można stosować tzw. rachunkowość zabezpieczeń.

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw w swojej działalności koncentruje się na zarządzaniu ryzykiem. Ze względu na prowadzoną działalność gospodarczą są one narażone na różne rodzaje ryzyka: ryzyko walutowe, ryzyko stopy procentowej. W celu zmniejszenia złego wpływu na wynik finansowy wprowadzane są różne sposoby zarządzania tym ryzykiem. Takim przykładem jest stosowanie instrumentów pochodnych.


Ustawa o rachunkowości

Autopromocja


Rachunkowość zabezpieczeń oznacza użycie dowolnej liczby instrumentów zabezpieczających w ten sposób, aby zmiana ich wartości przynajmniej częściowo zrekompensowała zmianę wartości godziwej pozycji zabezpieczanej bądź też przyszłych przepływów środków pieniężnych z tej zmiany wynikających. Do zalet prowadzenia rachunkowości zabezpieczeń należą:

- możliwość zarządzania rachunkiem wyników przedsiębiorstwa,

- większa odporność na zmienność wyniku finansowego,

- polepszenie wizerunku firmy.


Polskie przedsiębiorstwa coraz bardziej skupiają się wokół strategii zarządzania ryzykiem. Impulsem do tego były zmiany w ustawie o rachunkowości, która doprowadziła do zgodności polskie i międzynarodowe standardy rachunkowości. Zostało to zamieszczone w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. i zmienionego rozporządzeniem z dnia 23 lutego 2004 r. dotyczącego szczegółowych metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji stosowanych instrumentów finansowych. Przepisy te jednak nie sprecyzowały podejścia do procedur zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach. Tutaj obowiązuje dowolność w zakresie szacowania wartości godziwej niektórych instrumentów finansowych, dla których nie istnieje rynek regulowany.


Przygotowanie przedsiębiorstwa do ograniczenia ryzyka rynkowego powinno prowadzić do zrealizowania następujących założeń:

- przygotowania procesu zarządzania ryzykiem,

- stworzenia procedur pomiaru ryzyka,

- wdrożenia metod służących do modelowania ryzyka,

- opracowania sposobów pomiaru ryzyka,

- opracowania technik służących do analizy ryzyka,

- dostępu do danych rynkowych z interesujących przedsiębiorstwo rynków finansowych,

- generowania raportów wynikających z potrzeb zarządzania tym ryzykiem.


Te zadania powinny zostać zrealizowane i wsparte przez wyspecjalizowanych doradców oraz specjalistyczne programy informatyczne. Decyzja o rozpoczęciu wprowadzania rachunkowości zabezpieczeń wpłynie pozytywnie na ocenę osób zarządzających daną firmą. Ponadto przedsiębiorstwo jest bezpieczniejsze z punktu widzenia potencjalnych inwestorów. Wprowadzenie zasad tego rodzaju rachunkowości w przedsiębiorstwie to dobry sposób na marketing i poprawę swojej pozycji na rynku.


Dokumentacja księgowa


Podstawą dobrej funkcjonalności rachunkowości zabezpieczeń w firmie jest jej skierowanie do poszczególnych grup odbiorców: księgowości, analityków finansowych oraz zarządu spółki. Księgowość odpowiedzialna jest za identyfikację zdarzeń gospodarczych wystawionych na ryzyko oraz ewidencję instrumentów zabezpieczanych i zabezpieczających. W związku z tym system księgowy powinien tworzyć specjalne raporty, tworząc w ten sposób dokumentację księgową. Dostęp do tych raportów powinien być ściśle sprecyzowany z uwagi na jego poufność. Analitycy finansowi odpowiadają w przedsiębiorstwie za realizację polityki zabezpieczeń, czyli: dobór instrumentów zabezpieczających, nadzór nad bieżącym zabezpieczeniem, analizę sytuacji rynkowych. Do nich należy także zadanie wspierania księgowości w identyfikacji zdarzeń gospodarczych wystawiających firmę na ryzyko, w tym również instrumentów wbudowanych. System powinien udostępniać im informację o instrumentach zabezpieczanych i zabezpieczających, historycznych oraz bieżących danych rynkowych, wykorzystywanych w przeszłości parametrach wyceny. Analitycy powinni także aktywnie zwiększać zakres instrumentów pochodnych oraz budować nowe strategie zabezpieczające.


W przypadku osób zarządzających firmą system powinien generować raporty obrazujące stopień zabezpieczenia spółki na zmienność sytuacji rynkowej i jej wpływu na poziom zabezpieczenia przedsiębiorstwa oraz na wynik finansowy. W systemie powinny znajdować się narzędzia wyceny powszechnie praktykowanych instrumentów finansowych stosowanych na rynku walutowym, stóp procentowych, papierów wartościowych (akcji, obligacji) wraz z wyceną stosowanych instrumentów zabezpieczających.


Jeżeli spółka jest częstym uczestnikiem rynku finansowego, powinna mieć bezpośredni dostęp do powszechnie stosowanych systemów informacji (Reuters, Bloomberg) oraz systemów pozwalających zawierać transakcje bezpośrednio z innymi uczestnikami rynku.


Dla każdej firmy


Wszystkie wymienione cechy prowadzonego systemu rachunkowości zabezpieczeń niewątpliwie zapewnią przedsiębiorstwu kompleksowe rozwiązanie ograniczające ryzyko działalności gospodarczej. Rachunkowość zabezpieczeń może znaleźć zastosowanie w każdej firmie, bez względu na specyfikę jej działalności. Wdrożenie procedur rachunkowości zabezpieczeń popartych nowoczesnymi systemami informatycznymi jest inwestycją w zabezpieczenie działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. Opłacalność tej inwestycji nie jest widoczna od razu. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że wprowadzenie systemu rachunkowości zabezpieczeń doceniają głównie inwestorzy, oczywiście obok firm ratingowych i audytorów.


Ważne!

Analitycy finansowi odpowiadają w przedsiębiorstwie za realizację polityki zabezpieczeń


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jacek Malinowski

główny specjalista departament doradztwa i analiz Dom Maklerski TMS Brokers

 
Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...