Problemów można uniknąć

Jednostka dysponująca funduszami unijnymi, aby uniknąć problemów księgowych, musi dobrze zorganizować komórkę finansowo-księgową, z zachowaniem przepisów ustawy o finansach publicznych, i rozdzielić funkcje dysponenta, płatnika i księgowego.
Przy korzystaniu z funduszy unijnych musi być jasny podział obowiązków, a płatnik nie może księgować. Problemom księgowości, które wiążą się z księgowaniem i rozliczaniem funduszy unijnych, trzeba zapobiegać już we wstępnej fazie projektów – podkreśliła Barbara Bakalarska, radca ministra finansów podczas konferencji „Realne problemy w obsłudze funduszy strukturalnych dla jednostek samorządowych”.

Wskazała na fakt, że w jednostkach finansów publicznych istotna jest przede wszystkim celowość wydatków, a główny księgowy nie ma prawa o niej mówić. Zatwierdzenie pod względem merytorycznym każdego dokumentu oznacza zatwierdzenie celowości wydatku, a ta kontrola powinna zaczynać się już przy ocenie wniosków dotyczących projektów. Natomiast dla księgowego, żeby mógł wprowadzić dokument do ksiąg, najważniejsze powinno być to, czy istnieje dane zobowiązanie, wynikające z konkretnej umowy. Prawidłowe powinny być przede wszystkim umowy i procedury, wtedy uniknie się wielu problemów księgowych – podkreślała Barbara Bakalarska.

Problemy mogą wynikać również z faktu, że jednostki sfery budżetowej nie są przyzwyczajone do kalkulacji kosztów i kalkulacji produktu, tylko do klasyfikowania wydatków na podstawie przepisów określonych przez ministra finansów.

Przy tego rodzaju kalkulacji związanej z projektami finansowanymi z funduszy unijnych będą powstawały pewne problemy, bo tego te jednostki dotychczas nie robiły. Trzeba będzie wydzielić koszty bezpośrednie i koszty pośrednie związane z projektem – podkreśliła Barbara Bakalarska podczas konferencji zorganizowanej przez Instytut Rachunkowości i Podatków.

Podobnie, jeśli chodzi o ZUS, składki pracownicze muszą być wydzielone w części dotyczącej projektu. Oddzielny problem to kwestia VAT, która w sferze budżetowej jest i tak nie do końca jasna, a realizacja projektów ze środków unijnych tylko spiętrzy te problemy.

Wiesława Moczydłowska


Księgowość
Nawet 2760 zł dofinansowania z PFRON do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od lipca 2024 r. MRPiPS szykuje nowelizację
07 maja 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje kolejną nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tym razem ma nastąpić wzrost wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), a także zmiana wysokości dotacji celowej z budżetu państwa na realizację tego zadania. Ta nowelizacja ma wejść w życie od lipca 2024 r. razem ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia. Roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 r. ZUS przypomina, że pozostały już ostatnie dni.
06 maja 2024

Termin rozliczenia składki zdrowotnej za 2023 r. upłynie 20 maja. Po wykazaniu nadpłaty płatnikowi będzie przysługiwał zwrot. Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia.

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Zużycie energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych przez osoby prywatne a podatek akcyzowy [część 3]
06 maja 2024

Status podatnika akcyzy nie jest zależny od posiadania statusu przedsiębiorcy. Również osoby prywatne mogą być podatnikami akcyzy jeżeli wykonują czynności opodatkowane w tym zużycie energii elektrycznej (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

pokaż więcej
Proszę czekać...