Od maja 2011 r. może zniknąć ulga akcyzowa na biopaliwa

Od maja 2011 r. może w praktyce zniknąć ulga akcyzowa na biopaliwa - uważa doradca podatkowy Krzysztof Flis. Aby producenci mogli z niej korzystać, udział biokomponentu w paliwie musiałby być 40 razy wyższy niż obecnie.

Sejm przyjął poprawki senackie do ustawy okołobudżetowej, dotyczące m.in. ulgi na biopaliwa. Senat uznał, że ulga powinna objąć tylko paliwa, w których udział biokomponentów stanowi co najmniej 80 proc. Na ulgę powinna się zgodzić ponadto Komisja Europejska. W myśl ustawy ulga nie mogłaby obowiązywać dłużej niż do końca 2011 r.

Autopromocja

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami, ulga dotyczy biopaliw zawierających co najmniej 2 proc. biokomponentów.

Zdaniem Krzysztofa Flisa, doradcy podatkowego ze spółki MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, warunki ulgi zostały drastycznie zaostrzone w porównaniu z obowiązującymi obecnie przepisami. Jego zdaniem, tak wysoki minimalny udział biokomponentów może oznaczać w praktyce, że z ulgi nie będzie można skorzystać.

"Zważywszy na to, ile trwają procedury w Komisji Europejskiej, może się też okazać, że ten przepis w ogóle nie wejdzie w życie (...). Gdyby się okazało, że KE będzie procedować np. rok od momentu złożenia wniosku przez Polskę, to skończy się 2011 r. i regulacja ta pozostanie martwa" - zwrócił uwagę.

Senat wykreślił wprowadzony przez Sejm przepis tworzący od 2012 r. fundusz promocji wytwarzania i wykorzystania biokomponentów i biopaliw. Senatorowie zaproponowali w zamian, by minister gospodarki mógł dofinansować działania związane m.in. z promocją biopaliw, pomagać producentom biopaliw i biokomponentów, wspierać ekologiczny transport i zakupy nowych pojazdów zasilanych biopaliwami. Na wydatki te zostanie ustalona w ustawie budżetowej kwota odpowiadająca 1,5 proc. planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy okołobudżetowej przewidywał m.in. likwidację obniżonych stawek akcyzy nakładanej na paliwa silnikowe zawierające powyżej 2 proc. biokomponentów oraz tzw. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa.

Ulga ta miałaby zostać zlikwidowana 30 kwietnia 2011 r., bo wtedy wygasa zgoda Komisji Europejskiej na jej stosowanie. W zamian rząd zaproponował ulgę dla paliw, które zawierałyby co najmniej 50 proc. biokomponentów. Minimalny udział biokomponentu, który uprawniałby do ulgi, wzrósłby więc dwudziestopięciokrotnie. Ulga weszłaby w życie pod warunkiem, że zgody na nią udzieliłaby KE.

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...