Stażystą może być osoba bezrobotna, która nie ukończyła 25 lat. Ponadto stażystą może zostać absolwent, który nie ukończył 27 lat, ale tylko w okresie 12 miesięcy od dnia uzyskania dokumentu potwierdzającego ukończenie szkoły wyższej (art. 53 ust. 1 i 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).
Pracodawca, chcąc przyjąć do swojej firmy stażystów, musi zwrócić się z wnioskiem do właściwego starosty o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu.
Umowa w sprawie odbywania stażu przez bezrobotnego powinna zawierać m.in. firmę lub imię i nazwisko organizatora, imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania organizatora, siedzibę organizatora, miejsce odbywania stażu, dane bezrobotnego odbywającego staż, imię i nazwisko oraz zajmowane stanowisko opiekuna bezrobotnego odbywającego staż, datę rozpoczęcia i zakończenia stażu, program stażu, zobowiązanie organizatora do zapewnienia należytej realizacji stażu zgodnie z ustalonym programem.