Zmiany w przepisach dotyczących firm transportowych

4 grudnia zacznie w Polsce obowiązywać pakiet trzech unijnych rozporządzeń regulujących zasady prowadzenia firm transportowych. Eksperci Deloitte ostrzegają, że wciąż nie ma zmian w polskich przepisach, które dostosowałyby polskie prawo do nowych wymagań.


Więcej artykułów z branży logistycznej na www.logistyka.infor.pl

Autopromocja


Chodzi o przepisy z tzw. "pakietu transportowego" z 2009 r. Państwa członkowskie dostały dwa lata na przygotowanie się do ich obowiązywania. Rozporządzenia nakładają na przedsiębiorców wymóg posiadania licencji na przewozy, wydawanych na nowych zasadach: żeby licencję uzyskać, firma transportowa musi mieć stałą siedzibę i bazę eksploatacyjną w kraju członkowskim i posiadać zdolność finansową, czyli dysponować rezerwami w wysokości co najmniej 9 tys. euro za pierwszy samochód i 5 tys. euro za każdy kolejny.

Ponadto przedsiębiorca musi wyznaczyć pracownika posiadającego certyfikat zarządzającego transportem lub zlecić zarządzanie transportem zewnętrznemu specjaliście, musi także cieszyć się dobrą reputacją.

Jak zauważyła Joanna Dudek z Deloitte, rozporządzenia będą w krajach członkowskich stosowane bezpośrednio, co oznacza, że nie potrzeba dokonywać zmian w prawie. Jednak - jak zaznaczyła - właściwe osadzenie w polskim prawie wymaga zmian ustawowych. Podkreśliła, że zmian tych wciąż nie ma.

Jak wynika z informacji z ministerstwa infrastruktury, resort przygotował projekt nowelizacji ustaw o transporcie drogowym i o kierujących pojazdami. Jednak, jak wynika z kalendarza posiedzeń Sejmu, szanse że zostanie ona uchwalona przed 4 grudnia, są bardzo małe. Do czasu uchwalenia ustawy nie będzie więc wiadomo, jak interpretować zawarte w unijnych rozporządzeniach przepisy - nie wiadomo na przykład, czym charakteryzowałby się wymagane przez nie bazy eksploatacyjne, albo jak będzie określona "dobra reputacja" przedsiębiorców transportowych. "Bardzo dużo zależy od tego, w jaki sposób te unijne przepisy będą dostosowane do polskiego prawa, jak ta ustawa będzie ostatecznie wyglądała" - powiedział Tomasz Rutkowski z Deloitte.

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt w sierpniu br. Teraz musi on trafić na obrady rządu, a następnie do parlamentu.

 

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...