Zaliczki uproszczone w PIT - tylko do 20 lutego można zaciągnąć kredyt w urzędzie skarbowym

inforCMS
Możliwość stosowania zaliczek uproszczonych na PIT pozwala na wcześniejsze określenie wyskokości miesięcznego obciążenia firmy z tytułu podatku dochodowego. W ten sposób można płacić niższe zaliczki na PIT. Rozwiązanie to jest korzystne dla podanitków, którzy z każdym rokiem mają wyższe dochody. Natomiast nie opłaca się mieć stałych (uproszczonych) zaliczek tym firmom, które spodziewają się niższych wpływów i dochodów, a zwłaszcza strat.

Przedsiębiorca musi systematycznie wpłacać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Może jednak wybrać jeden z trzech dostępnych sposobów ich regulowania i wyliczania.

Autopromocja

Podstawowe rozwiązanie, które nie wymaga żadnego zgłoszenia i jest stosowane z mocy ustawy, to zaliczki miesięczne, wyliczane na podstawie osiągniętych przychodów i poniesionych kosztów. Inną możliwością są zaliczki uproszczone albo kwartalne. Tax Care przypomina, że wybór jednej z tych form wymaga jednak powiadomienia o tym fiskusa do 20. lutego. Dzisiaj przedstawiamy wady i zalety zaliczek uproszczonych.

Zaliczki uproszczone niedostępne dla nowych firm

Zaliczki uproszczone są wpłacane miesięcznie - do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który jest regulowana. Jednak ich wysokość nie jest uzależniona od faktycznego wyniku danego miesiąca, lecz dochodu osiągniętego dwa lata wcześniej. Do ustalenia wpłacanej w ten sposób kwoty bierze się pod uwagę dochód wykazany w zeznaniu złożonym w poprzednim roku, czyli w przypadku zaliczek wpłacanych w 2013 r. dochód wykazany w zeznaniu złożonym w 2012 r., a więc uzyskany w 2011 r.

Jeżeli przedsiębiorca nie osiągnął jednak w 2011 r. dochodu z działalności gospodarczej albo wykazał dochód w wysokości nieprzekraczającej kwoty niepowodującej obowiązku zapłaty podatku (czyli 3091 zł), bierze pod uwagę dochód wykazany w roku poprzedzającym, czyli uzyskany w 2010 roku. Oznacza to, że taki sposób regulowania zaliczek nie jest osiągalny dla firm, które rozpoczęły działalność gospodarczą po 2010 r. lub 2011 r. lub, chociaż prowadzą działalność wystarczająco długo, to jednak nie osiągnęły wystarczającego dochodu we wskazanych dwóch latach.

Tylko na skali i podatku liniowym

Trzeba także pamiętać, że taką formę wpłacania zaliczek mogą wybrać osoby, które są opodatkowane według skali podatkowej (stawka 18% i 32%) albo 19-proc. podatkiem liniowym. Firma, która wybierze uproszczone zaliczki wpłaca miesięcznie zaliczki w wysokości 1/12 kwoty obliczonej przy zastosowaniu właściwej stawki do przyjętego dochodu z zeznania złożonego w 2012 r. (ewentualnie w 2011 r.).

Po zakończeniu roku przedsiębiorca dokonuje rozliczenia w zeznaniu rocznym już na podstawie osiągniętych przychodów i poniesionych kosztów w danym roku, co wykazuje w zeznaniu rocznym składanym do 30 kwietnia. W tym terminie powinien także wpłacić różnicę wynikającą z wyliczonego podatku i wpłacanych w ciągu roku uproszczonych zaliczek (chyba, że powstanie nadpłata - wtedy do zwrotu będzie zobowiązany fiskus).

Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

W jakich przypadkach podatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu

Do 20. lutego poinformuj naczelnika urzędu skarbowego

Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z zaliczek uproszczonych muszą do 20. lutego zawiadomić o tym w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego. Wybór ten będzie obowiązywał nie tylko przez cały rok, w którym został zgłoszony, ale także w kolejnych latach. Jeżeli więc ten sposób wpłacania zaliczek nie sprawdził się w praktyce lub przedsiębiorca przewiduje, że w 2013 r. jego dochód będzie niższy, w tym samym terminie powinien zawiadomić fiskusa o rezygnacji z zaliczek uproszczonych.

 

Korzyści dla rozwijających się firm

Ze względu na swoją konstrukcję zaliczki uproszczone mogą być atrakcyjnym rozwiązaniem tylko dla tych firm, których dochód z roku na rok jest wyższy. Jeżeli także rok 2013 przyniesie wyższe dochody w odniesieniu do roku 2011 (ewentualnie 2010 r.), przedsiębiorca może w ten sposób uzyskać swego rodzaju „kredyt od fiskusa”.

Jeżeli jednak w ostatnim czasie spadek obrotów jest widoczny i są podstawy, by przypuszczać, że w tym roku sytuacja się nie zmieni lub pogorszy, nie warto wybierać tej formy. Warto również wziąć pod uwagę także planowane inwestycje, czyli koszty, które przedsiębiorca będzie mógł rozliczać w ciągu roku w związku z dokonywaniem firmowych zakupów. W takiej sytuacji może się okazać, że chociaż przychody w 2013 r. będę znacznie wyższe, to jednak po uwzględnieniu kosztów, dochód, czyli podstawa opodatkowania, będzie niższy niż wykazany w poprzednich latach.

 

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care
Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...