REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

Irena Pazio
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gdzie w bilansie wykazać nadpłatę wynikającą z podwójnej zapłaty tej samej faktury? Z ksiąg rachunkowych na dzień bilansowy wynika, że nasz kontrahent pomylił się i dwukrotnie zapłacił za wystawioną przez nas fakturę z tytułu dostaw materiałów. Czy prawidłowe będzie wykazanie tej kwoty w poz. B.III.2d, tj. jako zobowiązania z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 miesięcy?

RADA

Nadpłata takiej należności powinna być ujęta w pasywach bilansu poz. B.III.2i, tj. „Zobowiązania krótkoterminowe” - „Wobec pozostałych jednostek” - „inne”. Zobowiązanie takie nie kwalifikuje się do ujęcia w poz. B.III.2d, tj. jako zobowiązania z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

UZASADNIENIE

Podwójne uregulowanie przez kontrahenta tej samej faktury powoduje, że w księgach rachunkowych z jednej strony znika należność z tytułu dostaw, a jednocześnie powstaje zobowiązanie krótkotrwałe, które wymaga uregulowania (tj. dokonania zwrotu lub rozliczenia przy okazji następnej dostawy) w całości w roku następującym po dniu bilansowym. Zobowiązanie takie nie może stanowić wspomnianego w pytaniu zobowiązania z tytułu dostaw i usług (tj. nie będzie wykazywane w poz. B.III.2d pasywów bilansu), gdyż podwójna zapłata nie powoduje powstania zobowiązania związanego z zakupem materiałów dla działalności operacyjnej, ani nie jest też związana z otrzymaną dostawą niezafakturowanych materiałów (wykazywanych także we wspomnianej poz. B.III.2d pasywów).

Podwójna zapłata tej samej faktury powoduje, że w księgach rachunkowych figuruje kwota Państwu nienależna, którą można „przypasować” jedynie do poz. B.III.2i, tj. „Zobowiązania krótkoterminowe” - „Wobec pozostałych jednostek” - „inne”.

Zapraszamy do odwiedzenia forum Rachunkowość

REKLAMA

Ponieważ wiele jednostek może mieć problemy w kwalifikowaniu zobowiązań krótkoterminowych (w szczególności, co kryje się pod terminem „inne”), przypomnijmy, że w poz. B.III.2i pasywów bilansów zwyczajowo jako „inne zobowiązania krótkoterminowe” oprócz wspomnianej nadpłaty należności wynikającej z faktury ujmuje się także zobowiązania wobec:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dostawców z tytułu zakupu, budowy lub ulepszenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (należy zauważyć, że zobowiązania takie są wyłączone z poz. B.III.2d, tj. zobowiązań z tytułu dostaw i usług, gdyż pozycja B.III.2d jest niejako zarezerwowana dla zobowiązań wynikających z tytułu zakupu towarów, materiałów, usług obcych, w tym najmu dzierżawy i leasingu operacyjnego, a także dla przyjętych, lecz niezafakturowanych do dnia bilansowego dostaw materiałów, towarów i usług),

• sprzedawców papierów wartościowych,

• pracowników z innych tytułów niż wynagrodzenia,

• jednostek i osób fizycznych z tytułu pobranych kaucji i wadiów służących budowie lub ulepszeniu środków trwałych (kaucje i wadia niesłużące ulepszeniu środków trwałych wykazuje się w poz. B.III.2d),

• właścicieli, wspólników z tytułu uchwalonej lecz nieprzekazanej dywidendy, zwrotu dopłat, niewypłaconego udziału w zysku, obniżenia kapitału,

Co zrobić z kilkugroszowymi zobowiązaniami na dzień bilansowy

Jak w sprawozdaniu wykazać zwrócone wadium

• wspólników, właścicieli z tytułu przejściowych rozrachunków z tytułu rozliczeń dotyczących załatwianych przez nich spraw bieżących jednostki,

• przyszłych udziałowców i akcjonariuszy z tytułu zaliczek wpłaconych na poczet udziałów lub akcji,

• budżetu (Skarbu Państwa) z tytułu wpłat z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa,

• towarzystw ubezpieczeń majątkowych i osobowych.


Podstawa prawna:

• załącznik nr 1 do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2012 r., poz. 1342

Irena Pazio

główna księgowa z certyfikatem MF

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA