REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić z kilkugroszowymi zobowiązaniami na dzień bilansowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irena Pazio
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na koniec roku obrotowego na jednym z kont rozrachunków z kontrahentami figuruje saldo 5 groszy (nasze zobowiązanie wobec kontrahenta wynikające z pomyłki w przelewie gotówki w związku z opłaceniem faktury za zakupione materiały). Czy powinniśmy przeksięgować takie saldo w pozostałe przychody operacyjne, czy czekać aż zobowiązanie się przedawni i dopiero wtedy je przeksięgować?

Czy w tym przypadku powinniśmy czekać 2 czy też 3 lata, by zobowiązanie się przedawniło?

RADA

Nierozliczone do dnia bilansowego salda nieprzedawnionych zobowiązań (nawet jeśli są to zobowiązania groszowe) nie mogą być „likwidowane” (przez odniesienie ich na dobro pozostałych przychodów operacyjnych) na podstawie samodzielnej decyzji jednostki, nawet jeżeli dłużnik ma podstawy podejrzewać, że wierzyciel nie będzie podejmował kroków związanych z ich dochodzeniem. Należy je wykazywać w księgach rachunkowych aż do momentu przedawnienia lub ewentualnie otrzymania pisemnego zawiadomienia o zwolnieniu z długu. Oczywistym „wyczyszczeniem konta” rozrachunków z kontrahentem powinno być doliczanie takich groszowych kwot przy okazji regulowania zapłaty kolejnej faktury wobec tego kontrahenta - jeśli oczywiście utrzymujemy z nim kontakty handlowe. Jednak jeżeli jednostka w dającej się określić przyszłości nie będzie utrzymywać takich kontaktów z kontrahentem, to pozostaje niestety czekać aż do momentu przedawnienia lub ewentualnie otrzymania pisemnego zawiadomienia o zwolnieniu z długu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co prawda Kodeks cywilny przewiduje trzyletni termin przedawnienia dla roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, jednak roszczenia z tytułu umów sprzedaży ulegają przedawnieniu z upływem 2 lat na mocy art. 554 k.c. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Na kontach rozrachunków mogą występować groszowe salda zobowiązań wobec kontrahentów, które „czekają na przedawnienie”, gdyż żadna ze stron (tj. ani wierzyciel, ani dłużnik) nie jest zainteresowana ich uregulowaniem ze względów ekonomicznych. Wierzyciel jako właściciel tych środków pieniężnych nie chce podejmować prób ich dochodzenia, gdyż praktycznie każda czynność z tym związana kosztowałaby więcej niż posiadana należność (chociażby koszty korespondencji), a z drugiej strony dłużnik nie jest także zainteresowany ich regulowaniem ze względu na to, że koszt przelewu byłby wyższy niż kwota regulowanego zobowiązania. O ile jednak w przypadku nieprzedawnionych należności istnieje możliwość ich odpisania w pozostałe koszty operacyjne jako praktycznie nieściągalne (na podstawie samodzielnej decyzji wierzyciela), o tyle w sytuacji nieprzedawnionych zobowiązań nie ma takiej możliwości. Zatem w rozpatrywanym przypadku nie mogą Państwo jako dłużnik „likwidować” nieprzedawnionych zobowiązań (nawet tych groszowych) na podstawie samodzielnej decyzji. Wyksięgowanie kwoty zobowiązania będącego wynikiem prowadzenia działalności gospodarczej może nastąpić praktycznie wyłącznie wtedy, gdy zajdzie jedna z wymienionych sytuacji:

• zobowiązanie się przedawniło,

REKLAMA

• jednostka otrzymała od kontrahenta pisemne zawiadomienie o zwolnieniu z długu (i jednocześnie przyjęła takie zwolnienie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Remont czy ulepszenie środka trwałego


Jak zmieniły się zasady publikacji sprawozdań finansowych


Innymi słowy: jeśli nie zachodzi żadna z tych sytuacji, zobowiązanie powinno być wykazywane w księgach rachunkowych zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 8 ustawy o rachunkowości, tj. w kwocie wymagającej zapłaty. Dopiero wystąpienie przedawnienia lub umorzenia zobowiązania spowoduje, że nie ciąży na jednostce obowiązek zapłaty, a tym samym zobowiązanie nie spełnia definicji zobowiązania określonej w art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy o rachunkowości. Tym samym z chwilą przedawnienia (najpóźniej na dzień bilansowy) lub z chwilą przyjęcia zwolnienia z długu jednostka powinna wyksięgować takie zobowiązanie z ksiąg rachunkowych i zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. d) uor ująć je jako pozostałe przychody operacyjne na podstawie dowodu PK „Polecenie księgowania”:

Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”,

Ma konto 760 „ Pozostałe przychody operacyjne”.

Zaksięgowanie na dobro pozostałych przychodów operacyjnych następuje w kwocie brutto zobowiązania (a więc łącznie z VAT). Wartość brutto przedawnionego lub umorzonego zobowiązania (zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 6 updof i art. 12 ust. 1 pkt 3 updop) należy zaliczyć do przychodów podatkowych.

 


Jak długo należy czekać, by zobowiązanie z tytułu umowy zakupu się przedawniło


Ustawa o rachunkowości nie określa terminów przedawnienia roszczeń. Terminy te zostały określone w art. 117-125 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z nimi należności uważamy za przedawnione, jeżeli wierzyciel utracił prawo ich dochodzenia w drodze powództwa cywilnego ze względu na upływ terminu określonego Kodeksem cywilnym. Przepis ogólny wyrażony w art. 118 k.c. stanowi:

Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata.

W przypadku umów sprzedaży nie mamy jednak (jak wiele osób mylnie uważa) do czynienia z zacytowanym w art. 118 k.c. roszczeniem związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej przedawniającym się z upływem 3 lat, lecz z roszczeniem, które Kodeks cywilny określa jako roszczenie z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie przedsiębiorstwa sprzedawcy. Rozróżnienie to jest istotne, gdyż zgodnie z art. 554 k.c. takie roszczenia (tj. z tytułów najczęściej występujących w obrocie gospodarczym umów sprzedaży) przedawniają się z upływem 2 lat. Zatem w rozpatrywanym przypadku posiadane zobowiązanie przedawni się z upływem 2 lat od dnia, gdy stało się wymagalne. Przypomnijmy dodatkowo, że roszczenie jest wymagalne od dnia, w którym powinna nastąpić zapłata (w praktyce jest to dzień sprecyzowany w umowie sprzedaży, a jeśli nie został w niej określony, jest to dzień płatności określony na fakturze, a jeśli i ten dzień nie jest określony, to przyjmuje się, że jest to dzień wystawienia faktury). Mówiąc o dwuletnim terminie przedawnienia roszczeń z tytułu umów sprzedaży dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa, warto jeszcze zwrócić uwagę na sytuację, gdy mamy do czynienia z zobowiązaniami zagranicznymi. W takich przypadkach termin przedawnienia co do zasady wynika z prawa państwa dostawcy. Może być zatem inny niż dwuletni (chyba że w umowie sprzedaży strony wybrały prawo polskie dla zobowiązań wynikających z umowy).

Sprawozdanie finansowe za rok 2012 - wybór biegłego, podpisanie umowy, ewidencja, sankcje


Podstawa prawna:

• art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2012 r., poz. 1342

• art. 14 ust. 2 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2012 r., poz. 1342

• art. 3 ust. 1 pkt 20 i 32, art. 28 ust. 1 pkt 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2012 r., poz. 1342

• art. 117-125 i 554 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 230, poz. 1370

Irena Pazio

główna księgowa z certyfikatem MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA