REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich przypadkach podatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatki i opłaty to spore obciążenie dla większości firm, ale warto brać pod uwagę fakt, że niekiedy takie wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, a tym samym obniżać podatek dochodowy. Które podatki i opłaty oraz w jakich sytuacjach dają taką możliwość?

 

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Podatki a koszty uzyskania przychodu


Podatek dochodowy nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Podobnie mówi ogólna zasada dotycząca VAT-u, ale w jego przypadku przepisy przewidują pewną liczbę wyjątków. Dotyczą one ściśle określonych grup przedsiębiorców oraz wąskiego zakresu zdarzeń gospodarczych. Poniżej opisanych jest 5 sytuacji, w których VAT może stanowić koszt uzyskania przychodu.


1. Zakupy przedsiębiorców zwolnionych z VAT


Niektórzy przedsiębiorcy korzystają ze zwolnień z podatku VAT ze względu na wielkość sprzedaży lub wykonują działalność zwolnioną z opodatkowania (np. pośrednictwo finansowe, usługi psychologiczne). Z uwagi na zwolnienie z VAT, kwota podatku od towarów i usług nie może zostać odliczona ani zwrócona, a zatem zwiększa wartość zakupionego towaru, usługi lub innych zakupów powiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (również środków trwałych). W związku z tym, w przypadku tych przedsiębiorców kosztem uzyskania przychodu są wydatki w kwotach brutto.


2. Zakupy przedsiębiorców prowadzących sprzedaż mieszaną (rozliczających VAT według proporcji)


Przedsiębiorcy, którzy wykonują jednocześnie działalność opodatkowaną i zwolnioną (mieszaną), są zobowiązani rozliczyć proporcjonalnie te zakupy, które służą obu rodzajom działalności. Procent który przypada na działalność opodatkowaną podlega odliczeniu, zaś pozostała część podatku VAT może stanowić koszt uzyskania przychodu.

Czy wydatek na flagę narodową zaliczymy w koszty

Co decyduje o momencie powstania kosztów


3. Zakupy podatników VAT, które nie dają prawa do odliczenia VAT-u


Według ogólnej zasady, firmy zarejestrowane jako podatnicy VAT mają prawo pomniejszać VAT od zakupów o VAT od sprzedaży. Są jednak pewne wyjątki, w których zarejestrowany podatnik VAT nie może tego dokonać. Wówczas zapłacony podatek stanowi koszt uzyskania przychodu (faktura zakupowa jest kosztem w kwocie brutto). Sytuacja ta dotyczy nabycia:

- paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych i pojazdów o ładowności do 3,5 tony (benzyna, olej napędowy, gaz ziemny),

- usług hotelowych,

- usług gastronomicznych (oprócz sytuacji, gdy przewoźnik nabywa gotowe posiłki przeznaczone dla pasażerów).

W tym kontekście warto wiedzieć, że zakup usług hotelowych lub gastronomicznych nie stanowi kosztów uzyskania przychodu, jeżeli wydatki te kwalifikują się do tzw. reprezentacji. Np. w kosztach firmowych nie można ująć obiadu z kontrahentem lub zakupu alkoholu. Zasada ta automatycznie uniemożliwia ujęcie VAT-u w związku z tymi zakupami jako kosztu uzyskania przychodu.

 


4. Zakup samochodu osobowego przez podatnika VAT


VAT może stanowić koszt firmowy również wówczas, gdy podatnik VAT nabywa samochód osobowy „na firmę” - wówczas przepisy pozwalają na odliczenie 60% VAT-u (nie więcej niż 6000 zł). Pozostała część podatku VAT powiększa wartość początkową samochodu i poprzez amortyzację jest ujmowana w kosztach uzyskania przychodu.

Analogiczna sytuacja dotyczy leasingu, dzierżawy lub najmu samochodu osobowego. Odliczyć można tylko 60% kwoty podatku VAT (maksymalnie 6000 zł) od wartości zawartej umowy. Pozostała część VAT-u zwiększa wartość zapisywanych w kosztach rat leasingowych lub opłat za najem lub dzierżawę samochodu.


5. VAT jako koszt w przypadku importu usług


Podatek VAT należny może być kosztem uzyskania przychodu także w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Dzieje się tak wówczas, gdy podatek VAT naliczony w związku z importem opłaca przedsiębiorca zwolniony z VAT, który nie może tego VAT-u odliczyć.

Takie zdarzenie gospodarcze przed 2013 r. było dokumentowane fakturą wewnętrzną. Obecnie nie ma takiego obowiązku, ale nie zmienia to możliwości ujęcia zapłaconego podatku VAT w kosztach firmowych.

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia


Inne opłaty i podatki, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodu


Oprócz podatku VAT, także inne podatki płacone przez przedsiębiorców mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Można wymienić m.in.:

- podatek od nieruchomości użytkowanych na potrzeby działalności gospodarczej oraz nieruchomości oddanych w dzierżawę lub użytkowanych na podstawie umowy użyczenia,

- podatek od czynności cywilnoprawnych opłacany od umów spółki, sprzedaży itp., (np. przy zakupie samochodu lub innej rzeczy służącej prowadzeniu działalności gospodarczej od osoby prywatnej, na podstawie umowy kupna - sprzedaży),

- podatek akcyzowy (poza przypadkami, gdy przedsiębiorca musi opłacić akcyzę od braków w wyrobach akcyzowych),

- podatek od środków transportowych (przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność transportową zobowiązani są do opłacania podatku od używanych środków transportu, podatek ten stanowi koszt uzyskania przychodu).

Ponadto, w kosztach uzyskania przychodu można ujmować zapłacone składki społeczne ZUS (alternatywnie, składki społeczne ZUS - oprócz opłaty na Fundusz pracy - można odjąć od podstawy opodatkowania). Inne opłaty, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodu jeśli są związane z prowadzoną działalnością, to np. abonament RTV, opłaty ZAIKS, opłata za korzystanie ze środowiska, opłata za psa, itp. Wszystkie wymienione wydatki są kosztem jedynie wówczas, gdy są zapłacone. Dokumentem na podstawie, którego są księgowane w KPiR jest potwierdzenie zapłaty danej należności.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA