REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich przypadkach podatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatki i opłaty to spore obciążenie dla większości firm, ale warto brać pod uwagę fakt, że niekiedy takie wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, a tym samym obniżać podatek dochodowy. Które podatki i opłaty oraz w jakich sytuacjach dają taką możliwość?

 

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Podatki a koszty uzyskania przychodu


Podatek dochodowy nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Podobnie mówi ogólna zasada dotycząca VAT-u, ale w jego przypadku przepisy przewidują pewną liczbę wyjątków. Dotyczą one ściśle określonych grup przedsiębiorców oraz wąskiego zakresu zdarzeń gospodarczych. Poniżej opisanych jest 5 sytuacji, w których VAT może stanowić koszt uzyskania przychodu.


1. Zakupy przedsiębiorców zwolnionych z VAT


Niektórzy przedsiębiorcy korzystają ze zwolnień z podatku VAT ze względu na wielkość sprzedaży lub wykonują działalność zwolnioną z opodatkowania (np. pośrednictwo finansowe, usługi psychologiczne). Z uwagi na zwolnienie z VAT, kwota podatku od towarów i usług nie może zostać odliczona ani zwrócona, a zatem zwiększa wartość zakupionego towaru, usługi lub innych zakupów powiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (również środków trwałych). W związku z tym, w przypadku tych przedsiębiorców kosztem uzyskania przychodu są wydatki w kwotach brutto.


2. Zakupy przedsiębiorców prowadzących sprzedaż mieszaną (rozliczających VAT według proporcji)


Przedsiębiorcy, którzy wykonują jednocześnie działalność opodatkowaną i zwolnioną (mieszaną), są zobowiązani rozliczyć proporcjonalnie te zakupy, które służą obu rodzajom działalności. Procent który przypada na działalność opodatkowaną podlega odliczeniu, zaś pozostała część podatku VAT może stanowić koszt uzyskania przychodu.

Czy wydatek na flagę narodową zaliczymy w koszty

Co decyduje o momencie powstania kosztów


3. Zakupy podatników VAT, które nie dają prawa do odliczenia VAT-u


Według ogólnej zasady, firmy zarejestrowane jako podatnicy VAT mają prawo pomniejszać VAT od zakupów o VAT od sprzedaży. Są jednak pewne wyjątki, w których zarejestrowany podatnik VAT nie może tego dokonać. Wówczas zapłacony podatek stanowi koszt uzyskania przychodu (faktura zakupowa jest kosztem w kwocie brutto). Sytuacja ta dotyczy nabycia:

- paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych i pojazdów o ładowności do 3,5 tony (benzyna, olej napędowy, gaz ziemny),

- usług hotelowych,

- usług gastronomicznych (oprócz sytuacji, gdy przewoźnik nabywa gotowe posiłki przeznaczone dla pasażerów).

W tym kontekście warto wiedzieć, że zakup usług hotelowych lub gastronomicznych nie stanowi kosztów uzyskania przychodu, jeżeli wydatki te kwalifikują się do tzw. reprezentacji. Np. w kosztach firmowych nie można ująć obiadu z kontrahentem lub zakupu alkoholu. Zasada ta automatycznie uniemożliwia ujęcie VAT-u w związku z tymi zakupami jako kosztu uzyskania przychodu.

 


4. Zakup samochodu osobowego przez podatnika VAT


VAT może stanowić koszt firmowy również wówczas, gdy podatnik VAT nabywa samochód osobowy „na firmę” - wówczas przepisy pozwalają na odliczenie 60% VAT-u (nie więcej niż 6000 zł). Pozostała część podatku VAT powiększa wartość początkową samochodu i poprzez amortyzację jest ujmowana w kosztach uzyskania przychodu.

Analogiczna sytuacja dotyczy leasingu, dzierżawy lub najmu samochodu osobowego. Odliczyć można tylko 60% kwoty podatku VAT (maksymalnie 6000 zł) od wartości zawartej umowy. Pozostała część VAT-u zwiększa wartość zapisywanych w kosztach rat leasingowych lub opłat za najem lub dzierżawę samochodu.


5. VAT jako koszt w przypadku importu usług


Podatek VAT należny może być kosztem uzyskania przychodu także w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Dzieje się tak wówczas, gdy podatek VAT naliczony w związku z importem opłaca przedsiębiorca zwolniony z VAT, który nie może tego VAT-u odliczyć.

Takie zdarzenie gospodarcze przed 2013 r. było dokumentowane fakturą wewnętrzną. Obecnie nie ma takiego obowiązku, ale nie zmienia to możliwości ujęcia zapłaconego podatku VAT w kosztach firmowych.

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia


Inne opłaty i podatki, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodu


Oprócz podatku VAT, także inne podatki płacone przez przedsiębiorców mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Można wymienić m.in.:

- podatek od nieruchomości użytkowanych na potrzeby działalności gospodarczej oraz nieruchomości oddanych w dzierżawę lub użytkowanych na podstawie umowy użyczenia,

- podatek od czynności cywilnoprawnych opłacany od umów spółki, sprzedaży itp., (np. przy zakupie samochodu lub innej rzeczy służącej prowadzeniu działalności gospodarczej od osoby prywatnej, na podstawie umowy kupna - sprzedaży),

- podatek akcyzowy (poza przypadkami, gdy przedsiębiorca musi opłacić akcyzę od braków w wyrobach akcyzowych),

- podatek od środków transportowych (przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność transportową zobowiązani są do opłacania podatku od używanych środków transportu, podatek ten stanowi koszt uzyskania przychodu).

Ponadto, w kosztach uzyskania przychodu można ujmować zapłacone składki społeczne ZUS (alternatywnie, składki społeczne ZUS - oprócz opłaty na Fundusz pracy - można odjąć od podstawy opodatkowania). Inne opłaty, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodu jeśli są związane z prowadzoną działalnością, to np. abonament RTV, opłaty ZAIKS, opłata za korzystanie ze środowiska, opłata za psa, itp. Wszystkie wymienione wydatki są kosztem jedynie wówczas, gdy są zapłacone. Dokumentem na podstawie, którego są księgowane w KPiR jest potwierdzenie zapłaty danej należności.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA