REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich przypadkach podatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatki i opłaty to spore obciążenie dla większości firm, ale warto brać pod uwagę fakt, że niekiedy takie wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, a tym samym obniżać podatek dochodowy. Które podatki i opłaty oraz w jakich sytuacjach dają taką możliwość?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Podatki a koszty uzyskania przychodu


Podatek dochodowy nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Podobnie mówi ogólna zasada dotycząca VAT-u, ale w jego przypadku przepisy przewidują pewną liczbę wyjątków. Dotyczą one ściśle określonych grup przedsiębiorców oraz wąskiego zakresu zdarzeń gospodarczych. Poniżej opisanych jest 5 sytuacji, w których VAT może stanowić koszt uzyskania przychodu.


1. Zakupy przedsiębiorców zwolnionych z VAT


Niektórzy przedsiębiorcy korzystają ze zwolnień z podatku VAT ze względu na wielkość sprzedaży lub wykonują działalność zwolnioną z opodatkowania (np. pośrednictwo finansowe, usługi psychologiczne). Z uwagi na zwolnienie z VAT, kwota podatku od towarów i usług nie może zostać odliczona ani zwrócona, a zatem zwiększa wartość zakupionego towaru, usługi lub innych zakupów powiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (również środków trwałych). W związku z tym, w przypadku tych przedsiębiorców kosztem uzyskania przychodu są wydatki w kwotach brutto.


2. Zakupy przedsiębiorców prowadzących sprzedaż mieszaną (rozliczających VAT według proporcji)


Przedsiębiorcy, którzy wykonują jednocześnie działalność opodatkowaną i zwolnioną (mieszaną), są zobowiązani rozliczyć proporcjonalnie te zakupy, które służą obu rodzajom działalności. Procent który przypada na działalność opodatkowaną podlega odliczeniu, zaś pozostała część podatku VAT może stanowić koszt uzyskania przychodu.

Czy wydatek na flagę narodową zaliczymy w koszty

Co decyduje o momencie powstania kosztów


3. Zakupy podatników VAT, które nie dają prawa do odliczenia VAT-u


Według ogólnej zasady, firmy zarejestrowane jako podatnicy VAT mają prawo pomniejszać VAT od zakupów o VAT od sprzedaży. Są jednak pewne wyjątki, w których zarejestrowany podatnik VAT nie może tego dokonać. Wówczas zapłacony podatek stanowi koszt uzyskania przychodu (faktura zakupowa jest kosztem w kwocie brutto). Sytuacja ta dotyczy nabycia:

- paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych i pojazdów o ładowności do 3,5 tony (benzyna, olej napędowy, gaz ziemny),

- usług hotelowych,

- usług gastronomicznych (oprócz sytuacji, gdy przewoźnik nabywa gotowe posiłki przeznaczone dla pasażerów).

W tym kontekście warto wiedzieć, że zakup usług hotelowych lub gastronomicznych nie stanowi kosztów uzyskania przychodu, jeżeli wydatki te kwalifikują się do tzw. reprezentacji. Np. w kosztach firmowych nie można ująć obiadu z kontrahentem lub zakupu alkoholu. Zasada ta automatycznie uniemożliwia ujęcie VAT-u w związku z tymi zakupami jako kosztu uzyskania przychodu.

 


4. Zakup samochodu osobowego przez podatnika VAT


VAT może stanowić koszt firmowy również wówczas, gdy podatnik VAT nabywa samochód osobowy „na firmę” - wówczas przepisy pozwalają na odliczenie 60% VAT-u (nie więcej niż 6000 zł). Pozostała część podatku VAT powiększa wartość początkową samochodu i poprzez amortyzację jest ujmowana w kosztach uzyskania przychodu.

Analogiczna sytuacja dotyczy leasingu, dzierżawy lub najmu samochodu osobowego. Odliczyć można tylko 60% kwoty podatku VAT (maksymalnie 6000 zł) od wartości zawartej umowy. Pozostała część VAT-u zwiększa wartość zapisywanych w kosztach rat leasingowych lub opłat za najem lub dzierżawę samochodu.


5. VAT jako koszt w przypadku importu usług


Podatek VAT należny może być kosztem uzyskania przychodu także w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Dzieje się tak wówczas, gdy podatek VAT naliczony w związku z importem opłaca przedsiębiorca zwolniony z VAT, który nie może tego VAT-u odliczyć.

Takie zdarzenie gospodarcze przed 2013 r. było dokumentowane fakturą wewnętrzną. Obecnie nie ma takiego obowiązku, ale nie zmienia to możliwości ujęcia zapłaconego podatku VAT w kosztach firmowych.

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia


Inne opłaty i podatki, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodu


Oprócz podatku VAT, także inne podatki płacone przez przedsiębiorców mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Można wymienić m.in.:

- podatek od nieruchomości użytkowanych na potrzeby działalności gospodarczej oraz nieruchomości oddanych w dzierżawę lub użytkowanych na podstawie umowy użyczenia,

- podatek od czynności cywilnoprawnych opłacany od umów spółki, sprzedaży itp., (np. przy zakupie samochodu lub innej rzeczy służącej prowadzeniu działalności gospodarczej od osoby prywatnej, na podstawie umowy kupna - sprzedaży),

- podatek akcyzowy (poza przypadkami, gdy przedsiębiorca musi opłacić akcyzę od braków w wyrobach akcyzowych),

- podatek od środków transportowych (przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność transportową zobowiązani są do opłacania podatku od używanych środków transportu, podatek ten stanowi koszt uzyskania przychodu).

Ponadto, w kosztach uzyskania przychodu można ujmować zapłacone składki społeczne ZUS (alternatywnie, składki społeczne ZUS - oprócz opłaty na Fundusz pracy - można odjąć od podstawy opodatkowania). Inne opłaty, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodu jeśli są związane z prowadzoną działalnością, to np. abonament RTV, opłaty ZAIKS, opłata za korzystanie ze środowiska, opłata za psa, itp. Wszystkie wymienione wydatki są kosztem jedynie wówczas, gdy są zapłacone. Dokumentem na podstawie, którego są księgowane w KPiR jest potwierdzenie zapłaty danej należności.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA