REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich przypadkach podatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatki i opłaty to spore obciążenie dla większości firm, ale warto brać pod uwagę fakt, że niekiedy takie wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, a tym samym obniżać podatek dochodowy. Które podatki i opłaty oraz w jakich sytuacjach dają taką możliwość?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Podatki a koszty uzyskania przychodu


Podatek dochodowy nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Podobnie mówi ogólna zasada dotycząca VAT-u, ale w jego przypadku przepisy przewidują pewną liczbę wyjątków. Dotyczą one ściśle określonych grup przedsiębiorców oraz wąskiego zakresu zdarzeń gospodarczych. Poniżej opisanych jest 5 sytuacji, w których VAT może stanowić koszt uzyskania przychodu.


1. Zakupy przedsiębiorców zwolnionych z VAT


Niektórzy przedsiębiorcy korzystają ze zwolnień z podatku VAT ze względu na wielkość sprzedaży lub wykonują działalność zwolnioną z opodatkowania (np. pośrednictwo finansowe, usługi psychologiczne). Z uwagi na zwolnienie z VAT, kwota podatku od towarów i usług nie może zostać odliczona ani zwrócona, a zatem zwiększa wartość zakupionego towaru, usługi lub innych zakupów powiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (również środków trwałych). W związku z tym, w przypadku tych przedsiębiorców kosztem uzyskania przychodu są wydatki w kwotach brutto.


2. Zakupy przedsiębiorców prowadzących sprzedaż mieszaną (rozliczających VAT według proporcji)


Przedsiębiorcy, którzy wykonują jednocześnie działalność opodatkowaną i zwolnioną (mieszaną), są zobowiązani rozliczyć proporcjonalnie te zakupy, które służą obu rodzajom działalności. Procent który przypada na działalność opodatkowaną podlega odliczeniu, zaś pozostała część podatku VAT może stanowić koszt uzyskania przychodu.

Czy wydatek na flagę narodową zaliczymy w koszty

Co decyduje o momencie powstania kosztów


3. Zakupy podatników VAT, które nie dają prawa do odliczenia VAT-u


Według ogólnej zasady, firmy zarejestrowane jako podatnicy VAT mają prawo pomniejszać VAT od zakupów o VAT od sprzedaży. Są jednak pewne wyjątki, w których zarejestrowany podatnik VAT nie może tego dokonać. Wówczas zapłacony podatek stanowi koszt uzyskania przychodu (faktura zakupowa jest kosztem w kwocie brutto). Sytuacja ta dotyczy nabycia:

- paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych i pojazdów o ładowności do 3,5 tony (benzyna, olej napędowy, gaz ziemny),

- usług hotelowych,

- usług gastronomicznych (oprócz sytuacji, gdy przewoźnik nabywa gotowe posiłki przeznaczone dla pasażerów).

W tym kontekście warto wiedzieć, że zakup usług hotelowych lub gastronomicznych nie stanowi kosztów uzyskania przychodu, jeżeli wydatki te kwalifikują się do tzw. reprezentacji. Np. w kosztach firmowych nie można ująć obiadu z kontrahentem lub zakupu alkoholu. Zasada ta automatycznie uniemożliwia ujęcie VAT-u w związku z tymi zakupami jako kosztu uzyskania przychodu.

 


4. Zakup samochodu osobowego przez podatnika VAT


VAT może stanowić koszt firmowy również wówczas, gdy podatnik VAT nabywa samochód osobowy „na firmę” - wówczas przepisy pozwalają na odliczenie 60% VAT-u (nie więcej niż 6000 zł). Pozostała część podatku VAT powiększa wartość początkową samochodu i poprzez amortyzację jest ujmowana w kosztach uzyskania przychodu.

Analogiczna sytuacja dotyczy leasingu, dzierżawy lub najmu samochodu osobowego. Odliczyć można tylko 60% kwoty podatku VAT (maksymalnie 6000 zł) od wartości zawartej umowy. Pozostała część VAT-u zwiększa wartość zapisywanych w kosztach rat leasingowych lub opłat za najem lub dzierżawę samochodu.


5. VAT jako koszt w przypadku importu usług


Podatek VAT należny może być kosztem uzyskania przychodu także w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Dzieje się tak wówczas, gdy podatek VAT naliczony w związku z importem opłaca przedsiębiorca zwolniony z VAT, który nie może tego VAT-u odliczyć.

Takie zdarzenie gospodarcze przed 2013 r. było dokumentowane fakturą wewnętrzną. Obecnie nie ma takiego obowiązku, ale nie zmienia to możliwości ujęcia zapłaconego podatku VAT w kosztach firmowych.

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia


Inne opłaty i podatki, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodu


Oprócz podatku VAT, także inne podatki płacone przez przedsiębiorców mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Można wymienić m.in.:

- podatek od nieruchomości użytkowanych na potrzeby działalności gospodarczej oraz nieruchomości oddanych w dzierżawę lub użytkowanych na podstawie umowy użyczenia,

- podatek od czynności cywilnoprawnych opłacany od umów spółki, sprzedaży itp., (np. przy zakupie samochodu lub innej rzeczy służącej prowadzeniu działalności gospodarczej od osoby prywatnej, na podstawie umowy kupna - sprzedaży),

- podatek akcyzowy (poza przypadkami, gdy przedsiębiorca musi opłacić akcyzę od braków w wyrobach akcyzowych),

- podatek od środków transportowych (przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność transportową zobowiązani są do opłacania podatku od używanych środków transportu, podatek ten stanowi koszt uzyskania przychodu).

Ponadto, w kosztach uzyskania przychodu można ujmować zapłacone składki społeczne ZUS (alternatywnie, składki społeczne ZUS - oprócz opłaty na Fundusz pracy - można odjąć od podstawy opodatkowania). Inne opłaty, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodu jeśli są związane z prowadzoną działalnością, to np. abonament RTV, opłaty ZAIKS, opłata za korzystanie ze środowiska, opłata za psa, itp. Wszystkie wymienione wydatki są kosztem jedynie wówczas, gdy są zapłacone. Dokumentem na podstawie, którego są księgowane w KPiR jest potwierdzenie zapłaty danej należności.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA