REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy wydatki na edukację, w tym spotkania, konferencje i literaturę branżową, mogą zostać zakwalifikowane do kosztów? Czy pozwalają odliczyć podatek VAT?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Powiązanie wydatków na edukację i szkolenia z przychodami firmy wydaje się być łatwe do udowodnienia, a mimo tego czasami urzędnicy kwestionują takie koszty firmowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Koszt firmowy musi być powiązany z przychodem


Aby wydatki na dokształcanie przedsiębiorcy mogły zostać zapisane w kosztach firmowych, muszą być  powiązane z profilem prowadzonej działalności lub służyć prowadzeniu i rozwojowi firmy w sposób nie budzący wątpliwości. Edukacja bowiem prawie w każdym przypadku służy nie tylko uzyskaniu przychodu, ale także rozwojowi osobistemu osób, które się uczą. Dlatego istnieje możliwość, że urzędnicy zinterpretują wydatek na edukację jako przede wszystkim osobisty, mimo że da się logicznie uzasadnić jego powiązanie z działalnością firmy, w tym np. z uzyskaniem źródła przychodu w przyszłości.


Wydatki na studia podyplomowe właściciela firmy


Studia podyplomowe to duży wydatek, ale dość popularny wśród przedsiębiorców, gdyż kierunki zwykle są nastawione na zdobycie praktycznych umiejętności, a zajęcia najczęściej odbywają się w weekendy. Czesne za studia podyplomowe można zaliczyć do kosztów, jeśli zostanie wykazany związek pomiędzy wybranym kierunkiem nauki a osiąganym przychodem. Np. dla kancelarii prawno-rachunkowej wydatek na studia podyplomowe w zakresie prawa pracy, prawa karnego, prawa bankowego, dotacji unijnych, rachunkowości zarządczej, ekonomii, itp. to właściwe koszty firmowe, które nie powinny wzbudzić wątpliwości. Natomiast ta sama firma nie ma prawa zaliczyć do kosztów wydatku np. na studia podyplomowe z dziennikarstwa, chyba że w zakresie jej działalności jest także wydawanie publikacji drukowanych czy prowadzenie serwisu internetowego. Warto zauważyć, że istnieją takie kierunki studiów podyplomowych, które zwykle łatwo dopasować do większości  działalności gospodarczych - chodzi o studia z zakresu marketingu, zarządzania firmą i dziedzin pokrewnych. Każdy przedsiębiorca ma bowiem prawo podejmować działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży i do takich zalicza się edukacja z marketingu i zarządzania.

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

W celu ujęcia wydatku jako koszt firmowy, niezbędny jest rachunek lub faktura uzyskane od instytucji organizującej studia podyplomowe, np. uniwersytetu. Warto pamiętać, że w momencie zaliczenia czesnego do kosztów, przedsiębiorca ma prawo także rozliczyć wydatki na dojazd na zajęcia czy zakup materiałów edukacyjnych. Oczywiście muszą one być udokumentowane.


Kursy językowe a koszt


Biorąc pod uwagę fakt, że koszt firmowy może dopiero w przyszłości wiązać się z uzyskaniem przychodu (taka zasada dotyczy np. wydatków na reklamę i PR), kurs językowy nie powinien budzić wątpliwości urzędników. Mimo tego zwykle urzędnicy traktują kursy językowe jako wydatek o charakterze osobistym, służący podniesieniu wiedzy i rozwoju przedsiębiorcy, a niekoniecznie przychodów firmy. Aby kurs językowy stał się kosztem firmowym, musi istnieć możliwość powiązania nauki języka z działalnością firmy w danym momencie, do czego mogą posłużyć dowody potwierdzające współpracę z zagranicznym kontrahentem (np. stosowna umowa).

Przykładem może być wyrok Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19 maja 2010 roku (ITPB1/415-778/10-2/RS). Uznanie wydatków na kurs języka chińskiego za koszt uzyskania przychodu w przypadku firmy zajmującej się pośrednictwem handlowym pomiędzy kontrahentami krajowymi a kontrahentami z Chin jest uzasadnione, gdyż znajomość języka chińskiego umożliwia bądź zabezpiecza źródło  przychodów. Również wszelkie wydatki związane z odbyciem kursu, na przykład podróż do Chin, mogą zostać zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodu.

Czy wydatek na flagę narodową zaliczymy w koszty


Kurs prawa jazdy kategorii B nie może zostać uznany za koszt


Każdy przedsiębiorca ma prawo rozliczać koszty użytkowania samochodu w ramach działalności gospodarczej. Niestety, możliwość rozliczenia wydatków na kurs prawa jazdy i egzamin jest bardzo ograniczona. Tak naprawdę istnieje ona tylko w jednym przypadku - zdobyte prawo jazdy musi mieć ścisły związek wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą - tak określa np. interpretacja IPPB1/415-1250/08-2/AŻ z 20 stycznia 2009 roku. Innymi słowy, zdaniem urzędników skarbowych jeżeli tylko istnieje podejrzenie, że prawo jazdy będzie wykorzystywane także do celów osobistych, nie ma możliwości zakwalifikowania jego kosztu do kosztów firmowych. Taka interpretacja w praktyce całkowicie wyklucza możliwość rozliczenia kosztów kursu prawa jazdy kat. B i egzaminu. Natomiast z pewnością wspomniany „ścisły związek” łatwiej jest udowodnić w przypadku wydatków na inne kategorie uprawnień do kierowania pojazdami, które są wykorzystywane do celów firmowych.

 



Wydatki na literaturę i prasę


Wszelkie wydatki poniesione na zakup literatury, prasy, eBooków, a także dostępu do płatnych portali naukowych, stanowią koszt uzyskania przychodu, jeżeli ich tematyka jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku przedsiębiorstwa zajmującego się inwestowaniem na giełdzie, zakup pisma przekazującego informacje o sytuacji na rynku kapitałowym jest kosztem uzyskania przychodu, natomiast literatura piękna nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie może zostać uznana za koszt. Natomiast podobnie jak w przypadku szkoleń, istnieje szereg pozycji książkowych, które w zasadzie każdy przedsiębiorca może zakwalifikować do kosztów - chodzi zwłaszcza o książki poświęcone marketingowi i zarządzaniu firmą.


Spotkania naukowe i szkolenia dla klientów


Firma ma prawo rozliczać wydatki związane z szeroko pojętym edukowaniem rynku zarówno o branży, jak i swoich produktach. Edukacja branży może wiązać się z organizowaniem, sponsorowaniem lub uczestniczeniem w konferencjach, spotkaniach i sympozjach naukowych. Jeżeli udział firmy w tego typu inicjatywach ma charakter reklamowy (wiąże się z rozdawaniem folderów, ulotek, gadżetów, prezentacją produktów lub usług, itp.), dane wydarzenie nie musi nawet ściśle wiązać się z charakterem prowadzonej działalności - wystarczy, że przedsiębiorca zdoła dzięki niemu dotrzeć z reklamą do potencjalnych klientów. Jeżeli zaś udział przedsiębiorcy ma charakter czysto naukowy, tematyka powinna być powiązana z charakterem prowadzonej działalności.

Od marca wyższe diety za delegacje służbowe

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Podobnie, przedsiębiorca ma prawo edukować klientów w zakresie swoich produktów i usług oraz ich wykorzystania, organizując dla nich dedykowane szkolenia. Mówi o tym interpretacja ITPB1/415-87/10/PSZ z 15 kwietnia 2010 r., zgodnie z którą koszt uzyskania przychodu stanowi wydatek na szkolenie, które obejmuje m.in. „informowanie klientów o oferowanych produktach, nadchodzących nowościach i trendach we wzornictwie, informowanie o właściwościach oraz zastosowaniu sprzedawanych towarów, zapoznanie się z parametrami technicznymi towarów”. Podobne stanowisko zajęła także Izba Skarbowa w Bydgoszczy w dniu 30 marca 2012 r. (ITPB1/415-1292/11/PSZ).


Wydatki na edukację a VAT


Wszelkie wydatki związane z edukacją opodatkowane VAT-em, które są związane z prowadzoną działalnością, dają możliwość odliczenia podatku VAT. Oczywiście, musi istnieć zależność przyczynowo - skutkowa pomiędzy poniesionym wydatkiem a przychodem. Należy pamiętać, że to podatnik musi umieć wykazać, że poniesione przez niego wydatki wiążą się z działalnością i mogą wpłynąć na osiągnięcie przychodu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA