REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy wydatki na edukację, w tym spotkania, konferencje i literaturę branżową, mogą zostać zakwalifikowane do kosztów? Czy pozwalają odliczyć podatek VAT?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

Powiązanie wydatków na edukację i szkolenia z przychodami firmy wydaje się być łatwe do udowodnienia, a mimo tego czasami urzędnicy kwestionują takie koszty firmowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Koszt firmowy musi być powiązany z przychodem


Aby wydatki na dokształcanie przedsiębiorcy mogły zostać zapisane w kosztach firmowych, muszą być  powiązane z profilem prowadzonej działalności lub służyć prowadzeniu i rozwojowi firmy w sposób nie budzący wątpliwości. Edukacja bowiem prawie w każdym przypadku służy nie tylko uzyskaniu przychodu, ale także rozwojowi osobistemu osób, które się uczą. Dlatego istnieje możliwość, że urzędnicy zinterpretują wydatek na edukację jako przede wszystkim osobisty, mimo że da się logicznie uzasadnić jego powiązanie z działalnością firmy, w tym np. z uzyskaniem źródła przychodu w przyszłości.


Wydatki na studia podyplomowe właściciela firmy


Studia podyplomowe to duży wydatek, ale dość popularny wśród przedsiębiorców, gdyż kierunki zwykle są nastawione na zdobycie praktycznych umiejętności, a zajęcia najczęściej odbywają się w weekendy. Czesne za studia podyplomowe można zaliczyć do kosztów, jeśli zostanie wykazany związek pomiędzy wybranym kierunkiem nauki a osiąganym przychodem. Np. dla kancelarii prawno-rachunkowej wydatek na studia podyplomowe w zakresie prawa pracy, prawa karnego, prawa bankowego, dotacji unijnych, rachunkowości zarządczej, ekonomii, itp. to właściwe koszty firmowe, które nie powinny wzbudzić wątpliwości. Natomiast ta sama firma nie ma prawa zaliczyć do kosztów wydatku np. na studia podyplomowe z dziennikarstwa, chyba że w zakresie jej działalności jest także wydawanie publikacji drukowanych czy prowadzenie serwisu internetowego. Warto zauważyć, że istnieją takie kierunki studiów podyplomowych, które zwykle łatwo dopasować do większości  działalności gospodarczych - chodzi o studia z zakresu marketingu, zarządzania firmą i dziedzin pokrewnych. Każdy przedsiębiorca ma bowiem prawo podejmować działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży i do takich zalicza się edukacja z marketingu i zarządzania.

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

W celu ujęcia wydatku jako koszt firmowy, niezbędny jest rachunek lub faktura uzyskane od instytucji organizującej studia podyplomowe, np. uniwersytetu. Warto pamiętać, że w momencie zaliczenia czesnego do kosztów, przedsiębiorca ma prawo także rozliczyć wydatki na dojazd na zajęcia czy zakup materiałów edukacyjnych. Oczywiście muszą one być udokumentowane.


Kursy językowe a koszt


Biorąc pod uwagę fakt, że koszt firmowy może dopiero w przyszłości wiązać się z uzyskaniem przychodu (taka zasada dotyczy np. wydatków na reklamę i PR), kurs językowy nie powinien budzić wątpliwości urzędników. Mimo tego zwykle urzędnicy traktują kursy językowe jako wydatek o charakterze osobistym, służący podniesieniu wiedzy i rozwoju przedsiębiorcy, a niekoniecznie przychodów firmy. Aby kurs językowy stał się kosztem firmowym, musi istnieć możliwość powiązania nauki języka z działalnością firmy w danym momencie, do czego mogą posłużyć dowody potwierdzające współpracę z zagranicznym kontrahentem (np. stosowna umowa).

Przykładem może być wyrok Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19 maja 2010 roku (ITPB1/415-778/10-2/RS). Uznanie wydatków na kurs języka chińskiego za koszt uzyskania przychodu w przypadku firmy zajmującej się pośrednictwem handlowym pomiędzy kontrahentami krajowymi a kontrahentami z Chin jest uzasadnione, gdyż znajomość języka chińskiego umożliwia bądź zabezpiecza źródło  przychodów. Również wszelkie wydatki związane z odbyciem kursu, na przykład podróż do Chin, mogą zostać zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodu.

Czy wydatek na flagę narodową zaliczymy w koszty


Kurs prawa jazdy kategorii B nie może zostać uznany za koszt


Każdy przedsiębiorca ma prawo rozliczać koszty użytkowania samochodu w ramach działalności gospodarczej. Niestety, możliwość rozliczenia wydatków na kurs prawa jazdy i egzamin jest bardzo ograniczona. Tak naprawdę istnieje ona tylko w jednym przypadku - zdobyte prawo jazdy musi mieć ścisły związek wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą - tak określa np. interpretacja IPPB1/415-1250/08-2/AŻ z 20 stycznia 2009 roku. Innymi słowy, zdaniem urzędników skarbowych jeżeli tylko istnieje podejrzenie, że prawo jazdy będzie wykorzystywane także do celów osobistych, nie ma możliwości zakwalifikowania jego kosztu do kosztów firmowych. Taka interpretacja w praktyce całkowicie wyklucza możliwość rozliczenia kosztów kursu prawa jazdy kat. B i egzaminu. Natomiast z pewnością wspomniany „ścisły związek” łatwiej jest udowodnić w przypadku wydatków na inne kategorie uprawnień do kierowania pojazdami, które są wykorzystywane do celów firmowych.

 



Wydatki na literaturę i prasę


Wszelkie wydatki poniesione na zakup literatury, prasy, eBooków, a także dostępu do płatnych portali naukowych, stanowią koszt uzyskania przychodu, jeżeli ich tematyka jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku przedsiębiorstwa zajmującego się inwestowaniem na giełdzie, zakup pisma przekazującego informacje o sytuacji na rynku kapitałowym jest kosztem uzyskania przychodu, natomiast literatura piękna nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie może zostać uznana za koszt. Natomiast podobnie jak w przypadku szkoleń, istnieje szereg pozycji książkowych, które w zasadzie każdy przedsiębiorca może zakwalifikować do kosztów - chodzi zwłaszcza o książki poświęcone marketingowi i zarządzaniu firmą.


Spotkania naukowe i szkolenia dla klientów


Firma ma prawo rozliczać wydatki związane z szeroko pojętym edukowaniem rynku zarówno o branży, jak i swoich produktach. Edukacja branży może wiązać się z organizowaniem, sponsorowaniem lub uczestniczeniem w konferencjach, spotkaniach i sympozjach naukowych. Jeżeli udział firmy w tego typu inicjatywach ma charakter reklamowy (wiąże się z rozdawaniem folderów, ulotek, gadżetów, prezentacją produktów lub usług, itp.), dane wydarzenie nie musi nawet ściśle wiązać się z charakterem prowadzonej działalności - wystarczy, że przedsiębiorca zdoła dzięki niemu dotrzeć z reklamą do potencjalnych klientów. Jeżeli zaś udział przedsiębiorcy ma charakter czysto naukowy, tematyka powinna być powiązana z charakterem prowadzonej działalności.

Od marca wyższe diety za delegacje służbowe

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Podobnie, przedsiębiorca ma prawo edukować klientów w zakresie swoich produktów i usług oraz ich wykorzystania, organizując dla nich dedykowane szkolenia. Mówi o tym interpretacja ITPB1/415-87/10/PSZ z 15 kwietnia 2010 r., zgodnie z którą koszt uzyskania przychodu stanowi wydatek na szkolenie, które obejmuje m.in. „informowanie klientów o oferowanych produktach, nadchodzących nowościach i trendach we wzornictwie, informowanie o właściwościach oraz zastosowaniu sprzedawanych towarów, zapoznanie się z parametrami technicznymi towarów”. Podobne stanowisko zajęła także Izba Skarbowa w Bydgoszczy w dniu 30 marca 2012 r. (ITPB1/415-1292/11/PSZ).


Wydatki na edukację a VAT


Wszelkie wydatki związane z edukacją opodatkowane VAT-em, które są związane z prowadzoną działalnością, dają możliwość odliczenia podatku VAT. Oczywiście, musi istnieć zależność przyczynowo - skutkowa pomiędzy poniesionym wydatkiem a przychodem. Należy pamiętać, że to podatnik musi umieć wykazać, że poniesione przez niego wydatki wiążą się z działalnością i mogą wpłynąć na osiągnięcie przychodu.

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA