REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy wydatki na edukację, w tym spotkania, konferencje i literaturę branżową, mogą zostać zakwalifikowane do kosztów? Czy pozwalają odliczyć podatek VAT?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

Powiązanie wydatków na edukację i szkolenia z przychodami firmy wydaje się być łatwe do udowodnienia, a mimo tego czasami urzędnicy kwestionują takie koszty firmowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Koszt firmowy musi być powiązany z przychodem


Aby wydatki na dokształcanie przedsiębiorcy mogły zostać zapisane w kosztach firmowych, muszą być  powiązane z profilem prowadzonej działalności lub służyć prowadzeniu i rozwojowi firmy w sposób nie budzący wątpliwości. Edukacja bowiem prawie w każdym przypadku służy nie tylko uzyskaniu przychodu, ale także rozwojowi osobistemu osób, które się uczą. Dlatego istnieje możliwość, że urzędnicy zinterpretują wydatek na edukację jako przede wszystkim osobisty, mimo że da się logicznie uzasadnić jego powiązanie z działalnością firmy, w tym np. z uzyskaniem źródła przychodu w przyszłości.


Wydatki na studia podyplomowe właściciela firmy


Studia podyplomowe to duży wydatek, ale dość popularny wśród przedsiębiorców, gdyż kierunki zwykle są nastawione na zdobycie praktycznych umiejętności, a zajęcia najczęściej odbywają się w weekendy. Czesne za studia podyplomowe można zaliczyć do kosztów, jeśli zostanie wykazany związek pomiędzy wybranym kierunkiem nauki a osiąganym przychodem. Np. dla kancelarii prawno-rachunkowej wydatek na studia podyplomowe w zakresie prawa pracy, prawa karnego, prawa bankowego, dotacji unijnych, rachunkowości zarządczej, ekonomii, itp. to właściwe koszty firmowe, które nie powinny wzbudzić wątpliwości. Natomiast ta sama firma nie ma prawa zaliczyć do kosztów wydatku np. na studia podyplomowe z dziennikarstwa, chyba że w zakresie jej działalności jest także wydawanie publikacji drukowanych czy prowadzenie serwisu internetowego. Warto zauważyć, że istnieją takie kierunki studiów podyplomowych, które zwykle łatwo dopasować do większości  działalności gospodarczych - chodzi o studia z zakresu marketingu, zarządzania firmą i dziedzin pokrewnych. Każdy przedsiębiorca ma bowiem prawo podejmować działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży i do takich zalicza się edukacja z marketingu i zarządzania.

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

W celu ujęcia wydatku jako koszt firmowy, niezbędny jest rachunek lub faktura uzyskane od instytucji organizującej studia podyplomowe, np. uniwersytetu. Warto pamiętać, że w momencie zaliczenia czesnego do kosztów, przedsiębiorca ma prawo także rozliczyć wydatki na dojazd na zajęcia czy zakup materiałów edukacyjnych. Oczywiście muszą one być udokumentowane.


Kursy językowe a koszt


Biorąc pod uwagę fakt, że koszt firmowy może dopiero w przyszłości wiązać się z uzyskaniem przychodu (taka zasada dotyczy np. wydatków na reklamę i PR), kurs językowy nie powinien budzić wątpliwości urzędników. Mimo tego zwykle urzędnicy traktują kursy językowe jako wydatek o charakterze osobistym, służący podniesieniu wiedzy i rozwoju przedsiębiorcy, a niekoniecznie przychodów firmy. Aby kurs językowy stał się kosztem firmowym, musi istnieć możliwość powiązania nauki języka z działalnością firmy w danym momencie, do czego mogą posłużyć dowody potwierdzające współpracę z zagranicznym kontrahentem (np. stosowna umowa).

Przykładem może być wyrok Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19 maja 2010 roku (ITPB1/415-778/10-2/RS). Uznanie wydatków na kurs języka chińskiego za koszt uzyskania przychodu w przypadku firmy zajmującej się pośrednictwem handlowym pomiędzy kontrahentami krajowymi a kontrahentami z Chin jest uzasadnione, gdyż znajomość języka chińskiego umożliwia bądź zabezpiecza źródło  przychodów. Również wszelkie wydatki związane z odbyciem kursu, na przykład podróż do Chin, mogą zostać zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodu.

Czy wydatek na flagę narodową zaliczymy w koszty


Kurs prawa jazdy kategorii B nie może zostać uznany za koszt


Każdy przedsiębiorca ma prawo rozliczać koszty użytkowania samochodu w ramach działalności gospodarczej. Niestety, możliwość rozliczenia wydatków na kurs prawa jazdy i egzamin jest bardzo ograniczona. Tak naprawdę istnieje ona tylko w jednym przypadku - zdobyte prawo jazdy musi mieć ścisły związek wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą - tak określa np. interpretacja IPPB1/415-1250/08-2/AŻ z 20 stycznia 2009 roku. Innymi słowy, zdaniem urzędników skarbowych jeżeli tylko istnieje podejrzenie, że prawo jazdy będzie wykorzystywane także do celów osobistych, nie ma możliwości zakwalifikowania jego kosztu do kosztów firmowych. Taka interpretacja w praktyce całkowicie wyklucza możliwość rozliczenia kosztów kursu prawa jazdy kat. B i egzaminu. Natomiast z pewnością wspomniany „ścisły związek” łatwiej jest udowodnić w przypadku wydatków na inne kategorie uprawnień do kierowania pojazdami, które są wykorzystywane do celów firmowych.

 



Wydatki na literaturę i prasę


Wszelkie wydatki poniesione na zakup literatury, prasy, eBooków, a także dostępu do płatnych portali naukowych, stanowią koszt uzyskania przychodu, jeżeli ich tematyka jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku przedsiębiorstwa zajmującego się inwestowaniem na giełdzie, zakup pisma przekazującego informacje o sytuacji na rynku kapitałowym jest kosztem uzyskania przychodu, natomiast literatura piękna nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie może zostać uznana za koszt. Natomiast podobnie jak w przypadku szkoleń, istnieje szereg pozycji książkowych, które w zasadzie każdy przedsiębiorca może zakwalifikować do kosztów - chodzi zwłaszcza o książki poświęcone marketingowi i zarządzaniu firmą.


Spotkania naukowe i szkolenia dla klientów


Firma ma prawo rozliczać wydatki związane z szeroko pojętym edukowaniem rynku zarówno o branży, jak i swoich produktach. Edukacja branży może wiązać się z organizowaniem, sponsorowaniem lub uczestniczeniem w konferencjach, spotkaniach i sympozjach naukowych. Jeżeli udział firmy w tego typu inicjatywach ma charakter reklamowy (wiąże się z rozdawaniem folderów, ulotek, gadżetów, prezentacją produktów lub usług, itp.), dane wydarzenie nie musi nawet ściśle wiązać się z charakterem prowadzonej działalności - wystarczy, że przedsiębiorca zdoła dzięki niemu dotrzeć z reklamą do potencjalnych klientów. Jeżeli zaś udział przedsiębiorcy ma charakter czysto naukowy, tematyka powinna być powiązana z charakterem prowadzonej działalności.

Od marca wyższe diety za delegacje służbowe

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Podobnie, przedsiębiorca ma prawo edukować klientów w zakresie swoich produktów i usług oraz ich wykorzystania, organizując dla nich dedykowane szkolenia. Mówi o tym interpretacja ITPB1/415-87/10/PSZ z 15 kwietnia 2010 r., zgodnie z którą koszt uzyskania przychodu stanowi wydatek na szkolenie, które obejmuje m.in. „informowanie klientów o oferowanych produktach, nadchodzących nowościach i trendach we wzornictwie, informowanie o właściwościach oraz zastosowaniu sprzedawanych towarów, zapoznanie się z parametrami technicznymi towarów”. Podobne stanowisko zajęła także Izba Skarbowa w Bydgoszczy w dniu 30 marca 2012 r. (ITPB1/415-1292/11/PSZ).


Wydatki na edukację a VAT


Wszelkie wydatki związane z edukacją opodatkowane VAT-em, które są związane z prowadzoną działalnością, dają możliwość odliczenia podatku VAT. Oczywiście, musi istnieć zależność przyczynowo - skutkowa pomiędzy poniesionym wydatkiem a przychodem. Należy pamiętać, że to podatnik musi umieć wykazać, że poniesione przez niego wydatki wiążą się z działalnością i mogą wpłynąć na osiągnięcie przychodu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA