REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby wyliczyć właściwą kwotę zaliczki na podatek dochodowy, wszystkie koszty z danego okresu muszą zostać wprowadzone do KPiR przed 20 dniem miesiąca następującego po rozliczanym okresie. Może jednak się zdarzyć, że przedsiębiorca z różnych powodów nie ujmuje wszystkich kosztów firmowych w tym terminie. Czy takie koszty mogą zmniejszyć kwotę podatku później?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA


Niewiedza o tym, co może stanowić koszt nie musi powodować strat


Przedsiębiorca może nie rozliczyć kosztów firmowych w opisanym powyżej terminie m.in. w następujących sytuacjach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w momencie rozliczania danego okresu nie miał świadomości o tym, że dany wydatek może stanowić koszt firmowy (wiedza o tym, co może stanowić koszt uzyskania przychodu wymaga nie tylko znajomości przepisów, ale także wiedzy o praktyce ich interpretowania),

- dokument potwierdzający zakup uległ zgubieniu lub zniszczeniu,

- dokument potwierdzający zakup dotarł z opóźnieniem.

Takie zdarzenia nie pozbawiają przedsiębiorcy prawa do rozliczenia pierwotnie pominiętych wydatków. Czynności, które przedsiębiorca musi podjąć w celu ujęcia tych wydatków w kosztach zależą od momentu, w którym przedsiębiorca uzyskuje brakujące dokumenty lub zdaje sobie sprawę z tego, że poniósł koszt, który można rozliczyć.


Rok podatkowy trwa lub zakończył się, ale zeznanie roczne nie zostało złożone


Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów są rozliczane w roku, w którym zostały poniesione (Art. 22, ust. 4). Zapis ten otwiera możliwość ujmowania kosztów nie tylko w rozliczanym miesiącu lub kwartale, ale także później, niezależnie od tego z jakiego powodu koszty nie zostały ujęte w KPiR w pierwotnym terminie. W takim przypadku, jeżeli rok podatkowy trwa, dokument potwierdzający wydatek z rozliczonego już okresu należy przekazać do biura rachunkowego (lub samodzielnie zapisać w kosztach) wraz z dokumentami przypadającymi na aktualnie rozliczany okres. Koszty te zmniejszą wysokość zaliczki na podatek dochodowy za okres, w którym zostały wpisane do KPiR. Na dokumencie i w księdze należy zamieścić informację o tym, że dany wydatek dotyczy innego okresu oraz o przyczynie późniejszego ujęcia go w kosztach.

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych w 2013 r.

Jeżeli zaś dany rok podatkowy skończył się, ale przedsiębiorca nie złożył jeszcze zeznania rocznego, dodatkowe dokumenty dotyczące minionego roku należy wprowadzić do księgi podatkowej z datą 31 grudnia. Mogą to być koszty dotyczące zarówno ostatniego miesiąca jak również, innych miesięcy tego roku. Koszty te pomniejszą podatek w zeznaniu rocznym. Jeśli przedsiębiorca zapłacił zaliczkę za grudzień, z pewnością jest ona wyższa, niż powinna być po ujęciu tych dodatkowych kosztów. Można wówczas liczyć na zwrot podatku dochodowego po złożeniu zeznania rocznego.


Rok podatkowy zakończył się i zeznanie roczne zostało złożone


Złożenie deklaracji rocznej za rok podatkowy jest czynnością, która kończy obowiązki związane z podatkiem dochodowym dotyczące danego roku. Jeżeli po złożeniu zeznania pojawią się dokumenty kosztowe dotyczące minionego roku podatkowego, przedsiębiorca nadal może zaliczyć je do kosztów. W takim przypadku należy złożyć korektę deklaracji  rocznej, której dotyczą te wydatki. Dodatkowe dokumenty należy dopisać w księdze podatkowej w ostatnim dniu roku podatkowego, analogicznie do sytuacji opisanej powyżej. Do składanej korekty deklaracji należy dołączyć wyjaśnienie przyczyny korygowania zeznania rocznego. W związku z ujęciem dodatkowych dokumentów kosztowych w takiej sytuacji, zwiększają się koszty uzyskania przychodu za dany, rozliczony pierwotnie rok i powstaje nadpłata podatku.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA