REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby wyliczyć właściwą kwotę zaliczki na podatek dochodowy, wszystkie koszty z danego okresu muszą zostać wprowadzone do KPiR przed 20 dniem miesiąca następującego po rozliczanym okresie. Może jednak się zdarzyć, że przedsiębiorca z różnych powodów nie ujmuje wszystkich kosztów firmowych w tym terminie. Czy takie koszty mogą zmniejszyć kwotę podatku później?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 


Niewiedza o tym, co może stanowić koszt nie musi powodować strat


Przedsiębiorca może nie rozliczyć kosztów firmowych w opisanym powyżej terminie m.in. w następujących sytuacjach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w momencie rozliczania danego okresu nie miał świadomości o tym, że dany wydatek może stanowić koszt firmowy (wiedza o tym, co może stanowić koszt uzyskania przychodu wymaga nie tylko znajomości przepisów, ale także wiedzy o praktyce ich interpretowania),

- dokument potwierdzający zakup uległ zgubieniu lub zniszczeniu,

- dokument potwierdzający zakup dotarł z opóźnieniem.

Takie zdarzenia nie pozbawiają przedsiębiorcy prawa do rozliczenia pierwotnie pominiętych wydatków. Czynności, które przedsiębiorca musi podjąć w celu ujęcia tych wydatków w kosztach zależą od momentu, w którym przedsiębiorca uzyskuje brakujące dokumenty lub zdaje sobie sprawę z tego, że poniósł koszt, który można rozliczyć.


Rok podatkowy trwa lub zakończył się, ale zeznanie roczne nie zostało złożone


Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów są rozliczane w roku, w którym zostały poniesione (Art. 22, ust. 4). Zapis ten otwiera możliwość ujmowania kosztów nie tylko w rozliczanym miesiącu lub kwartale, ale także później, niezależnie od tego z jakiego powodu koszty nie zostały ujęte w KPiR w pierwotnym terminie. W takim przypadku, jeżeli rok podatkowy trwa, dokument potwierdzający wydatek z rozliczonego już okresu należy przekazać do biura rachunkowego (lub samodzielnie zapisać w kosztach) wraz z dokumentami przypadającymi na aktualnie rozliczany okres. Koszty te zmniejszą wysokość zaliczki na podatek dochodowy za okres, w którym zostały wpisane do KPiR. Na dokumencie i w księdze należy zamieścić informację o tym, że dany wydatek dotyczy innego okresu oraz o przyczynie późniejszego ujęcia go w kosztach.

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych w 2013 r.

Jeżeli zaś dany rok podatkowy skończył się, ale przedsiębiorca nie złożył jeszcze zeznania rocznego, dodatkowe dokumenty dotyczące minionego roku należy wprowadzić do księgi podatkowej z datą 31 grudnia. Mogą to być koszty dotyczące zarówno ostatniego miesiąca jak również, innych miesięcy tego roku. Koszty te pomniejszą podatek w zeznaniu rocznym. Jeśli przedsiębiorca zapłacił zaliczkę za grudzień, z pewnością jest ona wyższa, niż powinna być po ujęciu tych dodatkowych kosztów. Można wówczas liczyć na zwrot podatku dochodowego po złożeniu zeznania rocznego.


Rok podatkowy zakończył się i zeznanie roczne zostało złożone


Złożenie deklaracji rocznej za rok podatkowy jest czynnością, która kończy obowiązki związane z podatkiem dochodowym dotyczące danego roku. Jeżeli po złożeniu zeznania pojawią się dokumenty kosztowe dotyczące minionego roku podatkowego, przedsiębiorca nadal może zaliczyć je do kosztów. W takim przypadku należy złożyć korektę deklaracji  rocznej, której dotyczą te wydatki. Dodatkowe dokumenty należy dopisać w księdze podatkowej w ostatnim dniu roku podatkowego, analogicznie do sytuacji opisanej powyżej. Do składanej korekty deklaracji należy dołączyć wyjaśnienie przyczyny korygowania zeznania rocznego. W związku z ujęciem dodatkowych dokumentów kosztowych w takiej sytuacji, zwiększają się koszty uzyskania przychodu za dany, rozliczony pierwotnie rok i powstaje nadpłata podatku.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA