REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działalność gospodarcza często wiąże się z koniecznością wykupienia ubezpieczenia - majątkowego, OC samochodu czy sprzętu elektronicznego. Jak rozliczać koszty związane z ubezpieczeniem?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy mogą korzystać z bogatej oferty ubezpieczeń majątkowych. Obejmuje ona zarówno polisy wymagane przez prawo (m.in. OC pojazdów mechanicznych), jak i dodatkowe pakiety ochronne dla poszczególnych składników mienia (np. sprzętu elektronicznego). Jak rozliczać wydatki na ubezpieczenia związane z działalnością gospodarczą?


Czy ubezpieczenie jest kosztem?


Obowiązujące prawo podatkowe przewiduje trzy istotne wymogi dla wydatków, które są ujmowane w KPIR. Mianowicie koszt podatkowy powinien być:

1) poniesiony przez podatnika,

2) należycie udokumentowany,

3) związany z osiągnięciem przychodu, jego utrzymaniem lub zabezpieczeniem.

REKLAMA

W sytuacji, gdy przynajmniej jeden z powyższych warunków nie jest spełniony, uwzględnienie danego wydatku w ewidencji KPIR stanowi błąd. Z punktu widzenia posiadaczy polis, szczególne znaczenie ma kwestia zabezpieczenia lub utrzymania źródła przychodu. Trudno bowiem argumentować, że opłacanie składek ubezpieczeniowych może się przyczynić do zwiększenia rentowności firmy. W praktyce, urzędy skarbowe postrzegają uiszczenie składki jako działanie mające na celu zabezpieczenie przychodu. Zatem podatnik może bez obaw kwalifikować wydatki na ubezpieczenie jako koszty podatkowe.

Kwestia udokumentowania kosztu ubezpieczenia za pomocą polisy dość często budzi wątpliwości przedsiębiorców, ponieważ nie jest ona typowym dokumentem księgowym (tak jak rachunek lub faktura). Wspomniany problem bywa różnie interpretowany, dlatego kluczową rolę odgrywają rozstrzygnięcia organów podatkowych (m.in. interpretacja IBPBI/1/415-312/10/AP). Stanowią one, że polisa może być potraktowana jako podstawa do naliczenia kosztu, jeżeli widnieją na niej następujące informacje:

1. określenie ubezpieczyciela oraz ubezpieczającego (przedsiębiorcy),

2. data wystawienia polisy,

3. przedmiot umowy (rodzaj, zakres ubezpieczenia, długość okresu ochrony),

4. wartość składki,

5. podpisy stron,

6. data dokonania operacji gospodarczej (wpłaty składki), jeżeli jest ona inna niż dzień wystawienia dokumentu.

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Należy pamiętać o tym, że uregulowanie składki powinno zostać odpowiednio udokumentowane. Zatem, gdy polisa nie zawiera potwierdzenia zapłaty, to podatnik musi dołączyć inny dokument, który potwierdza poniesienie wydatku (np. potwierdzenie wykonania przelewu).


Ubezpieczenia pojazdów w kosztach - warto pamiętać o limitach


W przypadku grupy ubezpieczeń dotyczących środków transportu, ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie pewnych szczególnych rozwiązań (limity odliczeń). Pierwszy aspekt dotyczy samochodów i motocykli, które nie znajdują się w ewidencji środków trwałych. Otóż są one rozliczane przy pomocy ewidencji przebiegu (zwanej potocznie kilometrówką). Maksymalne limity kosztów, które ustawodawca przypisał do każdego pojazdu (np. 0,8358 zł/km dla samochodu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3) uwzględniają również koszt ubezpieczenia. Taką metodę pośredniego rozliczenia składek stosuje się zarówno w odniesieniu do ubezpieczeń obowiązkowych (OC posiadaczy pojazdów mechanicznych), jak i dobrowolnych polis (AC).

Rozliczanie VAT przez małych podatników w 2013 r.

Fiskus przewiduje również limity zaliczania do kosztów ubezpieczeń Autocasco (AC) opiewających na kwotę wyższą niż 20 000 euro. Mianowicie właściciele wspomnianych polis są uprawnieni do odliczenia tylko takiej wartości składki, która jest proporcjonalna do stosunku wartości ubezpieczeniowej oraz sumy 20 000 euro. Jak to wygląda w praktyce?

Za przykład niech posłuży samochód o wartości oszacowanej przez ubezpieczyciela wynoszącej 88 000 zł. W omawianej sytuacji koszty AC mogą być uwzględnione w następującej kwocie:


Koszt ubezpieczenia = koszt polisy x ((średni kurs sprzedaży euro ogłoszony przez NBP w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia AC x 20 000 euro)/88 000 zł)

 

Powyższe zasady ograniczające zaliczanie w koszty wydatków na ubezpieczenie AC odnoszą się zarówno do samochodów firmowych, jak i do samochodów prywatnych, wykorzystywanych do celów firmowych. Oczywiście, przy rozliczaniu tej drugiej grupy pojazdów, należy również wziąć pod uwagę limity wynikające z ewidencji przebiegu pojazdu.


Koszt składki: rozliczenie memoriałowe czy kasowe?

REKLAMA


Rozliczanie składki w trakcie roku podatkowego to kolejna, dość problematyczna kwestia. Sytuacja osób, które wybrały uproszczoną (to znaczy kasową) metodę prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest znacznie łatwiejsza. Otóż ujmują one koszty związane z polisą w momencie dokonania płatności. Oznacza to, że dana składka jest ewidencjonowana jednokrotnie, niezależnie od tego jak długiego okresu dotyczy.

W przypadku memoriałowej metody prowadzenia KPIR sytuacja nieco się komplikuje. Metoda memoriałowa zakłada, że moment poniesienia kosztu to nie moment zapłaty, tylko zapisania kosztu w księgach rachunkowych. Składki na ubezpieczenia przy metodzie memoriałowej są rozliczane na dwa sposoby:

1. składki dotyczące umów, które nie przekraczają jednego roku podatkowego (przykładowy okres trwania ubezpieczenia od 1 stycznia do 31 grudnia 2012) są rozliczane w momencie poniesienia kosztu (czyli tak samo jak w metodzie kasowej)

2. koszty umów, które przypadają na więcej niż jeden rok podatkowy (przykładowy okres trwania ubezpieczenia od 1 lutego 2012 do 31 stycznia 2013) są rozliczane proporcjonalnie, czyli w stosunku do czasu ich trwania (1/12 kosztu w roku 2013 i 11/12 kosztu w roku poprzednim).

Jak dokonać ewidencji odszkodowania od ubezpieczyciela

Oczywiście, wariant proporcjonalnego rozliczenia kosztów ubezpieczeniowych stosuje się tylko wtedy, gdy proporcji wydatków nie można ustalić w żaden inny sposób, np. według liczby miesięcznych składek w danym roku.


Wypłata odszkodowania to koszt podatkowy


Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie muszą płacić podatku dochodowego od przychodów wynikających ze zwrotu z ubezpieczenia. Niestety, wobec przedsiębiorców ustawodawca okazał się znacznie bardziej restrykcyjny. W sytuacji, gdy odszkodowanie zostanie wypłacone przez ubezpieczyciela, przedsiębiorca powinien wykazać przychód odpowiadający otrzymanej kwocie. Oczywiście dotyczy to tylko tych polis ubezpieczeniowych, które zostały włączone do kosztów uzyskania przychodów.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA