REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działalność gospodarcza często wiąże się z koniecznością wykupienia ubezpieczenia - majątkowego, OC samochodu czy sprzętu elektronicznego. Jak rozliczać koszty związane z ubezpieczeniem?

 

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy mogą korzystać z bogatej oferty ubezpieczeń majątkowych. Obejmuje ona zarówno polisy wymagane przez prawo (m.in. OC pojazdów mechanicznych), jak i dodatkowe pakiety ochronne dla poszczególnych składników mienia (np. sprzętu elektronicznego). Jak rozliczać wydatki na ubezpieczenia związane z działalnością gospodarczą?


Czy ubezpieczenie jest kosztem?


Obowiązujące prawo podatkowe przewiduje trzy istotne wymogi dla wydatków, które są ujmowane w KPIR. Mianowicie koszt podatkowy powinien być:

1) poniesiony przez podatnika,

2) należycie udokumentowany,

3) związany z osiągnięciem przychodu, jego utrzymaniem lub zabezpieczeniem.

REKLAMA

W sytuacji, gdy przynajmniej jeden z powyższych warunków nie jest spełniony, uwzględnienie danego wydatku w ewidencji KPIR stanowi błąd. Z punktu widzenia posiadaczy polis, szczególne znaczenie ma kwestia zabezpieczenia lub utrzymania źródła przychodu. Trudno bowiem argumentować, że opłacanie składek ubezpieczeniowych może się przyczynić do zwiększenia rentowności firmy. W praktyce, urzędy skarbowe postrzegają uiszczenie składki jako działanie mające na celu zabezpieczenie przychodu. Zatem podatnik może bez obaw kwalifikować wydatki na ubezpieczenie jako koszty podatkowe.

Kwestia udokumentowania kosztu ubezpieczenia za pomocą polisy dość często budzi wątpliwości przedsiębiorców, ponieważ nie jest ona typowym dokumentem księgowym (tak jak rachunek lub faktura). Wspomniany problem bywa różnie interpretowany, dlatego kluczową rolę odgrywają rozstrzygnięcia organów podatkowych (m.in. interpretacja IBPBI/1/415-312/10/AP). Stanowią one, że polisa może być potraktowana jako podstawa do naliczenia kosztu, jeżeli widnieją na niej następujące informacje:

1. określenie ubezpieczyciela oraz ubezpieczającego (przedsiębiorcy),

2. data wystawienia polisy,

3. przedmiot umowy (rodzaj, zakres ubezpieczenia, długość okresu ochrony),

4. wartość składki,

5. podpisy stron,

6. data dokonania operacji gospodarczej (wpłaty składki), jeżeli jest ona inna niż dzień wystawienia dokumentu.

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Należy pamiętać o tym, że uregulowanie składki powinno zostać odpowiednio udokumentowane. Zatem, gdy polisa nie zawiera potwierdzenia zapłaty, to podatnik musi dołączyć inny dokument, który potwierdza poniesienie wydatku (np. potwierdzenie wykonania przelewu).


Ubezpieczenia pojazdów w kosztach - warto pamiętać o limitach


W przypadku grupy ubezpieczeń dotyczących środków transportu, ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie pewnych szczególnych rozwiązań (limity odliczeń). Pierwszy aspekt dotyczy samochodów i motocykli, które nie znajdują się w ewidencji środków trwałych. Otóż są one rozliczane przy pomocy ewidencji przebiegu (zwanej potocznie kilometrówką). Maksymalne limity kosztów, które ustawodawca przypisał do każdego pojazdu (np. 0,8358 zł/km dla samochodu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3) uwzględniają również koszt ubezpieczenia. Taką metodę pośredniego rozliczenia składek stosuje się zarówno w odniesieniu do ubezpieczeń obowiązkowych (OC posiadaczy pojazdów mechanicznych), jak i dobrowolnych polis (AC).

Rozliczanie VAT przez małych podatników w 2013 r.

Fiskus przewiduje również limity zaliczania do kosztów ubezpieczeń Autocasco (AC) opiewających na kwotę wyższą niż 20 000 euro. Mianowicie właściciele wspomnianych polis są uprawnieni do odliczenia tylko takiej wartości składki, która jest proporcjonalna do stosunku wartości ubezpieczeniowej oraz sumy 20 000 euro. Jak to wygląda w praktyce?

Za przykład niech posłuży samochód o wartości oszacowanej przez ubezpieczyciela wynoszącej 88 000 zł. W omawianej sytuacji koszty AC mogą być uwzględnione w następującej kwocie:


Koszt ubezpieczenia = koszt polisy x ((średni kurs sprzedaży euro ogłoszony przez NBP w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia AC x 20 000 euro)/88 000 zł)

 

Powyższe zasady ograniczające zaliczanie w koszty wydatków na ubezpieczenie AC odnoszą się zarówno do samochodów firmowych, jak i do samochodów prywatnych, wykorzystywanych do celów firmowych. Oczywiście, przy rozliczaniu tej drugiej grupy pojazdów, należy również wziąć pod uwagę limity wynikające z ewidencji przebiegu pojazdu.


Koszt składki: rozliczenie memoriałowe czy kasowe?

REKLAMA


Rozliczanie składki w trakcie roku podatkowego to kolejna, dość problematyczna kwestia. Sytuacja osób, które wybrały uproszczoną (to znaczy kasową) metodę prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest znacznie łatwiejsza. Otóż ujmują one koszty związane z polisą w momencie dokonania płatności. Oznacza to, że dana składka jest ewidencjonowana jednokrotnie, niezależnie od tego jak długiego okresu dotyczy.

W przypadku memoriałowej metody prowadzenia KPIR sytuacja nieco się komplikuje. Metoda memoriałowa zakłada, że moment poniesienia kosztu to nie moment zapłaty, tylko zapisania kosztu w księgach rachunkowych. Składki na ubezpieczenia przy metodzie memoriałowej są rozliczane na dwa sposoby:

1. składki dotyczące umów, które nie przekraczają jednego roku podatkowego (przykładowy okres trwania ubezpieczenia od 1 stycznia do 31 grudnia 2012) są rozliczane w momencie poniesienia kosztu (czyli tak samo jak w metodzie kasowej)

2. koszty umów, które przypadają na więcej niż jeden rok podatkowy (przykładowy okres trwania ubezpieczenia od 1 lutego 2012 do 31 stycznia 2013) są rozliczane proporcjonalnie, czyli w stosunku do czasu ich trwania (1/12 kosztu w roku 2013 i 11/12 kosztu w roku poprzednim).

Jak dokonać ewidencji odszkodowania od ubezpieczyciela

Oczywiście, wariant proporcjonalnego rozliczenia kosztów ubezpieczeniowych stosuje się tylko wtedy, gdy proporcji wydatków nie można ustalić w żaden inny sposób, np. według liczby miesięcznych składek w danym roku.


Wypłata odszkodowania to koszt podatkowy


Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie muszą płacić podatku dochodowego od przychodów wynikających ze zwrotu z ubezpieczenia. Niestety, wobec przedsiębiorców ustawodawca okazał się znacznie bardziej restrykcyjny. W sytuacji, gdy odszkodowanie zostanie wypłacone przez ubezpieczyciela, przedsiębiorca powinien wykazać przychód odpowiadający otrzymanej kwocie. Oczywiście dotyczy to tylko tych polis ubezpieczeniowych, które zostały włączone do kosztów uzyskania przychodów.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Dzień Księgowego 2025

9 czerwca obchodzimy Dzień Księgowego – święto ludzi, bez których żadna firma nie mogłaby działać w spokoju i zgodzie z przepisami.

REKLAMA