Członkowie komisji przeprowadzającej egzaminy na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych nie będą mogli prowadzić szkoleń - wynika z projektu przygotowanego w resorcie finansów.
Ministerstwo Finansów pracuje nad nowelizacją dwóch rozporządzeń: w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz stażu adaptacyjnego i testu umiejętności przeprowadzanych w celu uznania kwalifikacji do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wprawdzie projekty obu aktów prawnych są na etapie uzgodnień międzyresotrowych, jednak prace nad tymi projektami powinny zakończyć się do połowy 2006 r.
Nowe przepisy zabraniać będą wykorzystywania przez osoby powołane do komisji informacji dotyczących testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych. W szczególności zakaz dotyczyć będzie prowadzenia szkoleń oraz publikowania materiałów przygotowujących do egzaminu.
Ministerstwo Finansów uzasadnia zmianę tych przepisów wdrażaniem drugiego etapu Programu Zwalczania Korupcji – Strategia Antykorupcyjna przyjętego przez Radę Ministrów w styczniu 2005 r.
Warto jednak zauważyć, że analogiczne zasady istnieją już w przypadku doradców podatkowych i biegłych rewidentów. Zasady etyki dotyczące tych grup zawodowych zakazują członkom komisji przeprowadzania zarówno szkoleń przygotowujących do egzaminów zawodowych, jak i posiadania udziałów w podmiotach, które organizują takie
szkolenia.
Wprowadzenie zmian dotyczących egzaminu na certyfikat księgowego jest więc jak najbardziej uzasadnione.
Z taką koniecznością zgadza się doradca podatkowy Krzysztof Komorniczak, zastępca rzecznika dyscyplinarnego Krajowej Rady Doradców Podatkowych.
– Brak takich przepisów pozwala na wykorzystywanie funkcji przez egzaminujących na przykład do celów marketingowych i tak jak w przypadku doradców powinno być to zabronione – mówi Krzysztof Komorniczak.
Jednak konieczność regulowania tej kwestii dodatkowymi przepisami prawa podaje w wątpliwość adwokat Jan Stefanowicz, który przewodniczy komisji prawa gospodarczego w Centrum im. Adama Smitha.
– Prowadzenie zarobkowo szkoleń przez członków komisji po ich powołaniu byłoby niewątpliwie niewłaściwym wykorzystywaniem funkcji publicznej. Należy jednak pamiętać, że na takie stanowiska powołuje się osoby, które mają renomę i autorytet. W związku z tym nie ma konieczności wprowadzania takich uregulowań. Problem dotyczy jedynie doboru odpowiedniego składu. Natomiast nadużycie funkcji powinno skutkować odwołaniem ze składu komisji – komentuje adwokat.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl