Podatnicy znów zapłacą więcej

Projekt przyszłorocznego budżetu zakłada podwyżki akcyzy na benzynę, piwo i papierosy. Oznacza to, że fiskus, który już teraz dużo zarabia na naszych zakupach, dostanie jeszcze więcej.
 
Zmiana prawa

Rządowe zapowiedzi podwyżek podatku akcyzowego stały się realne wraz z przedstawieniem założeń budżetowych na przyszły rok. Zgodnie z projektem ustawy, od stycznia 2007 roku ma wrosnąć akcyza na benzynę (o 25 groszy na litrze), wyroby tytoniowe (o ok. 13 proc.) oraz na piwo (o 10 proc.). Wszystkie trzy podwyżki uzasadniano koniecznością dostosowania polskich stawek akcyzy do stawek minimalnych obowiązujących w Unii Europejskiej. Tłumaczenie to jest jednak niezbyt fortunne. Szymon Parulski, menedżer działu podatkowego Ernst & Young, wyjaśnia, że każdy z tych wyrobów należy traktować oddzielnie.

– Jeżeli chodzi o papierosy, to Polska wstępując do UE zobowiązała się do stopniowego podnoszenia stawek akcyzy. Podwyżkę, jako wymuszoną wymogami Unii, należy uznać za uzasadnioną. Natomiast ciągle możemy wystąpić o wydłużenie okresu przejściowego – twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że jeśli chodzi o paliwa, to jesteśmy na granicy minimalnych stawek i w zależności od tego, jaki jest kurs euro do złotego, Polska jest powyżej lub poniżej unijnego poziomu. Natomiast w przypadku podwyżki akcyzy na piwo uzasadnianie jest absurdalne, ponieważ progi minimalne są obecnie dwa razy niższe niż akcyza na piwo w Polsce – podkreśla.

Ponieważ w ramach harmonizacji akcyzy niemożliwe okazało się ustalenie jednakowych stawek tego podatku we wszystkich krajach członkowskich UE, dyrektywy określają jedynie minimalne stawki dla określonych wyrobów (papierosy, alkohole, z wyjątkiem win oraz paliwa). Polska powinna dostosować przepisy do minimalnego poziomu akcyzy na te wyroby do końca 2008 roku.

– Podwyżki cen papierosów, będące skutkiem podwyżek akcyzy, muszą nastąpić, ponieważ tego wymaga od nas Unia Europejska. Firmy tytoniowe nie negują podwyżek, ważne jest tylko, aby akcyza nie rosła zbyt szybko – tak plany Ministerstwa Finansów podsumowuje Marek Kosycarz, dyrektor ds. korporacyjnych British American Tobacco Polska.

W drodze do minimum

Choć z podwyżkami nie trzeba się spieszyć, to z drugiej strony, jak podkreśla Szymon Parulski z Ernst & Young, nie może być tak, że stawki zostaną całkowicie podniesione w ostatnim roku obowiązywania okresu przejściowego. Musi to być rozłożone na poszczególne etapy.

W kraju, w którym stawki akcyzy zostały dostosowane do minimalnej wysokości, ustawodawcy pozostaje już tylko możliwość ich określenia powyżej wskazanego poziomu. Należy jednak pamiętać, że Unia takich podwyżek wcale nie nakazuje. Są one jednak dużą pokusą dla fiskusa. Niewątpliwą zaletą akcyzy jest jej wydajność fiskalna. Wynika ona z obciążenia tym podatkiem przede wszystkim artykułów masowego spożycia. Dzięki temu przynosi on państwu niebagatelne dochody i ma coraz większe znaczenie jako źródło zasilania budżetu.

Zdaniem Danuty Gut, dyrektora Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, należy powiedzieć obywatelowi wprost, że podwyżka ma być po to, aby ściągnąć więcej pieniędzy z branży, która ma się dobrze, i przeznaczyć te pieniądze na załatanie luki w budżecie. Nasza rozmówczyni dodaje, że branża piwowarska jest w stanie dowieść, że niepodwyższając akcyzy będzie w stanie oddać fiskusowi więcej niż oczekiwane 200 mln zł. Taką kwotę może przynieść naturalny przyrost rynku, bez ryzyka zamieszania i destabilizacji.

Wpływy mogą być mniejsze

Na niebezpieczeństwa związane ze wzrostem akcyzy na papierosy zwraca uwagę Marek Kosycarz. Podkreśla, że podwyżki stawek powinny być dokonywane z najwyższą ostrożnością. Mogą bowiem pociągać za sobą wiele niekorzystnych skutków, w tym spowodować spadek, a nie wzrost wpływów do budżetu. Związane jest to ze wzrostem przemytu i nielegalnego handlu papierosami.

– Obecnie ok. 15 proc. rynku to papierosy z nielegalnych źródeł. Ceny papierosów rosną szybciej niż siła nabywcza polskiego społeczeństwa. To nieuchronnie prowadzi do sytuacji, w której palacze na skutek windowanych cen nie zawsze dokonują właściwych wyborów, tzn. wybierają produkty z przemytu – dodaje przedstawiciel British American Tobacco Polska.

Konsumentów najbardziej nurtuje wpływ ewentualnych podwyżek na ceny.

– W zależności od polityki cenowej i kosztów wytworzenia, procent przerzucania kosztów na konsumentów będzie na pewno różny. Jedno jest natomiast pewne – nikt nie jest w stanie udźwignąć 10-proc. podwyżki sam, będzie musiał się nią podzielić. To, w jakim stopniu podzieli się nią z klientem, czyli przeniesie ją na cenę, jest sprawą indywidualną – tak reakcję producentów piwa na planowane podwyżki ocenia Danuta Gut z Browarów Polskich.
Podobnie trudno jest przewidzieć, jak wzrost akcyzy wpłynie na cenę papierosów. Marek Kosycarz odwołuje się do ubiegłorocznych doświadczeń – stawki wzrosły wtedy prawie o 10 proc. Spowodowało to podwyżkę cen. W zależności od kategorii, ceny papierosów najtańszych, ze średniej i górnej półki, wzrosły o 50, 60, 70 gr na paczce. Podwyżki cen papierosów przewiduje też Jerzy Skiba, dyrektor Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego. Podwyżek można się również spodziewać ze strony producentów paliw.

– Podatek akcyzowy jest jednym z istotnych czynników kreujących ceny paliw na krajowym rynku. Akcyza, VAT oraz opłata paliwowa stanowią dziś około 50-proc. udział w cenie litra benzyny bezołowiowej. Obciążenia podatkowe to zewnętrzne elementy cenotwórcze, niezależne od producenta i jako takie są przekładane na cenę. W przeciwnym razie pomniejszają marżę, na co żadna spółka, szczególnie giełdowa, nie może sobie pozwolić. Najważniejszym zadaniem zarządu firmy jest maksymalizacja wartości spółki dla jej akcjonariuszy – wyjaśnia Robert Stępniak z Grupy LOTOS.

Dodaje, że zmiana wysokości podatku akcyzowego może mieć wpływ na zmianę detalicznych cen paliw.

Jakie podatki, takie ceny

Oceniając skutki zapowiedzianych podwyżek akcyzy na ceny, należy sobie uświadomić, ile i jakich podatków już teraz oddajemy fiskusowi, płacąc za piwo, papierosy lub benzynę. Nie tylko bowiem akcyza wliczana jest w cenę konsumencką. Wpływa na nią również VAT, a w przypadku benzyny, także opłata paliwowa.

– Skoro akcyza i VAT w niektórych kategoriach cenowych stanowią ok. 70 proc. ceny paczki papierosów, to podwyżka akcyzy nieuchronnie musi spowodować podwyżkę cen dla palaczy. Gdy uwzględni się marżę hurtowników, detalistów, koszty produkcji, to praktycznie nic nie zostaje dla producentów wyrobów tytoniowych. Mitem jest, że firmy tytoniowe zarabiają ogromne pieniądze, tak naprawdę zarabia skarb państwa – ocenia Marek Kosycarz.

Z kolei według Danuty Gut, śmiało można zakładać, że w cenie półlitrowej butelki piwa samej akcyzy jest ponad 40 gr. VAT to drugie tyle. Jest to poważne obciążenie. Jeżeli przyjmiemy, że średnia cena piwa wyprodukowanego w Polsce wynosi 2 zł, to łatwo wyliczyć, ile stanowią podatki – prawie połowę.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


PRODUKTY Z AKCYZĄ
Akcyza pobierana jest m.in. w cenie:
• energii elektrycznej,
• perfum i wody toaletowej,
• dezodorantów,
• kosmetyków do makijażu,
• kosmetyków dla zwierząt,
• proszków do prania,
• samochodów osobowych i wielu innych dóbr konsumpcyjnych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Magdalena Majkowska
Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...