Po tygodniach sporów wewnątrz Komisji i po dwóch nieudanych próbach we wtorek węgierski komisarz ds. podatków Laszlo Kovacs powinien dopiąć swego: unijna egzekutywa ma przyjąć jego projekt harmonizacji stawki akcyzy na paliwo Diesla w całej UE. Docelowo w całej UE stawka akcyzy na diesla ma wynosić 380 euro za 1000 litrów. Dziś w wielu krajach UE jest ona niższa, np. w Polsce wynosi około 280 euro. Choć są też kraje (np. Wielka Brytania), gdzie jest wyższa.
Węgierski komisarz przekonuje, że podwyżka jest niezbędna, aby uwzględnić inflację i walczyć m.in. ze zjawiskiem "turystyki paliwowej". Na przykład w Niemczech kierowcy jeżdżą do sąsiednich państw (Belgia, Luksemburg), żeby zatankować taniej, na czym traci budżet Niemiec, a dodatkowo środowisko (bo samochody i tiry pokonują niepotrzebne kilometry).
Przeciwko harmonizacji akcyzy od dawna protestuje grupa komisarzy. Problem w tym, że dziś w Strasburgu kilku "opozycjonistów" nie będzie, m.in. polskiej komisarz Danuty Hübner. Węgier postanowił wykorzystać ten moment. Na szczęście protesty komisarzy (prócz Hübner także m.in. luksemburskiej komisarz Viviane Reding oraz Litwinki Dalii Grybauskaite) przyniosły pewne efekty. Jak dowiedziała się nieoficjalnie "Gazeta", Komisja może zaproponować bardzo długie okresy przejściowe na wprowadzenie nowego, minimalnego limitu akcyzy. Polska miałaby czas do 2016 roku, zaś Litwa - aż do 2018 roku. Zwłaszcza dla Litwinów jest to data do zaakceptowania, oznacza bowiem, że negatywne skutki akcyzy (wyższa inflacja) będą odczuwalne już po wejściu Litwy do strefy euro. Powodem, dla którego Litwa nie weszła do strefy euro już teraz, jest właśnie zbyt wysoka inflacja. Natomiast Czechy (których komisarz Vladimir Spidla w tej sprawie milczał) nie dostaną zapewne żadnego okresu przejściowego, co oznacza, że u nich wyższa akcyza zaczęłaby obowiązywać w 2014 r.
Oficjalnie Kovacs unika potwierdzenia takiej długości okresów przejściowych. - Ostatecznie i tak zadecydują o nich państwa unijne w trakcie dyskusji w Radzie UE - powiedziała "Gazecie" rzeczniczka komisarza Maria Assimakopoulou.
Według wstępnych wyliczeń Komisji wprowadzenie nowej akcyzy może kosztować konsumentów w całej Europie około 40 mln euro.
Konrad Niklewicz, Bruksela
Podatki wchodzą kuchennymi drzwiami
Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.
Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.
Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.
Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?
Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?
Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.
We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.
Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.
Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.