Faktura elektroniczna musi mieć podpis i akceptację

Ewa Matyszewska
rozwiń więcej
W przypadku elektronicznych faktur VAT musi być zachowana autentyczność ich pochodzenia i integralność treści wyrażona podpisem elektronicznym.


Faktury VAT nie muszą zawierać ani podpisu, ani pieczątki. O ważności faktur bez tych elementów pisaliśmy w GP z 6 czerwca. Po naszym artykule czytelnicy zaczęli zgłaszać swoje wątpliwości. Jedna z nich dotyczy podpisywania faktur elektronicznych.


Podatnik prowadzi sklep internetowy i udostępnia faktury drogą elektroniczną na stronie internetowej do wydruku dla swoich klientów.


- Przy przesyłaniu faktur drogą elektroniczną teoretycznie powinien znajdować się podpis elektroniczny, jednak po wydrukowaniu tej faktury przez klienta jest ona standardową fakturą VAT w formie papierowej, czyli nie wymaga podpisu i pieczątki. Czy takie faktury są pełnowartościowe - pyta czytelnik.


Zdaniem Andrzeja Pośniaka, prawnika z CMS Cameron McKenna, rozwiązanie zastosowane przez podatnika jest nieprawidłowe. Przede wszystkim nie zapewnia ono wymaganej przepisami autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur VAT wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej.


Zgodne z rzeczywistością


Faktury VAT mogą być wystawiane i przesyłane przez podatników w formie elektronicznej. Będzie to możliwe, pod warunkiem - jak podkreślił Andrzej Pośniak - że autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur wystawianych w formie elektronicznej będą zagwarantowane: bezpiecznym podpisem elektronicznym lub poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury VAT i integralność danych.


- Co więcej, wystawianie i przesyłanie przez podatników faktur VAT w formie elektronicznej będzie możliwe dopiero po uzyskaniu przez nich akceptacji takiego sposobu obiegu dokumentów od odbiorców faktur. Akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub w elektronicznej, a faktury VAT mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji - tłumaczył ekspert z CMS Cameron McKenna.


Faktura informacyjna


Na konieczność spełnienia określonych warunków przy wystawianiu faktur elektronicznych wskazał również Roman Namysłowski, menedżer podatkowy z Ernst & Young. Wyjaśnił, że obowiązek wystawiania faktur z własnej woli dotyczy tylko i wyłącznie dostaw towarów czy świadczenia usług na rzecz podatników. Jeżeli klientem jest osoba fizyczna, nie trzeba wystawiać faktur, chyba że osoba taka zwróci się z takim żądaniem do przedsiębiorcy.


- Przy fakturach elektronicznych chodzi o zapewnienie, że faktura wystawiona przez sprzedawcę jest identyczna w swej treści z fakturą, którą posiada nabywca. Innymi słowy, kwota zadeklarowanego przez sprzedawcę podatku należnego nie powinna być mniejsza niż kwota odliczona przez nabywcę - podkreślił Roman Namysłowski.


Wskazał jednocześnie, że jeżeli wymienione warunki dotyczące e-faktur nie są spełnione, wydrukowany dokument ma jedynie wartość informacyjną i nie daje nabywcy towarów żadnych uprawnień, a sprzedawcy nie zwalnia z obowiązku wystawienia faktury VAT.


Ważne!

Wystawianie i przesyłanie przez podatników faktur VAT w formie elektronicznej będzie możliwe dopiero po uzyskaniu przez nich akceptacji takiego sposobu obiegu dokumentów od odbiorców faktur


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Księgowość
Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

pokaż więcej
Proszę czekać...