Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze z wyższym limitem

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze z wyższym limitem / shutterstock
Zwrot akcyzy zawartej w cenie paliwa rolniczego. Rządowy projekt ustawy zwiększający limit zużycia paliwa rolniczego, od którego przysługuje zwrot akcyzy, wraca do komisji. Podczas drugiego czytania w Sejmie zgłoszono do niego poprawki.

Zwrot akcyzy zawartej w cenie paliwa rolniczego - projekt ustawy

Chodzi o rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, nad którym pracowały sejmowe komisje finansów publicznych oraz rolnictwa i rozwoju wsi.

Autopromocja

Projekt zakłada zwiększenie limitu oleju napędowego zużywanego na 1 ha upraw rolnych ze 100 l do 110 l. Wzrosnąć ma też limit zużycia oleju napędowego w przeliczeniu na dużą jednostkę przeliczeniową bydła (DJP) z 30 l do 40 l w przypadku prowadzenia przez producenta rolnego chowu i hodowli bydła. Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r.

Jak relacjonował poseł sprawozdawca Jerzy Małecki (PiS), w trakcie prac w komisjach nie zgłoszono poprawek legislacyjnych.

Polski Ład - zmiany dla rolników

Przemawiając również w imieniu klubu PiS, Małecki podkreślił, że projekt stanowi jeden z adresowanych do rolników elementów Polskiego Ładu. Stwierdził, że projekt został jednogłośnie poparty w komisjach, nie budzi wątpliwości i otrzyma poparcie PiS w głosowaniu.

Także Anna Wojciechowska z KO oceniła, że to "dobra ustawa", bo wspiera rolnictwo, które jest w zapaści. Zgłosiła ona poprawkę zwiększającą limity ze 100 l do 150 l oraz z 30 do 60 l, uzasadniając ją rosnącą inflacją.

Również Jan Szopiński (Lewica) podkreślał, że rosną koszty produkcji rolnej, a tym samym ceny żywności, co najbardziej uderza w osoby ubogie. Zauważył, że proponowane zmiany zapewnią realne wsparcie dla gospodarstw rolnych i poprawią konkurencyjność polskiego rolnictwa. Zapowiedział, że Lewica poprze projekt, choć "daleko mu do dobrych rozwiązań systemowych". Wskazał, że potrzebny jest impuls dla rozwoju rolnictwa zrównoważonego.

Podobnie Zbigniew Ziejewski (Klub Parlamentarny Koalicja Polska - PSL, UED, Konserwatyści) zaznaczył, że nowa ustawa nie rozwiąże problemów polskiego rolnictwa, a przyjęte limity są zbyt niskie. Zwracał uwagę na podwyżkę cen nawozów czy energii i przekonywał, że produkcja rolna staje się nieopłacalna. Krytykował, że nowela wydłuża okres na zwrot akcyzy rolnikom z 14 dni do 60 dni. Zadeklarował, iż mimo tych zastrzeżeń KP poprze projekt.

Zdaniem Mirosława Suchonia z koła Polska 2050 to rząd PiS jest odpowiedzialny za wzrost cen i kosztów produkcji rolniczej, a ustawa nie rozwiązuje problemów rolników. Suchoń ocenił, że propozycje rządu są "nieadekwatne do realnych potrzeb". Złożył poprawkę zwiększającą limity, o których mowa w projekcie ustawy.

Michał Urbaniak z Konfederacji podkreślał, że zmiany są potrzebne w związku z rosnącymi cenami, choć stanowią tylko "kroplę w morzu potrzeb".

Podczas debaty wiceminister rolnictwa Ryszard Bartosik podkreślał, że projekt zwiększa - a nie zmniejsza - limity paliwa rolniczego, od którego przysługuje zwrot akcyzy. Wskazał, że to obecny rząd wprowadził dopłaty do paliwa rolniczego. Zaznaczył, że sytuacja jest monitorowana i jeśli będzie taka potrzeba, limity będą jeszcze podniesione. Jak mówił, nie jest to jedyna pomoc dla rolnictwa, gdyż rolnicy otrzymają także wsparcie dotyczące ubezpieczeń, a także środki na walkę z ASF czy grypą ptaków.

autorka: Małgorzata Werner-Woś

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...