Ulga sponsoringowa dla przedsiębiorców
Ulga sponsoringowa została zaproponowana przez rząd w nowelizacji ustaw podatkowych wdrażających Polski Ład. Ustawy te uchwalił na początku października Sejm, teraz zajmuje się nimi Senat.
Jak powiedział Sarnowski, ulga ta ma stanowić zachętę dla przedsiębiorców do współpracy z instytucjami kultury, uczelniami czy klubami sportowymi, aby ułatwić im pozyskiwanie dodatkowych środków na działalność.
"Ulga sponsoringowa to wsparcie społecznej odpowiedzialności biznesu. To jest standard w krajach Europy Zachodniej i Ameryki Północnej, natomiast w Polsce nigdy tego typu wsparcie nie występowało. Bardzo wiele podmiotów, działających w Polsce firm, angażuje się w działalność sponsoringową, podpisuje specjalne kontrakty reklamowe np. z klubami sportowymi, organizatorami imprez kulturalnych, placówkami kultury czy uczelniami wyższymi. Na Zachodzie Europy, trudno znaleźć uniwersytet, w którym nie byłoby pracowni wyposażonej przez lokalnego przedsiębiorcę czy auli albo sali imienia sławnego absolwenta, dalej zaangażowanego w życie uczelni, w której zaczynał swoją naukową karierę. Nie ma też wielu szkół, które nie miałyby podpisanej umowy o współpracy z którąś z firm ze swojego otoczenia biznesowego" - tłumaczy Sarnowski.
Jak podkreśla, zalety tego rozwiązania są obustronne, "ponieważ przedsiębiorcy mogą się dzięki temu bardziej angażować w życie społeczności, w której funkcjonują, co w konsekwencji ma bardzo dobry wpływ na odbiór samej marki u konsumentów. Są również ważne dla pracowników, którzy angażują się w społecznie pożyteczne działania przedsiębiorstwa. W ten sposób kreuje się wizerunek firmy jako atrakcyjnego pracodawcy".
"Zależy nam na tym, aby podobnie, jak w Europie Zachodniej, wspierać narzędziami podatkowymi zaangażowanie firm w rozwój ich otoczenia, ekosystemu, społeczności, w której działają. I stąd nasza propozycja, która znalazła się w pakiecie Polskiego Ładu, w założeniach ogłoszonych jeszcze w maju. Później konkretne przepisy znalazły się w projekcie ustawy. Rada Ministrów je zaakceptowała, a Sejm uchwalił. W tym tygodniu senacka komisja budżetu i finansów publicznych rozpoczęła rozpatrywać rozwiązania z pakietu Polskiego Ładu - w tym także ulgę sponsoringową. W przyszłym tygodniu pakiet trafi na plenarne obrady Senatu" - wskazał Sarnowski.
Jak wyjaśnił wiceminister, aktualnie firma, która angażuje się w działalność sponsoringową podpisuje umowę z klubem sportowym, organizatorem eventu, czy szkołą wyższą. Nakłady związane z realizacją tej umowy, przede wszystkim wydatki sponsoringowe, wliczane są w koszty uzyskania przychodu firm.
Ulga sponsoringowa - jakie korzyści?
"Dzięki zastosowaniu ulgi, przedsiębiorcy zyskają możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (PIT i CIT) 50 proc. kosztów poniesionych na działalność sportową, naukową i kulturalną. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych wydatków w 100 proc. do kosztów uzyskania przychodu, uzyska dodatkową preferencję w podatku dochodowym przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50 proc. poniesionych kosztów. Łącznie zatem w podatku dochodowym przedsiębiorca rozliczy 150 proc. poniesionego kosztu. Czyli na każdą złotówkę, którą przedsiębiorca wyda na działalność sponsoringową 1,50 zł odliczy od podstawy opodatkowania" - tłumaczy Sarnowski.
Dodał, że ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej.
"W praktyce, zakładając, że przedsiębiorca wydał 20 tys. zł na działalność sponsoringową, to wliczy w koszty uzyskania przychodu 100 proc. tego i kolejne 50 proc. odliczy w ramach ulgi, czyli w sumie 30 tys. zł. Efekt jest taki, że na podatku, na czysto, zyska ok. 2 tys. zł" - wyjaśnił.
Wiceszef MF podkreślił, że rynek sponsoringowy w Polsce gwałtownie się rozwija. "W zeszłym roku tylko sponsoring sportu - według różnych szacunków, to było ok. 800 mln zł do 1 mld zł wydanych przez firmy na wspieranie działalności klubów sportowych, czy na stypendia dla poszczególnych sportowców. Szacujemy, że w efekcie zastosowania ulgi, w przyszłym roku firmy zaoszczędzą ok. 100 mln zł" – powiedział.
Pytany, do kogo skierowana jest ta ulga, wyjaśnił, że dotyczy ona wszystkich przedsiębiorców działających w Polsce. "Czyli zarówno jednoosobowych działalności gospodarczych jak i spółek" - przekazał.
Ulga sponsoringowa - od kiedy?
Sarnowski wyjaśnił, że ulga sponsoringowa będzie mogła być rozliczona w rozliczeniu rocznym za rok 2022, czyli za pierwszy rok jej funkcjonowania. "Oznacza to, że wydatki poniesione w roku 2022 r., czyli od 1 stycznia przyszłego roku - będą mogły już być wliczane w 150 proc. w koszty. I to rozlicza się w pierwszych miesiącach 2023 r. przy rozliczeniu roku 2022 r." - powiedział.
Wiceminister wskazał, że potrzeba wprowadzenia ulgi sponsoringowej była zgłaszana przez samych przedsiębiorców w trakcie rozmów i spotkań z przedstawicielami MF.
Zgodnie z przyjętą nowelą, w przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, czyli m.in. przeznaczone na zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, a także na pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego.
W przypadku ulgi na działalność kulturalną, odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na działalność kulturalną w rozumieniu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
W przypadku wsparcia nauki i szkolnictwa wyższego, odliczeniu będą podlegały na przykład koszty poniesione na stypendia, finansowanie nauki czy wynagrodzenia dla zatrudnionych studentów i absolwentów.
autorka: Aneta Oksiuta