REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ukryta dywidenda w Polskim Ładzie

Bartosz Gebel, doradca podatkowy
Bartosz Gebel, doradca podatkowy. Ergotax biuro rachunkowe. Ergotax kancelaria doradcy podatkowego.
Biuro rachunkowe ERGOTAX
Księgowi & doradcy podatkowi
Ukryta dywidenda w Polskim Ładzie
Ukryta dywidenda w Polskim Ładzie
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Polski Ład zakłada, że koszty od podmiotów powiązanych nie będą mogły stanowić kosztów podatkowych. Co dokładnie planuje ustawodawca?

Polski Ład. Ukryta dywidenda

Koszty od podmiotów powiązanych nie będą mogły stanowić kosztów podatkowych. Stanie się tak, gdy koszty te spełnią ustawową definicję tzw. „ukrytej dywidendy”. Ustawa mówi o tym, kiedy mamy z nią do czynienia:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. w przypadku gdy wysokość tych kosztów uzależniona jest od osiągnięcia zysku przez spółkę, LUB
  2. racjonalnie działająca firma takich kosztów by nie ponosiła (mogąc np. skorzystać z ofert konkurencyjnych firm po niższej cenie), LUB
  3. koszty te ponoszone są z tytułu prawa do korzystania z aktywów, które stanowiły (czas przeszły!) własność wspólnika lub podmiotu powiązanego ze wspólnikiem przed utworzeniem podatnika – np. wynajem części nieruchomości na biuro.

Dwa ostatnie punkty nie znajdą zastosowania, gdy suma kosztów w danym roku jest niższa niż zysk brutto spółki w tym samym roku. Jeśli zatem (odnosząc się do punktu 2) małżonka przedsiębiorcy będzie świadczyła jego spółce z o.o. usługi marketingowe wg racjonalnych rynkowo cen, to o ile koszty tych usług nie przekroczą zysku brutto spółki, przepis ten (w tym zakresie) nie znajdzie zastosowania. Podobnie będzie w przypadku wynajmu aktywa, np. nieruchomości na cele biurowe (odnosząc się do pkt 3) przez tą samą małżonkę.

Wprowadzane przepisy mają na celu zakończenie procederu wyciągania zysków ze spółek. Jeśli jednak podmiot osiąga zysk brutto, a koszty związane z transakcjami z podmiotami powiązanymi nie przekraczają jego wartości, to przepisów nie stosuje się.

Komplikacje zaczynają się jednak np. w podmiotach startupowych czy przechodzących okresowe trudności. Takie bowiem często wynajmują powierzchnie biurowe od podmiotów powiązanych (gdyż niejednokrotnie może to być rozwiązanie tańsze), ale przychodów jeszcze nie generują (lub generują je w niskiej wysokości), a zatem i nie osiągają zysku brutto (co najwyżej stratę). Wracają do przypadku wynajmu biura przez małżonkę do spółki z o.o. jej męża – jeśli spółka ta dopiero zaczęła działalność i przez najbliższe miesiące będzie dopiero pozyskiwać kontrahentów oraz odnotuje stratę, to w myśl nowych przepisów transakcja z małżonką dot. wynajmu biura spełni przesłankę ukrytej dywidendy – mimo, że podmiot taki działałby jak najbardziej racjonalnie.  

REKLAMA

Kiedy mówi się o podmiotach powiązanych?

Zgodnie z ustawą o CIT podmiotami powiązanymi są przykładowo dwie firmy, z których jedna wywiera znaczący wpływ na drugą. Powiązania występują również w stosunku do małżonka (lub powinowatego bądź krewnego do drugiego stopnia) osoby fizycznej, która wywiera znaczący wpływ na inny podmiot. Mówiąc po ludzku – gdy np. przedsiębiorca oprócz prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej posiada również większość udziałów w spółce z o.o. i spółka ta współpracuje z firmą prowadzoną przez małżonkę tego przedsiębiorcy to mamy podmioty powiązane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiskus zatem może patrzeć z większą uważnością na transakcje zawierane między takimi podmiotami w kontekście wchodzących w związku z nowym ładem zmian.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej skorzystaj z pomocy naszych pracowników i przygotuj się na nadchodzące zmiany. Zostaw nam informację na FB lub info@ergotax.pl. Skontaktujemy się Tobą w celu umówienia spotkania.

Bartosz Gebel
Doradca podatkowy (nr wpisu 13557)
Biuro Rachunkowe i Kancelaria Doradztwa Podatkowego Ergotax

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA