Ryczałt rozliczany za pomocą faktur

Agnieszka Pokojska
rozwiń więcej
Przyznawany posłom ryczałt musi zostać rozliczony za pomocą faktur. Muszą być one przechowywane co najmniej pięć lat.

Posłowie i senatorowie posiadają swoje biura. Jak wyjaśnia Małgorzata Dankowska, konsultant w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, biura poselskie i senatorskie nie prowadzą działalności gospodarczej; nie są ani osobami prawnymi, ani jednostkami nieposiadającymi osobowości prawnej. W związku z tym nie prowadzą typowej księgowości i rozliczeń podatkowych. Według eksperta z tego względu nie ciąży na nich obowiązek identyfikacyjny. Identyfikatorem biura jest numer NIP posła/senatora oraz uzupełniająco numer REGON biura.

Autopromocja

- Posłowie i senatorowie na prowadzenie biura wykorzystują ryczałty przyznawane przez Kancelarię Sejmu lub Senat - podkreśla nasza rozmówczyni. Wyjaśnia, że rozliczenie ryczałtu dokonywane jest na kartach rozliczeniowych na podstawie faktur VAT lub rachunków, których oryginały muszą być przechowywane w biurach lub w archiwum Sejmu/Senatu przez pięć lat. Środki finansowe, które nie zostały wydane w danym roku bądź przed upływem kadencji kończącej się w trakcie trwania roku, podlegają zwrotowi do kancelarii.

Małgorzata Dankowska przypomina również, że w przypadku zatrudnienia np. asystenta, poseł czy senator zobowiązany jest jako pracodawca do wypełnienia obowiązków płatnika oraz do przedłożenia właściwym organom informacji, deklaracji oraz sprawozdań w sposób i w terminach ustalonych przez przepisy o PIT i systemie ubezpieczeń społecznych.

- Składniki majątkowe (rzeczowe aktywa trwałe i obrotowe) użytkowane w biurach stanowią własność kancelarii i należy je rozliczyć na podstawie spisu z natury oraz protokołów zdawczo-odbiorczych - twierdzi rozmówczyni. Podkreśla, że biura prowadzą ewidencję środków trwałych na podstawie protokołów odbioru oraz dowodów zakupu tych środków. Komputerowe księgi inwentarzowe prowadzone są przez biura kancelarii.

Ważne!

W przypadku zatrudnienia np. asystenta, poseł czy senator zobowiązany jest jako pracodawca do wypełnienia obowiązków płatnika oraz do przedłożenia właściwym organom informacji, deklaracji i sprawozdań w terminach ustalonych przez przepisy o PIT i systemie ubezpieczeń społecznych

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...