Firmy zatrudniające powyżej pięciu pracowników muszą rozliczyć się elektronicznie

Do końca stycznia firmy po raz pierwszy muszą rozliczyć się elektronicznie / fot. Fotolia
Na początku 2015 r. zaczęły obowiązywać zmiany dotyczące zasad kontaktowania się z organami skarbowymi. Do końca stycznia firmy zatrudniające powyżej pięciu pracowników muszą złożyć część deklaracji podatkowych elektronicznie. Wymaga to wyrobienia kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Autopromocja

Zdaniem Elżbiety Włodarczyk z Krajowej Izby Rozliczeniowej, nowe rozwiązanie ma przynieść przedsiębiorcom znaczne oszczędności. Najważniejsze to koszty zakupu papieru, opłat pocztowych, eksploatacji sprzętu biurowego i nakładów pracy. Ponadto, podpis elektroniczny ze względu na trudność jego podrobienia, w wielu firmach zastępuje tradycyjną drogę wymiany i weryfikacji dokumentów. "Pod względem skutków prawnych jest on równoważny podpisowi własnoręcznemu i jednoznacznie poświadcza tożsamość jego właściciela, którym może być jedynie osoba fizyczna" - dodała.

Aby wysyłać e-deklarację, niezbędne jest posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego. Zestaw do posługiwania się nim można wyrobić w jednej z pięciu firm, wpisanych do specjalnego rejestru Ministerstwa Gospodarki: Krajowej Izbie Rozliczeniowej, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies, Enigma S.O.I., EuroCert Sp. z o.o. Składa się on z czytnika kart kryptograficznych i naszej osobistej karty procesorowej, na której znajduje się nasz e-podpis. Musi on być również zweryfikowany specjalnym kwalifikowanym certyfikatem, który trzeba okresowo odnawiać. Cena zestawu razem z certyfikatem to kilkaset zł. Do składania e-deklaracji potrzeba także specjalnej wtyczki, którą można pobrać bezpłatnie na stronie www.e-deklaracje.gov.pl. Zakup taki może zostać zakwalifikowany jako koszt prowadzenia działalności gospodarczej i odliczony od podatku.

Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD)

Od 1 stycznia 2015 r. większość polskich przedsiębiorców oraz biura rachunkowe, zaczęły obowiązywać zmiany dotyczące zasad kontaktowania się z organami skarbowymi. Zmiany nie dotkną jedynie najmniejszych firm, zatrudniających mniej niż pięciu pracowników, które będą mogły nadal składać formularze papierowe. Pozostałe mają obowiązek przesyłania do skarbówek drogą elektroniczną formularzy i rozliczeń podatkowych. Dotyczy to formularzy informacji: PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, deklaracji PIT-4R i PIT-8AR oraz rocznego obliczenia podatku PIT-40. Pierwsze z tych dokumentów (PIT-4R, PIT-8AR, IFT-3/IFT-3R) przedsiębiorcy muszą wysłać do skarbówek do końca stycznia.

Ekspert konfederacji Lewiatan, Przemysław Pruszyński uważa, że brak okresu przejściowego dla nowych przepisów był błędem. "Zabiegaliśmy jeszcze na etapie prac senackich, aby dać więcej czasu przedsiębiorcom na dostosowanie się. Wygenerowało to dla nich koszty, a przysporzy im to jeszcze nerwów i niepokoju. Przedsiębiorcy się dostosują, ponieważ nie mają wyjścia, ale pytanie jakim kosztem" - powiedział. Dodał też, że mimo wszystko liczy na wyrozumiałość fiskusa dla spóźnialskich. "Wiemy jak wygląda wdrażanie każdego nowego systemu w administracji, i ile jest z tym problemów na początku. Z tą różnicą, że administracja nie ponosi odpowiedzialności za swoje błędy, a przedsiębiorcy już tak" - ocenił.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Innego zdania jest ekspert Business Centre Club Michał Borowski, który zwraca uwagę na dobre nagłośnienie nowych obowiązków. "Nie mówimy o tych przepisach od wczoraj. Po drugie, ta zmiana nie jest na tyle fundamentalna, żeby przewidywać długie okresy przygotowawcze. Nie wymaga też dużych inwestycji od przedsiębiorców ani zmian w ich systemach informatycznych, ponieważ infrastrukturę niezbędną do elektronicznego rozliczania się, dostarcza Ministerstwo Finansów" - powiedział.


Borowski uważa, że w dłuższej perspektywie zmiany te ułatwią i obniżą koszty prowadzenie biznesu. "Bardzo dobrze oceniam ten kierunek zmian i myślę, że on się nie odwróci - coraz więcej korespondencji z urzędem skarbowym będzie odbywało się drogą elektroniczną. Koszty wyrobienia podpisu elektronicznego nie są wielkie, a jego posiadanie znacznie ułatwia komunikację podatników z fiskusem. Z praktyki wiem, że podatnicy rozliczający się elektronicznie mogą liczyć na sprawniejszą obsługę, m.in. otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami w ciągu nie siedmiu, a jednego dnia" - uważa Borowski.

E-deklaracje nie mogą być przesyłane przez ePUAP

Zdaniem rzeczniczki Ministerstwa Finansów Wiesławy Dróżdż, obowiązek składania deklaracji drogą elektroniczną usprawni pracę urzędów skarbowych, ponieważ miliony e-deklaracji składanych przez płatników, automatycznie zostanie wpisanych do systemu informatycznego. Te składane papierowo, muszą zostać przez urzędników wprowadzone do systemu ręcznie. "Skorzystają na tym przede wszystkim podatnicy, ponieważ wygospodarowani w ten sposób pracownicy, będą skierowani do pomocy podatnikom w wypełnianiu ich obowiązków podatkowych. Pozwoli to na wdrożenie dodatkowych usług dla podatników takich jak np.: obsługa i wsparcie w samodzielnym wypełnianiu obowiązków podatkowych, działania informacyjne i edukacyjne" - powiedziała.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Borowski uważa jednak, że w najbliższym czasie nowe przepisy nie przyczynią się do usprawnienia pracy urzędów skarbowych. Jego zdaniem to, że urzędy skarbowe dysponują danymi w formie elektronicznej, a to czy będą umiały w sposób efektywny przetworzyć te dane, to dwie różne sprawy. "To zależy od narzędzi informatycznych, którymi dysponują i od odpowiedniego przeszkolenia urzędników" - powiedział ekspert. (PAP)

rcze/mok/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...