Wzrosną ceny papierosów i gazu do aut

Ewa Matyszewska
rozwiń więcej
Projekt nowej ustawy o podatku akcyzowym trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych. Zakłada on m.in. wprowadzenie wyższej o 15,8 proc. akcyzy na papierosy od początku 2009 roku. Wzrośnie również akcyza na gaz LPG do samochodów i wprowadzony zostanie podatek na gaz ziemny do aut - CNG.

Od 1 stycznia 2009 r. będzie obowiązywać nowa ustawa o podatku akcyzowym. Zgodnie z naszymi zapowiedziami, projekt nowej ustawy akcyzowej wczoraj trafił do uzgodnień międzyresortowych. Wiceminister finansów Jacek Kapica przewiduje, że w czerwcu projektem powinien zająć się Komitet Stały Rady Ministrów, a następnie Rada Ministrów.

Autopromocja

- Przed wakacjami parlamentarnymi nad tym aktem prawnym powinien pracować już Sejm - przekonuje Jacek Kapica.

Dodaje, że główne zmiany dotyczą dostosowania naszych regulacji do wymogów unijnych. Można tu wymienić m.in. zmiany w opodatkowaniu energii czy podwyższenie stawek akcyzy na papierosy. Zmienią się także zasady opodatkowania samochodów osobowych. Stawki podatku akcyzowego z rozporządzenia zostaną przeniesione do ustawy. Wyższe będą stawki podatku na gaz do samochodów. Nastąpi też odejście od klasyfikacji PKWiU na rzecz CN.

My przeanalizowaliśmy kilka najważniejszych zmian tego projektu.

Gazowe paliwa do samochodów ostro w górę

Projekt przewiduje znaczny wzrost akcyzy na LPG (autogaz) do poziomu 1100 zł/1000 kg (dziś to tylko 695 zł) gotowego wyrobu, tj. do wysokości 618 zł/1000 l. Resort finansów szacuje, że ewentualny wzrost stawki akcyzy tzw. autogazu wyniesie 23 gr na 1 litrze tego paliwa, zaś łącznie z VAT około 28 gr na litrze. Trzeba pamiętać, że akcyza od LPG zwiększa podstawę opodatkowania VAT. Resort liczy że rosnące ceny benzyny sprawią, że mimo wzrostu akcyzy stawka ta nadal zachowa swój proekologiczny charakter. Będzie i tak odczuwalnie niższa od stawki akcyzy dla benzyny bezołowiowej wynoszącej obecnie 1565 zł/1000 litrów.

Zdaniem wiceministra finansów Jacka Kapicy wzrost stawki na LPG wynika, po pierwsze, z faktu, że wydatki muszą być bilansowane wpływami. Po drugie, z obserwacji rynkowych. Nadal ceny gazu są niższe od benzyny.

- Mimo podwyżki paliwa gazowe pozostaną konkurencyjne w porównaniu np. z benzyną - podkreśla wiceminister finansów w rozmowie z GP.

Ponadto projekt przewiduje opodatkowanie CNG (sprężonego gazu ziemnego wykorzystywanego do napędu pojazdów). Tu stawka miałaby wynieść 100 zł/1000 kg, co - jak szacuje resort finansów - może powodować wzrost ceny detalicznej tego paliwa o 7 groszy na 1 Nm3, tj. o około 5 proc.

Jak wylicza MF, po wprowadzeniu tych zmian roczny koszt eksploatacji autobusu komunikacji miejskiej, przy założeniu przebiegu 70 tys. km i zużycia paliwa w wysokości 50 Nm3/100 km wzrośnie o 2450 zł. Dlatego w uzasadnieniu projektu Ministerstwo przekonuje, że zaproponowana stawka akcyzy na CNG nie powinna mieć większego wpływu na planowane inwestycje związane z tworzeniem lub rozbudową dotychczasowej infrastruktury, jak i rozwojem flot zasilanych tym ekologicznym paliwem. Paliwo to nadal pozostanie atrakcyjną cenowo alternatywą dla drożejącego na światowych rynkach oleju napędowego.

Podatek od węgla, koksu i gazu zimnego

Dyrektywa Rady 2003/96/ WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji polityki wspólnotowej w odniesieniu do opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej wprowadziła opodatkowanie węgla, koksu oraz gazu ziemnego przeznaczonych do celów opałowych. Równocześnie niektórym państwom przyznano okresy przejściowe. Jednym z nich jest Polska.

Zwolnienie od akcyzy węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych będzie obowiązywało do 1 stycznia 2012 r., natomiast gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych - do 31 października 2013 r. z tym jednak zastrzeżeniem, że zwolnienie to wygaśnie wcześniej, jeśli udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 25 proc. Tak wynika z uzgodnień unijnych. W ustawie wprowadzono jednak drobną modyfikację.

Kwestia opodatkowania gazu ziemnego przedstawia się zatem wyjątkowo ciekawie. Co do zasady, zgodnie z unijnymi regułami, gaz ten zwolniony jest z akcyzy do końca października 2013 r. Przyjęcie takiej zasady nie oznacza jednak wcale, że przez najbliższe pięć lat za gaz ziemny nie będziemy płacić podatku. Nowa ustawa przewiduje, że w momencie gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20 proc., zostanie zastosowana pozytywna stawka akcyzy dla gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych. Będzie to jednak stawka niższa od minimum wspólnotowego. Wyniosłaby 0,59 zł za jeden gigadżul (GJ). Dopiero od listopada 2013 r. nastąpiłoby dostosowanie stawki do unijnego minimum. Wtedy stawka wyniesie 1,18 zł/GJ.

Bez zmian dla piwa, ale droższe papierosy

W nowej ustawie akcyzowej na niezmienionym poziomie pozostawiono stawki akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe.

Sporo zmienia się natomiast w opodatkowaniu wyrobów tytoniowych. Stawka akcyzy na papierosy od 1 stycznia 2009 r. wzrośnie o 15,8 proc.

- Taka wysokość podatku pozwoli na dostosowanie naszego prawa do wymogów unijnych. I tak wprowadzimy stawkę minimalną, wymaganą przez Wspólnotę. Będzie ona zbliżona do tych, które obowiązują na Litwie czy Słowacji - tłumaczy Jacek Kapica.

Wszystkie stawki akcyzy znajdą się w ustawie, a nie jak dziś w rozporządzeniu. Dotyczy to także papierosów i wyrobów tytoniowych. Na papierosy stawka nadal będzie określana kwotowo i procentowo.

Zgodnie z projektem, stawki akcyzy w wyrażeniu kwotowo--procentowym zostały wyliczone w oparciu o przewidywany w 2009 roku poziom NKC (najpopularniejsza kategoria cenowa), założony 2-proc. wzrost kursu euro w stosunku do obowiązującego z 1 października 2007 r. wynoszącego 3,7700 zł i w oparciu o zmienioną strukturę opodatkowania akcyzą papierosów, polegającą na zmianie (wzroście) stawki kwotowej i ustaleniu stawki procentowej na jednym stałym poziomie. Najpopularniejszą kategorią cenową jest ustalana w każdym roku cena stosowana w obrocie dla grupy papierosów o największej sprzedaży w okresie dziesięciu miesięcy poprzedniego roku.

Na 1 stycznia 2009 r. MF zaproponował ustalenie stawki kwotowej na poziomie 160,50 zł/1000 szt. papierosów i stawki procentowej w wysokości 25 proc., liczonej od maksymalnej ceny detalicznej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wpływ zmian w akcyzie na koszty eksploatacji samochodów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wybrane stawki akcyzy na wyroby energetyczne

1 stycznia 2009 r. ma wejść w życie nowa ustawa akcyzowa

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Księgowość
Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...