Taka sama kwota wolna w PIT dla parlamentarzystów i pozostałych obywateli?

Taka sama kwota wolna w PIT dla parlamentarzystów i pozostałych obywateli? / Fotolia
Aktualnie kwota wolna dla osób rozliczających PIT wynosi 3091 zł. Natomiast kwota wolna od podatku dla posłów i senatorów wynosi 30451 zł (czyli prawie 10 razy więcej). Grupa posłów klubu poselskiego Kukiz’15 wniosła 29 kwietnia 2016 r. do Sejmu projekt ustawy nowelizującej ustawę o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych tak, by obowiązywała jedna kwota wolna od podatku dochodowego dla posłów, senatorów i pozostałych obywateli.

W uzasadnieniu projektu podkreśla się, że aktualna wysokość kwoty wolnej PIT powoduje, że każdy obywatel jest obowiązany płacić podatek nawet od wynagrodzenia w wysokości, która nie pozwala na minimum egzystencji. Polska kwota wolna od podatku od osób fizycznych jest jedną z najniższych w Europie i na świecie.

Autopromocja

Jednocześnie poczucie niesprawiedliwości społecznej wśród obywateli w związku ze skrajnie niską kwotą wolną od podatku dochodowego, może potęgować wysokość kwoty wolnej dla posłów i senatorów.

Jak informują projektodawcy miesięczny dochód większości z posłów i senatorów składa się z dwóch elementów, tj. z:

- uposażenia poselskiego w wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu (9.892,30 zł brutto), które przysługuje tzw. posłom zawodowym, czyli posłom niewykonującym innej pracy oraz

- diety poselskiej w wysokości 2.473,08 zł, która przysługuje każdemu posłowi.

Uposażenie poselskie jest opodatkowane na zasadach ogólnych, a więc korzysta z kwoty wolnej w wysokości 3.091 zł.

Dieta poselska natomiast, zgodnie z treścią art. 21 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aż do kwoty 2.280 zł miesięcznie jest wolna od podatku dochodowego. W praktyce oznacza to, że wynagrodzenie posła jest wolne od podatku do kwoty 30.451 zł w skali roku.

W konsekwencji klin podatkowy dla pensji „zwykłego” Obywatela wynosi 42% wynagrodzenia, natomiast klin podatkowy dla polityka to 35% pensji.

Zdaniem projektodawców, nie ma uzasadnienia dla utrzymania nierównego opodatkowania uposażeń polityków i pozostałych obywateli. Sytuacja ta budzi natomiast poważne wątpliwości co do zgodności z normami zapisanymi w Konstytucji RP. Zdaniem twórców projektu, w demokratycznym państwie prawnym (art. 2 Konstytucji RP), w którym Konstytucja jest najwyższym prawem (art. 8 Konstytucji RP), gdzie wszyscy są wobec prawa równi (art. 32 ust. 1 Konstytucji RP), nie może dochodzić do sytuacji, w której wysokość opodatkowania wynagrodzeń obywateli oraz posłów jest tak skrajnie różna.

W przedłożonym projekcie uchyla się zwolnienie dla diet posłów i senatorów określone w pkt 17 art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pozostawione w mocy jest zwolnienie dla diet otrzymywanych z tytułu pełnienia innych funkcji obywatelskich (np. dla ławników). Dodatkowo, według projektu uchyla się przepis blankietowy, tj. ust. 2 z art. 42 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, który określa ogólne zwolnienie dla diet posłów i senatorów, do wysokości określonej w odrębnych przepisach.

W efekcie całe wynagrodzenie, które otrzymuje poseł lub senator będzie opodatkowane na tych samych zasadach, co wynagrodzenie pozostałych obywateli.

Zdaniem twórców projektu zaproponowane rozwiązanie jest sprawiedliwe, będzie pełnić również funkcję motywującą dla ustawodawcy do jak najszybszego podniesienia wysokości kwoty wolnej dla wszystkich, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Ponadto zmiana ta przyniesie pozytywny skutek dla budżetu państwa. Wyrównanie kwoty wolnej od podatku od wynagrodzeń poselskich i senatorskich do poziomu pozostałych obywateli przyniesie budżetowi wpływ, nawet do wysokości 2 757 888 w skali roku.

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...