List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

VAT, podatek od towarów i usług, value added tax / List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT / Shutterstock

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Listy do władzy

Od dawna, bo już ponad trzydzieści lat, zdarza mi się pisać do organów władzy sygnalizując istotne problemy dla interesu publicznego. Listy te dotyczą głównie problematyki prawnopodatkowej oraz innych danin publicznych. Ale nie tylko. Na część z nich otrzymywałem formalną odpowiedź, lecz nie to jest najważniejsze: w wielu przypadkach po moim liście miała miejsce taka czy inna reakcja władzy, zwłaszcza o charakterze legislacyjnym, która dotyczyła poruszanych w tych listach problemów. Nie chcę ani przez chwilę przeceniać znaczenia moich pism: ważne jest to, że władza dostrzegła istotność poruszanych problemów.

Autopromocja

Trudny rok fiskalny 2026

Chyba przyszła pora na kolejny list, bo dzieje się źle, a może być jeszcze gorzej. Wiemy, że rok 2026 będzie w finansach publicznych wyjątkowo trudny. Spada (od czterech lat!) efektywność fiskalna systemu podatkowego, w tym zwłaszcza podatku od towarów i usług, który jest najważniejszym i wciąż niezastąpionym źródłem dochodów budżetowych.

Co prawda można było wiele naprawić w tym podatku, ale przez kilka lat oczekiwano cudów, które miały przynieść jakieś „instrumenty informatyczne” (np. tzw. jotpeki). Od początku było jednak wiadomo, że jest to zawracanie głowy: w latach 2021-2025 zwroty w tym podatku ostro poszybowały w górę do nieznanych w historii wielkości (o prawie drugie tyle, osiągając poziom niewiele niższy od połowy wpływów). Trzeba szybko wycofać się z błędnych rozwiązań, co już nieoficjalnie zapowiedziano, ale przede wszystkim nie należy wprowadzać nowych zmian, które są szkodliwe i obniżają trwale efektywność fiskalną wszystkich podatków.

Obowiązkowy KSeF trwale zdewastuje cały system fakturowania

Wiemy, że do tych pomysłów należy tzw. KSeF, który trwale zdewastuje cały system fakturowania, nie tylko dla potrzeb podatkowych, ale również całej gospodarki, bo ona „stoi fakturą VAT”. Do rozpoczęcia tej katastrofy zostały już mniej niż dwa miesiące. Jeżeli brak jest odwagi aby wycofać się z tego błędu, to należy go odroczyć i rozłożyć w czasie. Jest ku temu podstawa prawna w postaci rozporządzenia Ministra Finansów, które może wprowadzić wyłączenia z tego obowiązku. Dziś już dobrze wiadomo, że nawet duże podmioty, które muszą zacząć wystawiać te faktury z dniem 1 lutego 2026 r., nie będą gotowe do tej operacji. Dla milionów podatników, którzy mieliby to zacząć robić od 1 kwietnia 2026 r. jest to zadanie całkowicie nierealne. Twórcy tego systemu mają kłopoty z rozwiązaniem technicznych problemów „obsługi” tego systemu: co innego piszą w projektowanych przepisach (dotąd ich nie podpisano), a co innego w jakichś „podręcznikach”, które nie mają znaczenia prawnego i już zapowiedziano, że będą zmienione. Wiele podmiotów deklaruje, że oczekuje od dostawców (usługodawców) fakturowania w dotychczasowych postaciach (papierowych lub elektronicznych) przez cały przyszły rok; dotyczy to zwłaszcza podmiotów nie będących podatnikami oraz kontrahentów zagranicznych.

Problem odroczenia tych pomysłów nie powinien być traktowany politycznie, bo przepisy te były uchwalone jeszcze za „pisowskiej władzy” w 2023 roku i obecna koalicja nie powinna za nie umierać. Przypomnę, że w tym samym czasie podrzucono również do Sejmu ustawę, która likwidowała… kontrole podatkowe jako takie, co powinno dać wiele do myślenia. O działaniach destrukcyjnych dotyczących systemu podatkowego wiemy już bardzo dużo od czasu naszego wuniowstąpienia: ale te pomysły nie przyszły z Brukseli – to nasza rodzima twórczość.

Postulat wprowadzenia możliwości rezygnacji z KSeF

Nie muszę się o to martwić, ale polityczne koszty tej katastrofy dla obozu rządzącego są trudne do przecenienia, a wybory coraz bliżej. Dlatego też jeszcze raz apeluję: w roku 2026 trzeba dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF. Nie należy dezorganizować działań podatników, które są jedynym wyjściem z obecnego kryzysu.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski
Instytut Studiów Podatkowych

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego
03 gru 2025

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?
03 gru 2025

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem
03 gru 2025

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł
03 gru 2025

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?
30 lis 2025

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT
01 gru 2025

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]
01 gru 2025

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku
02 gru 2025

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?
28 lis 2025

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?
27 lis 2025

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

pokaż więcej
Proszę czekać...