Zamiast ulgi meldunkowej będzie stare odliczenie

Ewa Matyszewska
rozwiń więcej
Od przyszłego roku zniknie ulga meldunkowa przy sprzedaży nieruchomości. W zamian podatnicy dostaną ulgę związaną z wydaniem pieniędzy na inne cele mieszkaniowe. Zdaniem ekspertów, taka zmiana wpłynie na zwiększenie wpływów budżetowych i ożywi rynek nieruchomości.

Zmiana prawA

Autopromocja

Z informacji, do jakich dotarła Gazeta Prawna, wynika, że od początku 2009 r. nie będzie już ulgi meldunkowej, która ma zastosowanie przy sprzedaży nieruchomości. Jest już gotowa nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która taką zmianę wprowadzi. Co podatnicy dostaną w zamian? Ulgę, która obowiązywała do końca 2006 r., choć w wersji zmodyfikowanej. Podatku z tytułu sprzedaży nieruchomości nie będzie trzeba płacić, gdy pieniądze uzyskane z tej sprzedaży podatnik w ciągu dwóch lat przeznaczy na inne cele mieszkaniowe. O takim przeznaczeniu środków oczywiście będzie trzeba poinformować fiskusa. Cele mieszkaniowe zostaną ściśle wyliczone w ustawie o PIT.

- Ulga meldunkowa stała się furtką do ominięcia podatku z tytułu sprzedaży nieruchomości. Podatnicy meldują się w mieszkaniach lub domach - zadając sobie trud wymiany dokumentów po zmianie meldunku - tylko po to, by uniknąć PIT. Biorąc pod uwagę ceny nieruchomości, ubytki dla budżetu z tego tytułu są znaczne - twierdzi Ministerstwo Finansów.

Dodatkowo, jak podkreśla resort finansów, konieczność likwidacji ulgi meldunkowej jest konsekwencją zapowiedzi zniesienia obowiązku meldunkowego. Sprawa jest więc jasna: nie ma meldunku, nie ma ulgi meldunkowej.

Za duża popularność

Mimo licznych kontrowersji, jakie pojawiły się w ciągu zaledwie półtorarocznego obowiązywania ulgi meldunkowej, wielu podatników z tego zwolnienia korzystało. Zdaniem Mateusza Kobylińskiego, doradcy podatkowego, starszego menedżera w firmie KPMG, pomysł na wycofanie się fiskusa z ulgi meldunkowej wydaje się mieć podłoże w popularności i dostępności tego zwolnienia. Relatywnie łatwe do spełnienia przez podatników warunki (podatnik, który w sprzedawanym mieszkaniu lub domu był zameldowany na pobyt stały co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia, nie płaci 19-proc. podatku od uzyskanego ze zbycia dochodu), w połączeniu z korzystnymi interpretacjami organów podatkowych i wyrokami sądów administracyjnych (potwierdzających istotność długości okresu zameldowania, nie zaś czasu od momentu nabycia nieruchomości) przyczyniły się do korzystania z ulgi na większą skalę, niż początkowo zakładano.

To niewątpliwie nie pozostało bez wpływu na wysokość należności Skarbu Państwa.

 

- Powrót do ulgi opartej na warunku reinwestowania uzyskanych ze zbycia nieruchomości środków zapewne zmniejszy jej popularność, natomiast może stanowić bodziec do ożywienia rynku nieruchomości (i pośrednio przełożyć się na zwiększone wpływy budżetu) - uważa Mateusz Kobyliński.

Stare, nie znaczy dobre

Andrzej Pośniak, doradca podatkowy w Kancelarii CMS Cameron McKenna, podkreśla w rozmowie z nami, że rozważana przez Ministerstwo Finansów likwidacja ulgi meldunkowej, choć zapewne spowodowana planami zniesienia obowiązku meldunkowego, raczej nie stanowi pozytywnej informacji dla podatników. Jak się wydaje, wynika to z dwóch podstawowych powodów.

Po pierwsze, obecne regulacje prawne w tym zakresie są dość jasne i klarowne, a co za tym idzie, zapewniają względne bezpieczeństwo podatnika odnośnie do skutków ewentualnej sprzedaży posiadanego mieszkania czy domu. Mając na względzie niejasności dotyczące uregulowań sprzed 1 stycznia 2007 r., które MF planuje ponownie wprowadzić, można spodziewać się utraty tej stabilizacji. Po drugie zaś, trudno zakładać, że przy okazji rozważanych zmian MF oprze się pokusie zwiększenia obciążeń fiskalnych.

- Wskazane byłoby zatem poszukanie przez MF innego rozwiązania w omawianym zakresie, niż powrót do starych, uciążliwych uregulowań prawnych - podpowiada Andrzej Pośniak.

Rachunek zysków i strat

Korzyści i straty spowodowane planowaną zmianą należy rozpatrywać z punktu widzenia osób, które korzystają z ulgi. Na ten aspekt zwraca uwagę Paweł Jabłonowski, doradca podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, który wyjaśnia, że jeżeli ktoś planował sprzedać nabyte uprzednio lokale i nie inwestować środków w kolejne nieruchomości, na pewno na likwidacji ulgi straci. Projektowana zmiana jest natomiast korzystna dla osób, które chcą zamienić lokal na większy, sprzedając dotychczasowy, w którym nie były z różnych powodów zameldowane.

- W przypadku planowanej zmiany uzależnienie zwolnienia od wydatkowania kwoty wynikającej ze sprzedaży spowoduje brak swobody w dysponowaniu środkami finansowymi pochodzącymi ze sprzedaży nieruchomości, jednak jest bardziej logiczne z punktu widzenia celowości zwolnienia, jako propagującego cele mieszkaniowe - podsumowuje Paweł Jabłonowski.

19 proc. wynosi obecnie PIT od sprzedaży nieruchomości (płacony jest od dochodu)

10 proc. wynosił do końca 2006 r. PIT od sprzedaży nieruchomości (płacony był od przychodu)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulgi podatkowe przy sprzedaży nieruchomości

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...