Preferencje paliwowe dla rolników

Część posłów opowiada się za wprowadzeniem tzw. tańszego paliwa rolniczego. Ich zdaniem, obecnie zakup przez rolników paliwa jest znaczącym wydatkiem. Problem w tym, że paliwo takie musiałoby korzystać z określonych preferencji akcyzowych.

Na temat możliwości wprowadzenia tańszego paliwa przeznaczonego na cele produkcji rolnej dla rolników dyskutowano podczas niedawnego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Przypomniano, że w przeszłości rolnicy otrzymywali bony paliwowe, za które mogli nabyć ze zniżką olej napędowy. Zostały one jednak zniesione. Teraz rolnicy muszą korzystać z ogólnodostępnego paliwa. W opinii części posłów, otrzymywanie wsparcia w postaci tańszego paliwa przez rolników w innych krajach Unii „zamazuje” uczciwą konkurencję.

Autopromocja

Posłowie argumentowali, że koszty paliwa wykorzystywanego obecnie przez rolników są na tyle znaczące, że rolnicy uciekają się do korzystania z nielegalnie sprzedawanej „oranżadki”, tj. oleju opałowego; powoduje on szybsze zużycie silników, ale jest tańszy.

Jak powiedział cytowany przez PAP wiceminister rolnictwa Stanisław Kowalczyk, wprowadzenie takiego paliwa wiązałoby się ze zwolnieniem go z podatku akcyzowego. Jednak budżet na 2005 r. nie przewiduje takich wydatków. Wiceminister S. Kowalczyk zapewnił, że resort rolnictwa w porozumieniu z Ministerstwem Finansów będzie dążyć do podjęcia prac nad przygotowaniem rozwiązań prawnych umożliwiających wprowadzenie tańszego „paliwa rolniczego”. Dodał, że instrument taki został zgłoszony do Komisji Europejskiej w momencie wstąpienia do UE i Unia nie zanegowała go – informuje PAP.

Jak natomiast poinformowano „GP” w resorcie rolnictwa, w różnych krajach Unii stosuje się różne formy zwrotu i zwolnień z podatku akcyzowego. I tak np. paliwo kupowane jest na stacjach benzynowych po normalnych cenach, a dopiero później następuje zwrot rolnikom części podatku akcyzowego.

Z kolei eksperci z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej powiedzieli „GP”, że wprowadzenie korzystającego z preferencji akcyzowych paliwa na cele produkcji rolnej i dla rolników byłoby zasadne. Zwrócili jednocześnie uwagę na konieczność zastosowania rozwiązań, które skutecznie przeciwdziałałyby ewentualnym nadużyciom wykorzystującym preferencyjne opodatkowaniem.

Krzysztof Tomaszewski
Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...