Jak wyliczyć świadczenie rehabilitacyjne

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
rozwiń więcej
inforCMS
Pracownik zachorował w lutym 2007 r. Początkowo pobierał wynagrodzenie chorobowe (przez pierwsze 33 dni niezdolności do pracy), następnie zasiłek chorobowy (łącznie z okresem pobierania wynagrodzenia chorobowego przez 182 dni). Niezdolność do pracy tego pracownika będzie trwać nadal po wyczerpaniu okresu zasiłkowego. Przed upływem tego okresu pracownik wystąpił do ZUS z wnioskiem o świadczenie rehabilitacyjne, które zacznie otrzymywać w sierpniu 2007 r. Podstawą wymiaru zasiłku chorobowego była kwota 2500 zł (przed pomniejszeniem o 18,71% z tytułu składek). Jak ustalić wysokość świadczenia rehabilitacyjnego od sierpnia 2007 r.?

Rozwiązanie

Świadczenie rehabilitacyjne przysługuje ubezpieczonemu, który po wyczerpaniu zasiłku chorobowego jest nadal niezdolny do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja lecznicza rokują odzyskanie zdolności do pracy. Świadczenie rehabilitacyjne przysługuje przez okres niezbędny do przywrócenia zdolności do pracy, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy (art. 18 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa).

Podstawę wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego stanowi zwaloryzowana podstawa wymiaru zasiłku chorobowego. Wskaźnik waloryzacji dla III kwartału 2007 r. wynosi 109,9%.

Przepisy zawierają ograniczenie długości okresu pobierania zasiłku chorobowego. Wypłacany jest mianowicie przez okres ograniczony do:

- maksymalnie 182 dni,

- maksymalnie 270 dni, jeżeli niezdolność do pracy spowodowana została gruźlicą.

W przypadku gdy niezdolność do pracy trwa nadal, wykraczając poza te okresy, ubezpieczony może otrzymać świadczenie rehabilitacyjne.

Przy przejściu z zasiłku chorobowego na to świadczenie stan zdrowia danej osoby podlega ocenie. Decyzje w tych sprawach (o konieczności przyznania świadczenia, o dalszych rokowaniach leczniczych i o okresie, na jaki świadczenie to musi zostać przyznane) orzeka lekarz orzecznik ZUS. Od jego orzeczenia ubezpieczonemu przysługuje sprzeciw do komisji lekarskiej ZUS w terminie i na zasadach przewidzianych w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (art. 14 ustawy o emeryturach i rentach z FUS). Sprzeciw powinien być wniesiony w ciągu 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia lekarza orzecznika.

Wniosek w sprawie przyznania świadczenia rehabilitacyjnego składany jest przez ubezpieczonego na druku ZUS Np-7. Należy go złożyć wraz z kompletną dokumentacją w oddziale ZUS właściwym ze względu na siedzibę płatnika składek.

Etap 1.

Ustalenie zwaloryzowanej podstawy wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego

Podstawę wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego stanowi wcześniej ustalona podstawa wymiaru zasiłku chorobowego. Nie dokonujemy tutaj zatem ponownego ustalenia podstawy wymiaru, a jedynie musimy - o czym poniżej - dokonać waloryzacji uprzednio przyjętej kwoty stanowiącej podstawę wyliczenia zasiłku chorobowego.

Warto zwrócić uwagę na konsekwencje zmiany stopy procentowej składki na ubezpieczenie rentowe:

- od 1 lipca 2007 r. - z 6,5% do 3,5% podstawy wymiaru składki oraz

- od 1 stycznia 2008 r. - z 3,5% do 1,5% podstawy wymiaru składki.

W związku z tym, że podstawą wymiaru świadczeń z ubezpieczenia chorobowego jest przychód pracownika pomniejszony o odprowadzaną ze środków pracownika składkę na ubezpieczenia społeczne, przy ustalaniu podstawy wymiaru tych świadczeń wynagrodzenia z poszczególnych okresów przyjmujemy pomniejszone o:

- 18,71% tego przychodu, jeśli przychód został wypłacony w okresie do 30 czerwca 2007 r.,

- 15,71% tego przychodu, jeżeli przychód zostanie wypłacony w okresie od 1 lipca 2007 r. do 31 grudnia 2007 r.,

- 13,71% tego przychodu, jeżeli przychód zostanie wypłacony po 31 grudnia 2007 r.

Nie zmieni to jednak nic w odniesieniu do przedstawionej w pytaniu sytuacji. Do ustalenia podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjmowaliśmy bowiem wynagrodzenie wypłacone za 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym wystąpiła niezdolność do pracy (czyli luty 2006 r. - styczeń 2007 r.), a więc z okresu, w którym odliczaliśmy od przychodu pracownika 18,71%. O taki więc procent powinno zostać pomniejszone wynagrodzenie z 12 miesięcy przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego.

Dla celów obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego podstawa wymiaru zasiłku chorobowego przyjęta do obliczenia tego świadczenia podlega waloryzacji według następujących zasad:

- jeżeli pierwszy dzień okresu, na który przyznano świadczenie rehabilitacyjne, przypada w I kwartale kalendarzowym danego roku, podstawa wymiaru zasiłku chorobowego przyjęta do obliczenia tego świadczenia ulega podwyższeniu o procent wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłaszanego dla celów emerytalnych w III kwartale w stosunku do I kwartału ubiegłego roku kalendarzowego,

- jeżeli pierwszy dzień okresu, na który przyznano świadczenie rehabilitacyjne, przypada w II kwartale kalendarzowym danego roku, podstawa wymiaru zasiłku chorobowego przyjęta do obliczenia tego świadczenia ulega podwyższeniu o procent wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłaszanego dla celów emerytalnych w IV kwartale w stosunku do II kwartału ubiegłego roku kalendarzowego,

- jeżeli pierwszy dzień okresu, na który przyznano świadczenie rehabilitacyjne, przypada w III kwartale kalendarzowym danego roku, podstawa wymiaru zasiłku chorobowego przyjęta do obliczenia tego świadczenia ulega podwyższeniu o procent wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłaszanego dla celów emerytalnych w I kwartale tego roku kalendarzowego w stosunku do III kwartału ubiegłego roku kalendarzowego,

- jeżeli pierwszy dzień okresu, na który przyznano świadczenie rehabilitacyjne, przypada w IV kwartale kalendarzowym danego roku, podstawa wymiaru zasiłku chorobowego przyjęta do obliczenia tego świadczenia ulega podwyższeniu o procent wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłaszanego dla celów emerytalnych w II kwartale tego roku kalendarzowego w stosunku do IV kwartału ubiegłego roku kalendarzowego.

Wskaźnik waloryzacji obowiązujący w następnym kwartale ogłaszany jest przez Prezesa ZUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w terminie do ostatniego dnia każdego kwartału kalendarzowego. Wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w III kwartale 2007 r. wynosi 109,9%.

Wyliczenie:

2500 zł (podstawa wymiaru zasiłku chorobowego) - 467,75 zł (składka na ubezpieczenia społeczne finansowana przez pracownika - 18,71%) = 2032,25 zł - jest to faktyczna podstawa wymiaru otrzymywanego przez pracownika zasiłku chorobowego.

2032,25 zł × 109,9% = 2233,44 zł - podstawa wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego.

Podstawę wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego stanowi w tym przypadku kwota 2233,44 zł.

Etap 2.

Ustalenie wysokości świadczenia rehabilitacyjnego

Wysokość świadczenia rehabilitacyjnego została określona na:

- 90% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego za okres pierwszych trzech miesięcy,

- 75% tej podstawy za pozostały okres,

- 100% tej podstawy, jeżeli niezdolność do pracy przypada w okresie ciąży.

Za miesiąc uznajemy 30 dni. Świadczenie rehabilitacyjne przysługuje za każdy dzień niezdolności do pracy, nie wyłączając dni wolnych od pracy.

2233,44 zł (podstawa wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego) × 90% (procentowa wysokość świadczenia w okresie trzech pierwszych miesięcy) = 2010,10 zł.

W początkowym okresie (pierwsze trzy miesiące - sierpień-październik) Państwa pracownik będzie otrzymywać świadczenie rehabilitacyjne w wysokości 2010,10 zł miesięcznie.

- art. 8, 11, 18-22 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 792

- § 1, 3, 6 i załączniki do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 27 lipca 1999 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - Dz.U. Nr 65, poz. 742; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 97, poz. 644

- obwieszczenie Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z 21 maja 2007 r. w sprawie wskaźnika waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w III kwartale 2007 r. - M.P. Nr 34, poz. 398

Marek Rotkiewicz

właściciel biura doradztwa prawno-kadrowego

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe kontrolują konta bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
06 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...