Czy pożyczka otrzymana przez pracownika na preferencyjnych warunkach jest przychodem ze stosunku pracy

Marek Witkowski
rozwiń więcej
inforCMS
Naszym pracownikom udzielamy pożyczek z ZFŚS. Oprocentowanie pożyczek jest ustalane na preferencyjnych zasadach. Czy u pracownika powstaje przychód ze stosunku pracy, gdy kwota odsetek należnych od pożyczki jest niższa od odsetek kredytu udzielanego przez instytucję komercyjną?

RADA

Autopromocja

Organy podatkowe stoją na stanowisku, że w opisanym przez Państwa przypadku u pracownika wystąpi przychód ze stosunku pracy w wysokości równowartości różnicy kwoty odsetek, jaką musiałby uiścić na rynku komercyjnym, a kwotą odsetek, którą zapłaci pracodawcy. Można jednak spotkać odmienne opinie w tej sprawie. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W myśl art. 12 ust. 1 updof za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

• wynagrodzenia zasadnicze,

• wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,

• różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop,

• wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona,

• świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Co do przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego, to otrzymana na preferencyjnych zasadach przez pracowników pożyczka nie jest niczym innym jak otrzymaniem świadczenia częściowo odpłatnego.

Niestety przepisy ustawy nie przewidują zwolnień podatkowych dla środków pieniężnych z ZFŚS stanowiących przychód pracownika, z wyjątkiem niektórych zapomóg.

W związku z powyższym, w przedstawionym przez Państwa stanie faktycznym, w przypadku gdy przedmiotem częściowo odpłatnego świadczenia jest korzyść w postaci odsetek, to wartość pieniężną takiego świadczenia należy ustalić według zasad określonych w art. 12 ust. 3 updof. Tak więc różnica pomiędzy odsetkami, jakie pracownik zapłaciłby w banku, a odsetkami, jakie zapłaci od udzielonej przez Państwa firmę pożyczki, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych jako przychód ze stosunku pracy.

Również organy podatkowe potwierdzają, iż w przypadku gdy pożyczka jest udzielona pracownikowi na zasadach preferencyjnych, to różnica wynikająca z oprocentowania stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z 15 listopada 2005 r. nr PD-3/417/i-54/05/G czytamy, że:

W rozpatrywanej sprawie udzielanie pożyczek nie mieści się w zakresie działalności gospodarczej pracodawcy. Jednak zgodnie z opracowanym regulaminem Spółki pracownicy mogą ubiegać się o udzielenie pożyczek, które są oprocentowane niżej niż pożyczki ogólnie dostępne w warunkach rynkowych. Mając na uwadze przytoczone przepisy, otrzymana przez pracownika pożyczka oprocentowana w sposób preferencyjny stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, którego wysokość stanowić będzie różnica pomiędzy wartością odsetek ustaloną na warunkach rynkowych a wartością odsetek zapłaconych przez pracownika. Przychód ten powstanie w miesiącu, w którym pożyczka zostanie postawiona do dyspozycji pracownika, w myśl art. 11 ust. 1 updof (...).

Analizując przedstawione przez Państwa zagadnienie, należy stwierdzić, że sporadycznie pojawia się wśród organów podatkowych korzystne dla podatników stanowisko, zgodnie z którym w przypadku uzyskania od pracodawcy pożyczki oprocentowanej na lepszych niż w bankach warunkach po stronie pracownika nie powstanie przychód ze stosunku pracy. W piśmie z 6 wrześnie 2006 r. nr P1-D/415-87/06 Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w podobnym stanie faktycznym, stwierdził, że:

W myśl art. 720 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego gatunku i tej samej jakości. Zawarta umowa może być czynnością prawną dokonaną zarówno pod tytułem odpłatnym, jak i nieodpłatnym. Odpłatność polega na zapłacie odsetek i strony, zawierając umowę, same kształtują warunki jej obowiązywania.

Reasumując powyższe, kwota stanowiąca różnicę między oprocentowaniem pożyczki dla pracownika na zakup samochodu w celu wykorzystywania go dla celów służbowych w wysokości oprocentowania rachunku głównego Nadleśnictwa a stopą oprocentowania kredytu bankowego nie stanowi dla pracownika przychodu ze stosunku pracy i nie podlega opodatkowaniu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

• art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

Marek Witkowski

konsultant podatkowy

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...