Składka na ubezpieczenie wypadkowe w 2024 roku - zmiany od 1 kwietnia. Obniżenie stopy procentowej składki dla 32 grup działalności

Paweł Huczko
rozwiń więcej
Składka na ubezpieczenie wypadkowe w 2024 roku - zmiany od 1 kwietnia. Obniżenie stopy procentowej składki dla 32 grup działalności / Shutterstock

Opublikowany 23 lutego 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków przewiduje zmianę  kategorii ryzyka dla 32 grup działalności, dzięki czemu nastąpi obniżenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe. Tylko w przypadku jednej grupy działalności nastąpi wzrost kategorii ryzyka i tym samym wzrost stopy procentowej składki wypadkowej. Zmiany będą obowiązywać od składek należnych za kwiecień 2024 r.

Ubezpieczenie wypadkowe

Na podstawie  ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2189) płatnicy składek podzieleni są na dwie grupy:
- zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych,
- zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych.

Dla wszystkich płatników składek zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych stopa procentowa składki na to ubezpieczenie jest taka sama i wynosi 50% najwyższej stopy procentowej, ustalonej na dany rok składkowy dla grupy działalności. Taka sama stopa procentowa składki obowiązuje dla płatników składek niepodlegających wpisowi do rejestru REGON.

Natomiast stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe płatnika składek zgłaszającego  do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych ustala Zakład Ubezpieczeń Społecznych jako iloczyn stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe określonej dla grupy działalności, do której należy dany płatnik, i wskaźnika korygującego ustalonego dla tego płatnika. 

Autopromocja
Ważne

Stopę procentową składki Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala tym płatnikom składek, którzy za trzy kolejne, ostatnie lata kalendarzowe przesłali Informację o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe – ZUS IWA.

Informację ZUS IWA przekazują płatnicy składek, którzy podlegają wpisowi do rejestru REGON, byli zgłoszeni w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe nieprzerwanie przez cały rok kalendarzowy, za który składana jest informacja ZUS IWA,  i przynajmniej jeden dzień w styczniu następnego roku oraz zgłaszali w roku kalendarzowym, za który składana jest informacja, średnio co najmniej 10 ubezpieczonych do ubezpieczenia wypadkowego.

Inni płatnicy składek samodzielnie ustalają stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe. Dla nich stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi tyle, co stopa procentowa określona dla grupy działalności, do której płatnik należy.

Ważne

Płatnicy składek są przyporządkowani do określonych grup działalności, w zależności od rodzaju działalności Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), ujętej  w rejestrze REGON podmiotów gospodarki narodowej.

Kategorie ryzyka wraz z odpowiadającymi im stopami procentowymi składki na ubezpieczenie wypadkowe dla poszczególnych grup działalności ustala, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, którym jest obecnie Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Kategorię ryzyka dla grupy działalności ustala się w zależności od ryzyka określonego następującymi wskaźnikami częstości:
1) poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem;
2) poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich;
3) stwierdzonych chorób zawodowych;
4) zatrudnionych w warunkach zagrożenia w razie przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

Wpływ każdego z wymienionych wskaźników częstości na ustalenie kategorii ryzyka dla grupy działalności jest równy.

Wskaźniki częstości wymienionych w pkt 1 i 2 są obliczane w przeliczeniu na umowną liczbę 1000 pracujących i ustalane odrębnie za pełny rok kalendarzowy dla grup działalności. Natomiast wskaźniki częstości wymienionych w pkt 3 i 4 są obliczane w przeliczeniu na umowną liczbę 1000 zatrudnionych i ustalane odrębnie za pełny rok kalendarzowy dla grup działalności.

Natomiast kategorię ryzyka dla płatnika składek, od której zależy indywidualny wskaźnik korygujący, ustala się w zależności od ryzyka określonego następującymi wskaźnikami częstości:
1) poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem;
2) poszkodowanych w wypadkach śmiertelnych i ciężkich;
3) zatrudnionych w warunkach zagrożenia w razie przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

Wpływ wskaźników częstości określonych w pkt 1 i 2 na ustalenie kategorii ryzyka dla płatników składek jest równy, a wskaźnika częstości określonego w pkt 3 – dwukrotnie większy niż każdego z tych dwóch wskaźników. 

O ostatecznej wysokości stopy procentowej składki dla płatników składek, którzy zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych i byli zobowiązani do składania ZUS IWA za trzy ostatnie lata kalendarzowe decydować będzie zarówno stopa procentowa ustalona dla grupy działalności, jak i indywidualny wskaźnik korygujący ustalany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dopuszczalne wartości wskaźnika korygującego wynoszą od 0,5 do 1,5 (art. 31 ust. 1 pkt 2 ustawy). 

Kategorie ryzyka i odpowiadające im stopy procentowe składki na ubezpieczenie wypadkowe - zmiany od kwietnia 2024 r.

Na podstawie art. 30 ust. 4 ww. ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. 2022 r. poz. 2189) kategorię ryzyka dla grup działalności ustala się na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego za trzy ostatnie lata kalendarzowe, dostępne w dniu 31 stycznia danego roku. Kategorię ryzyka dla grup działalności ustala się na okres nie dłuższy niż trzy lata składkowe (art. 30 ust. 5 ww. ustawy), co oznacza, że począwszy od roku składkowego rozpoczynającego się 1 kwietnia 2024 r. dla poszczególnych grup działalności powinny być ogłoszone nowe kategorie ryzyka.

Omawiany projekt rozporządzenia określi nowe kategorie ryzyka i odpowiadające im stopy procentowe składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Ważne

Nowe rozporządzenie utrzyma dotychczasową wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe w przypadku mikro- małych i średnich przedsiębiorców (zatrudniających mniej niż 10 ubezpieczonych.) i  płatników składek niepodlegających wpisowi do rejestru REGON. W przypadku tych płatników stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi 50% najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności, zatem stopa procentowa składki dla tych płatników składek pozostanie na niezmienionym poziomie i wyniesie 1,67%. 

A ci płatnicy składek, którzy nie składali informacji ZUS IWA (bo nie mają takiego obowiązku) składkę na ubezpieczenie wypadkowe opłacają według stopy procentowej właściwej dla ich grupy działalności.

W porównaniu do obecnie obowiązujących przepisów tę samą kategorię ryzyka i tę samą stopę procentową składki zachowa następujące 31 grup działalności:
- Pozostałe górnictwo i wydobywanie;
- Działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie;
- Produkcja odzieży;
- Produkcja skór i wyrobów ze skór wyprawionych;
- Produkcja papieru i wyrobów z papieru;
- Poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji;
- Wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej;
- Produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych;
- Produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych;
- Produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych;
- Produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- Pozostała produkcja wyrobów;
- Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych;
- Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków;
- Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej;
- Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi;
- Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi;
- Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport; 
- Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi;
- Informacja i komunikacja; 
- Działalność finansowa i ubezpieczeniowa;
- Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości; 
- Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna;
- Wynajem i dzierżawa;
- Działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane;
- Działalność detektywistyczna i ochroniarska; 
- Działalność usługowa związana z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni;
- Działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej;
- Edukacja;
- Opieka zdrowotna i pomoc społeczna;
- Pozostała działalność usługowa, gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby.

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Ważne

Wzrost kategorii ryzyka i tym samym wzrost stopy procentowej składki dotyczy 1 grupy:
- Wydobywanie węgla kamiennego i węgla brunatnego (lignitu).

Natomiast w przypadku następujących 32 grup nowe przepisy zmienią kategorię ryzyka, a wskutek tego nastąpi dla tych grup obniżenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe:

- Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową;
- Leśnictwo i pozyskiwanie drewna;
- Rybactwo;
- Górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego;
- Górnictwo rud metali;
- Produkcja artykułów spożywczych;
- Produkcja napojów;
- Produkcja wyrobów tytoniowych;
- Produkcja wyrobów tekstylnych;
- Produkcja wyrobów z drewna oraz korka, z wyłączeniem mebli; produkcja wyrobów ze słomy i materiałów używanych do wyplatania;
- Produkcja chemikaliów i wyrobów chemicznych;
- Produkcja wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych;
- Produkcja metali;
- Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń;
- Produkcja urządzeń elektrycznych;
- Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, z wyłączeniem motocykli;
- Produkcja pozostałego sprzętu transportowego;
- Produkcja mebli;
- Naprawa, konserwacja i instalowanie maszyn i urządzeń;
- Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody;
- Działalność związana ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców;
- Działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami;
- Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków; 
- Roboty budowlane specjalistyczne; 
- Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi; naprawa pojazdów samochodowych;
- Transport lądowy oraz transport rurociągowy;
- Transport wodny;
- Transport lotniczy;
- Działalność pocztowa i kurierska;
- Działalność związana z zatrudnieniem; 
- Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne, organizacje i zespoły eksterytorialne;
- Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją.

Ważne

Najniższa i najwyższe stopy procentowe składki dla grup działalności nie zmienią się od 1 kwietnia 2024 r. w porównaniu do aktualnych przepisów i wynosić będą: 0,67% - najniższa stopa procentowa, natomiast najwyższa 3,33%.

Grupy działalności, kategorie ryzyka i stopu procentowe składki na ubezpieczenie wypadkowe od 1 kwietnia 2024 r. [Tabela]. Projekt załącznika do nowego rozporządzenia 

 

 

Lp.

 

 

Grupy działalności

 

 Kod PKD*

 

 

 Kategorie ryzyka

 

 

 Stopy procentowe składki (%)

 

12345

 

1

 

 

 Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową

 

 

A-01

 

 

5

 

 

 1,47

 

 

2

 

 

 Leśnictwo i pozyskiwanie drewna

 

 

A-02

 

 

6

 

 

 1,73

 

 

3

 

 

 Rybactwo

 

 

A-03

 

 

 4

 

 

 1,20

 

 

4

 

 

 Wydobywanie węgla kamiennego i węgla brunatnego (lignitu)

 

 

B-05

 

 

 12

 

 

 3,33

 

 

5

 

 

 Górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego

 

 

 B-06

 

 

 6

 

 

 1,73

 

 

6

 

 

 Górnictwo rud metali

 

 

 B-07

 

 

8

 

 

 2,26

 

 

7

 

 

 Pozostałe górnictwo i wydobywanie

 

 

 B-08

 

 

 6

 

 

 1,73

 

 

8

 

 

Działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie

 

 

B-09

 

 

 12

 

 

 3,33

 

 

9

 

 

Produkcja artykułów spożywczych

 

 

 C-10

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

10

 

 

 Produkcja napojów

 

 

 C-11

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

11

 

 

 Produkcja wyrobów tytoniowych

 

 

 C-12

 

 

4

 

 

1,20

 

 

12

 

 

 Produkcja wyrobów tekstylnych

 

 

C-13

 

 

 4

 

 

 1,20

 

 

13

 

 

Produkcja odzieży

 

 

 C-14

 

 

2

 

 

 0,67

 

 

14

 

 

 Produkcja skór i wyrobów ze skór wyprawionych

 

 

 C-15

 

 

 3

 

 

 0,93

 

 

15

 

 

Produkcja wyrobów z drewna oraz korka, z wyłączeniem mebli; produkcja wyrobów ze słomy i materiałów używanych do wyplatania

 

C-16

 

 

 6

 

 

 1,73

 

 

16

 

 

 Produkcja papieru i wyrobów z papieru

 

 

C-17

 

 

 5

 

 

 1,47

 

 

17

 

 

 Poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji

 

 

C-18

 

 

 3

 

 

 0,93

 

 

18

 

 

 Wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej

 

 

C-19

 

 

5

 

 

 1,47

 

 

19

 

 

Produkcja chemikaliów i wyrobów chemicznych

 

 

 C-20

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

20

 

 

 Produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych

 

 

 C-21

 

 

 

 

0,93

 

 

21

 

 

 Produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych

 

 

C-22

 

 

 5

 

 

1,47

 

 

22

 

 

Produkcja wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych

 

 

C-23

 

 

 5

 

 

 1,47

 

 

23

 

 

Produkcja metali

 

 

C-24

 

 

6

 

 

 1,73

 

 

24

 

 

Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń

 

 

 C-25

 

 

 5

 

 

 1,47

 

 

25

 

 

 Produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych

 

 

 C-26

 

 

3

 

 

 0,93

 

 

26

 

 

 Produkcja urządzeń elektrycznych

 

 

 C-27

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

27

 

 

 Produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana

 

 

 C-28

 

 

 5

 

 

1,47

 

 

28

 

 

Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, z wyłączeniem motocykli

 

 

 C-29

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

29

 

 

Produkcja pozostałego sprzętu transportowego

 

 

C-30

 

 

 5

 

 

 1,47

 

 

30

 

 

Produkcja mebli

 

 

 C-31

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

31

 

 

Pozostała produkcja wyrobów

 

 

C-32

 

 

4

 

 

1,20

 

 

32

 

 

 Naprawa, konserwacja i instalowanie maszyn i urządzeń

 

 

 C-33

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

33

 

Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych

 

 

D-35

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

34

 

 

 Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody

 

 

E-36

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

35

 

 

 Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków

 

 

 E-37

 

 

 5

 

 

 1,47

 

 

36

 

 

 Działalność związana ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców

 

 

 E-38

 

 

6

 

 

1,73

 

 

37

 

 

 Działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami

 

 

 E-39

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

38

 

 

Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków

 

 

 F-41

 

 

 3

 

 

 0,93

 

 

39

 

 

 Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej

 

 

 F-42

 

 

 5

 

 

1,47

 

 

40

 

 

 Roboty budowlane specjalistyczne

 

 

F-43

 

 

 3

 

 

0,93

 

 

41

 

 

Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi; naprawa pojazdów samochodowych

 

 

G-45

 

 

 2

 

 

0,67

 

 

42

 

 

 Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi

 

 G-46

 

 

3

 

 

 0,93

 

 

43

 

 

Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi

 

 

G-47

 

 

 3

 

 

0,93

 

 

44

 

 

Transport lądowy oraz transport rurociągowy

 

 

H-49

 

 

3

 

 

 0,93

 

 

45

 

 

Transport wodny

 

 

 H-50

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

46

 

 

 Transport lotniczy

 

 

H-51

 

 

 2

 

 

 0,67

 

 

47

 

 

 Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport

 

 

H-52

 

 

 4

 

 

 1,20

 

 

48

 

 

Działalność pocztowa i kurierska

 

 

 H-53

 

 

 4

 

 

 1,20

 

 

49

 

 

Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi

 

 I

 

 

 2

 

 

 0,67

 

 

50

 

 

 Informacja i komunikacja

 

 

 J

 

 

 2

 

 

0,67

 

 

51

 

 

Działalność finansowa i ubezpieczeniowa

 

 

 K

 

 

 2

 

 

 0,67

 

 

52

 

 

Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości

 

L

 

 

 2

 

 

 0,67

 

 

53

 

 

Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna

 

 

M

 

 

 2

 

 

0,67

 

 

54

 

 

Wynajem i dzierżawa

 

 

 N-77

 

 

 3

 

 

0,93

 

 

55

 

 

 Działalność związana z zatrudnieniem

 

 

N-78

 

 

 3

 

 

0,93

 

 

56

 

 

 Działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane

 

 

 N-79

 

 

2

 

 

0,67

 

 

57

 

 

 Działalność detektywistyczna i ochroniarska

 

 

 N-80

 

 

3

 

 

 0,93

 

 

58

 

 

Działalność usługowa związana z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni

 

 

 N-81

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

59

 

 

Działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej

 

 

 N-82

 

 

2

 

 

 0,67

 

 

60

 

Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne, organizacje i zespoły eksterytorialne

 

 

 O,U

 

 

 2

 

 

0,67

 

 

61

 

 

Edukacja

 

 

 P

 

 

 3

 

 

 0,93

 

 

62

 

 

Opieka zdrowotna i pomoc społeczna

 

 

Q

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

63

 

 

 Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją

 

 

 R

 

 

 2

 

 

 0,67

 

 

64

 

 

Pozostała działalność usługowa, gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby

 

 

 S,T

 

 

2

 

 

 0,67

 

*    Kod PKD określony w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. poz. 1885, z 2009 r. poz. 489, z 2017 r. poz. 2440, z 2020 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 2668).

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków.

oprac. Paweł Huczko

Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...