Obowiązki płatnika składek, który wypłaca zasiłki macierzyńskie

Monika Mazur
rozwiń więcej
Justyna Stelmach
rozwiń więcej
inforCMS
Pracodawcy zobowiązani są rozliczać składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby, którym wypłacają zasiłki macierzyńskie. Jakie raporty i z jakimi kodami tytułu ubezpieczenia powinni sporządzać comiesięczne raporty?

Justyna Stelmach, Monika Mazur

Autopromocja

Okres pobierania zasiłku macierzyńskiego jest okresem obowiązkowego podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Ubezpieczeniom podlegają jednak te osoby pobierające zasiłki macierzyńskie, które nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty i nie mają innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych. Płatnicy nie sporządzają zgłoszenia do ubezpieczeń osób pobierających zasiłki macierzyńskie na formularzach ZUS ZUA, ponieważ wykazanie ubezpieczonej w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA jest traktowane na równi ze zgłoszeniem. Nie dokonują również wyrejestrowania takiej osoby z dotychczasowego tytułu z powodu nabycia prawa do zasiłku macierzyńskiego. Oznacza to, że np. nie wyrejestrowują z ubezpieczeń z kodem tytułu 01 10 x x pracownika w związku z pobieraniem zasiłku macierzyńskiego. A zatem, płatnik składek, który wypłaca zasiłki macierzyńskie, wykazuje tylko należne składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w odpowiednich dokumentach rozliczeniowych sporządzanych za osoby pobierające zasiłek macierzyński. Nie dokonuje natomiast żadnych potrąceń z tytułu składek ani nie wpłaca z tego tytułu składek do ZUS.

Sporządzanie miesięcznych raportów

Za osoby pobierające zasiłek macierzyński, którym płatnik wypłaca zasiłki, podlegające z tego tytułu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, należy co miesiąc sporządzać następujące raporty:

ZUS RSA z kodem tytułu ubezpieczenia właściwym np. dla osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę (01 10 x x) oraz z kodem świadczenia/przerwy 311,

ZUS RCA z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się cyframi 12 40 x x oraz

ZUSRSA z kodem tytułu ubezpieczenia 12 40 x x i kodem świadczenia/przerwy 350, za okresy przerw w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego, powstałych w związku z ustaleniem prawa do emerytury lub renty albo posiadaniem innego tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń,

ZUS RCA z kodem tytułu ubezpieczenia, z którego osoba nabyła prawa do zasiłku macierzyńskiego, np. pracowniczym (01 10 x x), jeżeli za część miesiąca osoba ta miała również przychody ze stosunku pracy.

Inny tytuł

Za inny tytuł nie należy uznawać tytułu, z którego dana osoba nabyła prawa do zasiłku macierzyńskiego, ale inne istniejące równolegle tytuły, które rodzą obowiązek ubezpieczeń. W praktyce oznacza to, że:

• nie należy traktować jako inny tytuł rodzący obowiązek ubezpieczeń tytułu, z którego dana osoba nabyła prawa do zasiłku (np. stosunku pracy, prowadzenia pozarolniczej działalności),

• osoba, która w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego wykonuje umowę zlecenia (zawartą z własnym lub innym pracodawcą), w okresie wykonywania tej umowy podlega ubezpieczeniom społecznym jako zleceniobiorca, nie podlega zaś ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego,

• osoba, która w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego podejmuje prowadzenie pozarolniczej działalności, od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej działalności nie podlega ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego, a obowiązkowe składki powinna opłacać z działalności gospodarczej,

• osoba, która w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego wykonuje umowę o dzieło, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego.

Wśród tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń nie jest wymienione wykonywanie samoistnej umowy o dzieło. A zatem osoba pobierająca zasiłek macierzyński, która zawarła umowę o dzieło z własnym lub innym pracodawcą, w okresie wykonywania tej umowy podlega ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego. Dzieje się tak, ponieważ umowa o dzieło nie jest tytułem rodzącym obowiązek ubezpieczeń. Gdy w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego umowa o dzieło zawarta jest z własnym pracodawcą, przychodów z tej umowy nie traktuje się jak przychody ze stosunku pracy.

Obowiązki osoby pobierającej zasiłek

Osoba pobierająca zasiłek macierzyński zobowiązana jest poinformować płatnika składek o ustaleniu prawa do emerytury lub renty albo o posiadaniu innego tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Oznacza to, że raporty z kodem tytułu ubezpieczenia 12 40 x x z wykazanymi składkami finansowanymi z budżetu państwa można sporządzać dopiero po uzyskaniu oświadczenia, że osoba pobierająca zasiłek macierzyński nie ma ustalonego prawa do emerytury lub renty i nie ma innego tytułu rodzącego obowiązek ubezpieczeń społecznych.

Wykazanie podstawy wymiaru składek

Dla osób pobierających zasiłek macierzyński podstawę wymiaru składek stanowi kwota zasiłku. Chodzi tu o pełną kwotę zasiłku macierzyńskiego (brutto) przed potrąceniem zaliczki na podatek.

Przykład 1

Pani Joanna urodziła dziecko 1 listopada 2007 r. Złożyła płatnikowi oświadczenie, z którego wynika, że podlega obowiązkowym ubezpieczeniom z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego. Wypłacony w listopadzie zasiłek macierzyński za okres 1-30 listopada wynosił 1500 zł (brutto). Od tej kwoty płatnik składek zobowiązany będzie obliczyć i wykazać w raportach składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

1. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe powinna być wykazana w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA w bloku III.B, IV.B, w polu 04.

2. Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe powinny być odpowiednio wykazywane w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA w bloku III.B, IV.B:

• w polu 11 (kwota składki na ubezpieczenie emerytalne finansowana przez płatnika) oraz

• w polu 12 (kwota składki na ubezpieczenia rentowe finansowana przez płatnika).

3. Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe sumowane z raportów ZUS RCA powinny być wykazywane w deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA w bloku IV w polach 10, 11 oraz 12 (składki finansowane przez budżet państwa).

Oznacza to, że płatnik dokonuje ustalenia wysokości składek za osobę pobierającą zasiłek macierzyński i przekazuje do ZUS odpowiednio wypełnione formularze, natomiast nie opłaca z tego tytułu żadnych składek.

Przy obliczaniu i wykazywaniu składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających zasiłek macierzyński należy pamiętać, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku jest ograniczona do wysokości trzydziestokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (w 2007 r. - 78 480 zł). Do kwoty ograniczenia zaliczają się wszystkie przychody, od których w danym roku wykazywane były składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a więc również zasiłki macierzyńskie, od których obliczane były składki finansowane z budżetu państwa.

Przykład 2

Pani Krystyna urodziła dziecko 15 listopada 2007 r. i od tego dnia nabyła prawa do zasiłku macierzyńskiego. W listopadzie pracodawca wypłacił p. Krystynie wynagrodzenie ze stosunku pracy za część miesiąca w kwocie 8000 zł oraz zasiłek macierzyński za okres 15-30 listopada. Do końca października p. Krystyna osiągnęła u swojego pracodawcy kwotę w podstawie wymiaru 75 000 zł.

Za listopad pracodawca potrąci i opłaci składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od przychodów ze stosunku pracy w wysokości 3480 zł. Natomiast w raporcie ZUS RCA z kodem tytułu 12 40 0 0 pracodawca wykaże „zerową” podstawę wymiaru i „zerowe” składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego.

Za osoby pobierające zasiłek macierzyński nie opłaca się składek na ubezpieczenie zdrowotne. W okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego nie wygasa prawo do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego. Osoby pobierające zasiłek macierzyński nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu i wypadkowemu.

Uwaga!

Obowiązuje już rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 220, poz. 1634). Płatnicy składek mogą posługiwać się wzorami dokumentów w dotychczasowym brzmieniu do czasu wyczerpania zapasów, jeżeli dokumenty są przekazywane w formie dokumentu pisemnego.

Podstawy prawne

• Ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243)

• Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 4 grudnia 1998 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 149, poz. 982; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 220, poz. 1634)

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...