Ewidencja godzin pracy zleceniobiorców oznacza wzrost biurokracji

Ewidencja godzin pracy zleceniobiorców oznacza wzrost biurokracji / fot. Fotolia
Przygotowany przez resort pracy projekt, który ma stanowić remedium na problemy związane z umowami zlecenia i fikcyjnym samozatrudnieniem wprowadza od 1 lipca br. dla milionów przedsiębiorców dodatkowy obowiązek o charakterze administracyjnym. Wymóg prowadzenia ewidencji liczby przepracowanych godzin to nic innego jak tworzenie kolejnych barier biurokratycznych.

Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, w związku z wprowadzeniem minimalnej 12-złotowej stawki godzinowej, zostanie również nałożony na przedsiębiorców obowiązek ewidencjonowania godzin pracy przy realizacji zlecenia lub świadczeniu usług oraz prowadzeniu osobiście działalności gospodarczej. Wymóg taki jest możliwy do przyjęcia w sytuacjach, w których stawka zależna jest od ilości przepracowanych godzin. Często jednak wynagrodzenie ustalane jest w sposób zryczałtowany albo prowizyjny, gdzie obowiązek ewidencjonowania godzin byłby nieadekwatny do istoty stosunku prawnego.

Autopromocja

Prowadzenie ewidencji godzin pracy mogłoby mieć pewne uzasadnienie jedynie w odniesieniu do umów bazujących na minimalnej stawce godzinowej. Jednak jego wprowadzenie przy wszystkich umowach (znacznie przewyższających proponowaną stawkę minimalną) stanowiłoby tylko dodatkowy obowiązek o charakterze administracyjnym, którego realizacja w praktyce może być fikcyjna. Wprawdzie w projekcie przewidziano wyjątki, obejmują one jednak wyłącznie adwokatów i radców prawnych. Jest to uzasadniane tym, że w zawodach tych wynagrodzenia znacznie przewyższają proponowaną stawkę 12 zł. Pomysłodawcy tego rozwiązania najwyraźniej zapomnieli o szeregu innych podobnych grup zawodowych, takich jak np. lekarze, architekci czy kadra menadżerska. Dlatego należałoby poszerzyć katalog wyjątków albo w ogóle z niego zrezygnować.

Składki ZUS zleceniobiorców 2016 - podstawa wymiaru

W projekcie co prawda przewidziano sytuację braku możliwości prowadzenia ewidencji liczby przepracowanych godzin. Wówczas druga strona przedkładałaby przedsiębiorcy pisemną informację obejmującą liczbę przepracowanych godzin. Należy jednak zauważyć, że przedsiębiorca nie miałaby żadnych możliwości weryfikacji takiej informacji, co mogłoby prowadzić do nadużyć. Takie rozwiązanie zwiększa też ryzyko sporu pomiędzy stronami odnośnie do wymiaru czasu wykonanej pracy oraz wynagrodzenia za nią. Będą one rozpatrywane przez sądy cywilne, co przyczyni się do jeszcze większego spowolnienia procesu orzekania.

Należy pamiętać  o tym, że ewidencjonowanie czasu pracy jest elementem charakterystycznym dla stosunku pracy, na co zwrócono uwagę nawet w uzasadnieniu do projektu przedmiotowej nowelizacji. Kontrolą ewidencji zajmie się Państwowa Inspekcja Pracy. Dlatego też nie można wykluczyć tego, że inspekcja będzie kwestionować takie umowy, uznając je za umowy o pracę. Dodatkowo za brak ewidencji PIP będzie mogła nałożyć na przedsiębiorcę karę grzywny w wysokości od 1000 zł do 30000 zł.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2016 r. (książka)

Warto również zauważyć, iż zawarty w projekcie obowiązek prowadzenia pisemnej ewidencji czasu pracy jest dużo bardziej rygorystyczny niż w przypadku zatrudnionych na umowy o pracę. Przykładowo w odniesieniu do pracowników objętych zadaniowym czasem pracy czy zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy nie prowadzi się takiej ewidencji. Co więcej, przepisy prawa pracy nie wprowadzają ograniczeń co do sposobu ewidencjonowania czasu pracy pracowników, tym samym dopuszczają również formę elektroniczną. Takiej możliwości nie przewidują jednak nowe przepisy.

Dodatkowa biurokracja w żaden sposób nie przyczyni się do ograniczenia liczby umów zleceń czy zjawiska fikcyjnego samozatrudnienia, co jest przecież celem przygotowanej nowelizacji. Wręcz odwrotnie – może spowodować większe zainteresowanie umowami o dzieło albo rozrost szarej strefy. Dlatego projektowane rozwiązanie musi być dobrze przemyślane i uwzględniać specyfikę różnych form świadczenia pracy. W przeciwnym razie prowadzenie ewidencji godzin pracy będzie kolejnym, zbędnym obowiązkiem, którego realizacja w praktyce okaże się fikcją.

Źródło: Pracodawcy RP

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...