PFRON: Od 575 zł do 2760 zł na pracownika zależnie od stopnia niepełnosprawności. Podwyżka dofinansowań do pensji zatrudnionych od 2025 r. - wstecznie od lipca 2024 r.

Paweł Huczko
rozwiń więcej
Wyższe dofinansowanie z PFRON do wynagrodzenia niepełnosprawnego pracownika. Już od pensji za lipiec 2024 r. / PFRON

Wstecznie, od wypłaty za lipiec 2024 r. nastąpiło podniesienie wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Wyższa będzie także dotacja z budżetu państwa na realizację tego zadania. W dniu 20 grudnia 2024 r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę z 5 grudnia o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która wprowadza takie zmiany. Została ona opublikowana w Dzienniku Ustaw z 30 grudnia 2024 r. poz. 1961 i weszła w życie w Sylwestra 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poinformował w komunikacie z 2 stycznia 2025 r., że wnioski z nowymi kwotami można już składać w SODiR - z możliwością korygowania dokumentów za okresy od lipca 2024 r. 

Minimalne wynagrodzenie rosło szybciej niż dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych 

W uzasadnieniu projektu tej nowelizacji MRPiPS wskazało, że od 2022 r. minimalne wynagrodzenie w Polsce wzrosło bardzo mocno od 3 010 zł na koniec 2022 r. do – 4 300 zł w lipcu 2024 r.. A ostatnia nowelizacja przepisów ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, podnosząca wysokość miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia miała miejsce w 2022 r. 

A zatem widać wyraźnie, że za podwyżkami minimalnego wynagrodzenia nie podążała zmiana kwoty dofinansowania z PFRON (a konkretnie z Systemu Obsługi Dofinansowania i Refundacji - SODIR) dla pracodawców do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami. Ministerstwo zauważyło, że wpływa to negatywnie na zatrudnienie osób niepełnosprawnych, które narażone są na utratę pracy na otwartym rynku pracy.

Autopromocja

Polecamy: Niezbędnik kadrowo-płacowy 2025 - seria 12 poradników

Podwyżka wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego

Z wyżej opisanych względów w omawianej nowelizacji nastąpiło podwyższenie wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, finansowanego ze środków PFRON do następującej wysokości:

1)  2760 zł (dotąd 2400 zł) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności;
2)  1550 zł (dotąd 1350 zł) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
3)  575 zł (dotąd 500 zł) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.

Dodatkowo, w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, którym orzeczono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz niewidomych (czyli dla osób ze schorzeniami szczególnymi), kwoty te podwyższa się do następującej wysokości:
1)  w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności: 1380 zł (dotąd 1200 zł);
2)  w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności: 1035 zł (dotąd 900 zł);
3)  w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności: 690 zł (dotąd 600 zł).

Ministerstwo liczy na to, że zwiększone kwoty miesięcznego dofinansowania będą zachęcać pracodawców do zatrudnienia nowych pracowników i utrzymywania dotychczas zatrudnionych pracowników z niepełnosprawnościami.   

Kiedy nowe przepisy wchodzą w życie?

Nowe podwyższone kwoty dofinansowań mają być (zgodnie z omawianą nowelizacją) stosowane po raz pierwszy do miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych przysługującego za okres począwszy od miesiąca lipca 2024 r. 

Zgodnie z art. 2 ust. 2-3 omawianej nowelizacji, pracodawca, który już otrzymał dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, przysługujące za miesiące od lipca 2024 r. w dotychczas obowiązującej wysokości  - może złożyć do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych korektę wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania za dany miesiąc oraz korektę miesięcznej informacji o wynagrodzeniach, zatrudnieniu, stopniach i rodzaju niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych, o których mowa w art. 26c ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, uwzględniając, za analogiczne okresy, kwoty dofinansowania, o których mowa w art. 26a ust. 1 i 1b tej ustawy.

Natomiast wnioski o wypłatę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego oraz miesięczne informacje o wynagrodzeniach, zatrudnieniu, stopniach i rodzaju niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych, o których mowa w art. 26c ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - uwzględniające kwoty, o których mowa w art. 26a ust. 1 i 1b tej ustawy, w brzmieniu nadanym omawianą nowelizacją oraz korekty wniosków w informacji - mogą zostać złożone od dnia 1 stycznia 2025 r.

Omawiana nowelizacja weszła w życie 31 grudnia 2024 r. (czyli z dniem następującym po dniu ogłoszenia), z mocą wsteczną od dnia 1 lipca 2024 r. Z wyjątkiem art. 1 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. 

PFRON informuje jak składać wnioski z nowymi kwotami

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poinformował w komunikacie z 2 stycznia 2025 r., że wnioski z nowymi kwotami można składać w SODiR od 2 stycznia 2025 r., z możliwością korygowania dokumentów za okresy od lipca 2024 r. Wnioski i korekty papierowe z nowymi kwotami można składać od 1 stycznia 2025 r. 

Ważne

System Obsługi Dofinansowań i Refundacji (SODiR)

System Obsługi Dofinansowań i Refundacji (SODiR) jest aplikacją internetową dostępną poprzez przeglądarkę stron internetowych. System SODiR służy do wysyłania do PFRON dokumentów (Wn-D wraz załącznikami INF-D-P i INF-O-PP/INF-O-PR, Wn-U-G z formularzami INF-O-PdM/ INF-O-PdR, Wn-U-A z formularzem INF-O-PdR). System ten zawiera funkcje pozwalające na przygotowywanie dokumentów, ich wysyłanie do PFRON, śledzenie stanu dokumentów oraz komunikowanie się z Funduszem. 
Aby wysłać dokument do PFRON:
- zaloguj się do Systemu SODiR (https://sod.pfron.org.pl);
- wygeneruj certyfikat PFRON w module Administracja, jeżeli jeszcze nie generowałeś certyfikatu lub wygenerowany wcześniej certyfikat stracił ważność / został utracony;
- w module Dokumenty wypełnij, podpisz i wyślij odpowiedni wniosek;
- odczytaj jaki status otrzymał wysłany dokument w module Korespondencja.

PFRON wyjaśnił ponadto, że korekty od lipca 2024 r. można składać na tych samych zasadach co wszystkie korekty związane z załącznikiem INF-D-P. Zatem korekta będzie zawierać cały komplet dokumentów:
- wniosek Wn-D,
- załącznik/i INF-D-P oraz
- załącznik INF-O-PP lub INF-O-PR (jeśli wymagany dla danego pracodawcy).

PFRON informuje, że jeśli wnioski lub korekty wniosków za okresy od lipca 2024 r. będą składane  w wersji papierowej, to trzeba koniecznie w pozycji 51 w załączniku INF-D-P uwzględniać już nowe kwoty dofinansowania. Natomiast w Systemie Obsługi Dofinansowań i Refundacji, to system będzie podstawiał nowe kwoty dofinansowania w pozycji 51 w załączniku INF-D-P po wpisaniu etatu pracownika w odpowiednim stopniu niepełnosprawności w pozycjach od 21 do 44.

Pracodawcy, którzy składają wnioski i korekty papierowo, mają obowiązek przekazać dokumenty (o ile nie są to dokumenty pierwszorazowe – zgłoszeniowe), jak zwykle, do właściwych Oddziałów PFRON.

Import plików do SODiR z systemu kadrowo-płacowego

Ponadto PFRON wyjaśnił, że zmiana wysokości kwot dofinansowania to także nowa wersja załącznika INF-D-P, która jest określana przy imporcie dokumentów do SODiR z systemu kadrowo-płacowego pracodawcy. Dotąd obowiązywała 9 wersja załącznika INF-D-P, a teraz będzie 10 wersja. Poza wzorem ustalania kwoty dla pozycji 51 w załączniku INF-D-P nic się nie zmieni, ale pliki xml przygotowane w zewnętrznym systemie kadrowo-płacowym powinny odnosić się do wersji 10 załącznika INF-D-P. 

Między innymi nazwa pliku xml z załącznikiem INF-D-P zawiera w sobie wersję załącznika. Dzięki oznaczeniu wersji jako 10, SODiR będzie wiedział, jak po dokonaniu importu wyliczyć kwotę dofinansowania w pozycji 51.

Dlatego PFRON radzi, że pracodawcy muszą najpierw dostosować swoje systemy kadrowo-płacowe do wersji 10 załącznika INF-D-P (lub zgłosić takie dostosowanie do właściwych podmiotów), a następnie zaimportować przygotowane pliki w odpowiednich wersjach do SODiR. 

PFRON wskazał też linki do dokumentacji istotnej przy imporcie plików:
Instrukcja importu dokumentów Wn-D i INF-D-P do SODiR (pdf 3.4 MB)
Struktura plików do importu do SODiR (pdf 408 KB)

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 5 grudnia o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Dziennik Ustaw z 30 grudnia 2024 r. poz. 1961

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Księgowość
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?
17 sty 2025

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat
17 sty 2025

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować
17 sty 2025

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?
17 sty 2025

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?
16 sty 2025

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R
16 sty 2025

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę
16 sty 2025

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego
16 sty 2025

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży
15 sty 2025

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?
15 sty 2025

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

pokaż więcej
Proszę czekać...