REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

budynek, podatek od nieruchomości
Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Nowa definicja budynku w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych od 2025 r.

Zgodnie z obowiązującymi od stycznia przepisami: Budynek to obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność.

Wymienione wyłączenie oznacza, że różnego rodzaju “zbiorniki” nie będą traktowane jako budynki, co łączy się z niższymi zobowiązaniami podatkowymi dla przedsiębiorców wykorzystujących je w swojej działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Definicja budowli na potrzeb podatku od nieruchomości - zmiana od 2025 r.

Ustawa definiuje budowlę, którą jest: obiekt niebędący budynkiem, a wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy. We wskazanym załączniku ustawodawca wylicza m.in. takie budowle jak elektrownie wiatrowe, elektrownie jądrowe, elektrownie fotowoltaiczne, biogazownie, magazyny energii, kotły, piece przemysłowe, a nawet fundamenty pod maszyny oraz inne urządzenia techniczne. Nowe przepisy uwzględniają także możliwość opodatkowania budowli mieszczącej się w budynku, co niejednokrotnie wzbudzało kontrowersje w poprzednich latach.

Definicje uwzględniają nowoczesne rozwiązania w budownictwie, co sprzyja rozwojowi infrastruktury i zachęca przedsiębiorców do planowania nowych inwestycji.

Konsekwencje podatkowe

Jak zauważa Joanna Łyszcz-Rusińska, Księgowa i Ekspert ds. Nieruchomości z CashDirector S.A., aby zrozumieć nowe definicje, należy interpretować je w oparciu o regulacje prawa budowlanego: - Definicja budynku z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych odnosi się do prawa budowlanego, ponieważ to w nim znajdziemy wyjaśnienie pojęcia “robót budowlanych”. Mimo że nowe przepisy są bardziej precyzyjne niż dotychczasowe regulacje, ich interpretacja może być trudna. Część przedsiębiorców będzie musiała skorzystać z pomocy rzeczoznawcy majątkowego, który pomoże w określeniu przynależności obiektów do odpowiednich kategorii.

Podział na budynki i budowle ma ścisły związek ze sposobem opodatkowania. Budynki są opodatkowane zgodnie z ich powierzchnią użytkową, natomiast wyliczenie podatku od nieruchomości za budowlę wymaga uwzględnienia jej wartości księgowej brutto. Stawka podatku od budowli wynosi 2% jej wartości.

Odroczenie terminu składania deklaracji - kto może skorzystać?

Przedsiębiorcy zobligowani do corocznego sporządzania deklaracji DN-1 w terminie do 15 stycznia, mogą w 2025 roku odroczyć to aż do 31 marca. Aby skorzystać z tego udogodnienia, trzeba spełnić łącznie 3 warunki:

1) złożyć pisemne zawiadomienie o korzystaniu z przesunięcia terminu na koniec marca (pismo kieruje się do właściwego organu - wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) do 31.01.2025;

2) dokonać wpłat miesięcznych rat podatku od nieruchomości na rachunek właściwej gminy, uwzględniając obowiązujące terminy za styczeń, luty i marzec - kwotę należy wyliczyć na podstawie średniej wartości miesięcznych rat za 2024 rok;

3) złożyć do 31.03.2025 deklarację DN-1, a jeśli wpłaty za styczeń - marzec okażą się za niskie, należy w tym terminie wpłacić różnicę zgodnie z wysokością podatku na rok 2025.

Deklaracja DN-1 dotyczy osób prawnych, pozostali przedsiębiorcy powinni złożyć informację IN-1, ale jedynie w przypadku, kiedy w wyniku wprowadzenia nowych przepisów zmieni się klasyfikacja ich nieruchomości. Jak podkreśla Joanna Łyszcz-Rusińska: - Obowiązek składania informacji IN-1 jest ściśle związany z powstaniem lub zmianą obowiązku podatkowego. Jeżeli nowe definicje spowodują przeklasyfikowanie budynku na budowlę lub odwrotnie albo utratę statusu budynku bądź budowli, podatnicy mają 14 dni na zgłoszenie zmian właściwym organom. Następnie otrzymają decyzję o wysokości należnego podatku od nieruchomości.

REKLAMA

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie garażu na nowych zasadach

Oprócz ustawowych definicji, nowe przepisy wprowadziły także istotną zmianę w opodatkowaniu garaży. Odtąd stanowią one część budynku mieszkalnego. Na tej regulacji mogą skorzystać indywidualni przedsiębiorcy. Garaże w budynkach mieszkalnych, użytkowane przez osoby prowadzące JDG, zostaną objęte niższą stawką podatku, jeśli są one wykorzystywane zarówno do celów prywatnych, jak i prowadzonej firmy. Jeżeli jednak przedsiębiorca przeznaczy garaż wyłącznie na działalność gospodarczą, zapłaci tak jak dotąd wyższą stawkę podatku.

Podatek od nieruchomości w 2025 roku może przysporzyć przedsiębiorcom dodatkowych obowiązków. Warto sprawdzić wprowadzone definicje i przyjrzeć się posiadanym nieruchomościom pod kątem nowych regulacji. Szczegółowa inwentaryzacja pozwoli uniknąć błędów w składanych deklaracjach i pomoże płynnie dostosować się do zmieniających się wymogów prawnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA