REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
budynek, podatek od nieruchomości
Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Nowa definicja budynku w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych od 2025 r.

Zgodnie z obowiązującymi od stycznia przepisami: Budynek to obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność.

Wymienione wyłączenie oznacza, że różnego rodzaju “zbiorniki” nie będą traktowane jako budynki, co łączy się z niższymi zobowiązaniami podatkowymi dla przedsiębiorców wykorzystujących je w swojej działalności.

REKLAMA

Autopromocja

Definicja budowli na potrzeb podatku od nieruchomości - zmiana od 2025 r.

Ustawa definiuje budowlę, którą jest: obiekt niebędący budynkiem, a wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy. We wskazanym załączniku ustawodawca wylicza m.in. takie budowle jak elektrownie wiatrowe, elektrownie jądrowe, elektrownie fotowoltaiczne, biogazownie, magazyny energii, kotły, piece przemysłowe, a nawet fundamenty pod maszyny oraz inne urządzenia techniczne. Nowe przepisy uwzględniają także możliwość opodatkowania budowli mieszczącej się w budynku, co niejednokrotnie wzbudzało kontrowersje w poprzednich latach.

Definicje uwzględniają nowoczesne rozwiązania w budownictwie, co sprzyja rozwojowi infrastruktury i zachęca przedsiębiorców do planowania nowych inwestycji.

Konsekwencje podatkowe

Jak zauważa Joanna Łyszcz-Rusińska, Księgowa i Ekspert ds. Nieruchomości z CashDirector S.A., aby zrozumieć nowe definicje, należy interpretować je w oparciu o regulacje prawa budowlanego: - Definicja budynku z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych odnosi się do prawa budowlanego, ponieważ to w nim znajdziemy wyjaśnienie pojęcia “robót budowlanych”. Mimo że nowe przepisy są bardziej precyzyjne niż dotychczasowe regulacje, ich interpretacja może być trudna. Część przedsiębiorców będzie musiała skorzystać z pomocy rzeczoznawcy majątkowego, który pomoże w określeniu przynależności obiektów do odpowiednich kategorii.

Podział na budynki i budowle ma ścisły związek ze sposobem opodatkowania. Budynki są opodatkowane zgodnie z ich powierzchnią użytkową, natomiast wyliczenie podatku od nieruchomości za budowlę wymaga uwzględnienia jej wartości księgowej brutto. Stawka podatku od budowli wynosi 2% jej wartości.

Odroczenie terminu składania deklaracji - kto może skorzystać?

Przedsiębiorcy zobligowani do corocznego sporządzania deklaracji DN-1 w terminie do 15 stycznia, mogą w 2025 roku odroczyć to aż do 31 marca. Aby skorzystać z tego udogodnienia, trzeba spełnić łącznie 3 warunki:

1) złożyć pisemne zawiadomienie o korzystaniu z przesunięcia terminu na koniec marca (pismo kieruje się do właściwego organu - wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) do 31.01.2025;

2) dokonać wpłat miesięcznych rat podatku od nieruchomości na rachunek właściwej gminy, uwzględniając obowiązujące terminy za styczeń, luty i marzec - kwotę należy wyliczyć na podstawie średniej wartości miesięcznych rat za 2024 rok;

3) złożyć do 31.03.2025 deklarację DN-1, a jeśli wpłaty za styczeń - marzec okażą się za niskie, należy w tym terminie wpłacić różnicę zgodnie z wysokością podatku na rok 2025.

Deklaracja DN-1 dotyczy osób prawnych, pozostali przedsiębiorcy powinni złożyć informację IN-1, ale jedynie w przypadku, kiedy w wyniku wprowadzenia nowych przepisów zmieni się klasyfikacja ich nieruchomości. Jak podkreśla Joanna Łyszcz-Rusińska: - Obowiązek składania informacji IN-1 jest ściśle związany z powstaniem lub zmianą obowiązku podatkowego. Jeżeli nowe definicje spowodują przeklasyfikowanie budynku na budowlę lub odwrotnie albo utratę statusu budynku bądź budowli, podatnicy mają 14 dni na zgłoszenie zmian właściwym organom. Następnie otrzymają decyzję o wysokości należnego podatku od nieruchomości.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie garażu na nowych zasadach

Oprócz ustawowych definicji, nowe przepisy wprowadziły także istotną zmianę w opodatkowaniu garaży. Odtąd stanowią one część budynku mieszkalnego. Na tej regulacji mogą skorzystać indywidualni przedsiębiorcy. Garaże w budynkach mieszkalnych, użytkowane przez osoby prowadzące JDG, zostaną objęte niższą stawką podatku, jeśli są one wykorzystywane zarówno do celów prywatnych, jak i prowadzonej firmy. Jeżeli jednak przedsiębiorca przeznaczy garaż wyłącznie na działalność gospodarczą, zapłaci tak jak dotąd wyższą stawkę podatku.

Podatek od nieruchomości w 2025 roku może przysporzyć przedsiębiorcom dodatkowych obowiązków. Warto sprawdzić wprowadzone definicje i przyjrzeć się posiadanym nieruchomościom pod kątem nowych regulacji. Szczegółowa inwentaryzacja pozwoli uniknąć błędów w składanych deklaracjach i pomoże płynnie dostosować się do zmieniających się wymogów prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA