Sztuka rekrutacji specjalisty UX – jak zredagować ogłoszenie?

Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
rozwiń więcej
Sztuka rekrutacji specjalisty UX – jak zredagować ogłoszenie?
UXowiec – specjalista od użyteczności. Nie ma ich wielu, a rynek pracy coraz bardziej się o nich dopomina. Jak przyciągnąć najlepszych? Jak skonstruować ogłoszenie, które zagwarantuje sukces?

Idealny opis stanowiska pracy

W tradycyjnych ogłoszeniach rekrutacyjnych normą jest opisywanie samego stanowiska bez wspominania o celach i rezultatach. Tymczasem koncentrowanie się wokół umiejętności i doświadczenia kandydata jest nieproduktywne. Zamiast tego powinno się tak budować ogłoszenie, by było widać, jakie kompetencje musi mieć osoba, by efektywnie wykonywać swoje obowiązki zawodowe. Dlatego, że ludzie nie są motywowani zadaniami, ale ich celem (Daniel Pink, „Drive”). Dlatego także, że ludzi bardziej interesuje to, po co mają coś robić, a typowe ogłoszenie skupia się na tym, co mają robić.

Autopromocja

Specjalista od użyteczności (i nie tylko on) jest motywowany do pracy tym, że ma przed sobą jakieś wyzwanie. Jego praca pozwala mu wpłynąć na doświadczenia innych osób, np. poprzez ułatwienie im nawigacji po stronie, odnieść się bezpośrednio do innych. Jest czymś w rodzaju misji, w której osobiste wartości spójne są z zadaniami w pracy. Tę misję trzeba w ogłoszeniu jasno pokazać – po to, by czytający ogłoszenie specjalista UX miał poczucie, że może mieć przed sobą wyzwanie – zrobić coś dużego, znaczącego, coś, co będzie się liczyć dla innych.

Takie podejście do kreacji ogłoszenia daje jeszcze jeden plus – pozwala zainteresować tych kandydatów, którym bliskie jest to samo podejście, co firmie – czyli spójnych z jej misją i kulturą organizacyjną. Jeśli pracownik będzie wierzył w projekty, które realizuje, będzie nad nimi ciężko pracował. Praca stanie się powołaniem.

Jak zatem zmienić typowe ogłoszenie o pracę w opis kariery i jej celów?

Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Określenie celów stanowiska

W przypadku stanowiska specjalisty UX, wymaga to konsultacji z projektantami, developerami, product ownerami i project managerami oraz ustalenia, jakie są kluczowe cele dla stanowiska UXowca na najbliższy rok – co ma osiągnąć, nad czym konkretnie będzie pracować.

Jak je opisać? Warto bardziej skupiać się na celach na najbliższy rok niż codziennych obowiązkach. Takie cele wyznaczają pracownikowi kierunek – wie, do czego dąży. Codzienne obowiązki, to tylko opis każdego, rutynowego dnia, bez wizji przyszłości. Warto opisać KPI (Key Performance Indicators) oraz OKR – Objective Key Results.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Usunięcie wymagań

Zamiast pisać ogłoszenie z perspektywy pracodawcy, trzeba stworzyć ogłoszenie z perspektywy pracownika. Napisać coś w rodzaju reklamy stanowiska. Wymagania są ważne, ale nie różnicują kandydatów (przecież każdemu wydaje się, że jest kreatywny) – można je sprawdzić na rozmowie kwalifikacyjnej. Pozbycie się wymagań jest trudne – są nawykiem rekrutera.

Warto się jednak zastanowić, czy naprawdę kandydat musi mieć 2-5 lat doświadczenia? A jeśli będzie miał rok, ale świetne projekty, to zostanie odrzucony? A co z takim, co pracuje od 6 lat? Czy dobry UX musi mieć dodatkowe umiejętności psychologiczne bądź graficzne? Czy musi umieć posługiwać się Axure, czy wystarczy, że nauczy się obsługi tego programu w trakcie pracy?

Część wymagań jest potrzebna (zwłaszcza, jeśli poszukuje się kogoś z doświadczeniem w określonej branży), ale większość sprawia, że ogłoszenie przestaje być inspirujące.

Opis wyzwań

Jasny opis codziennej pracy i tego, jaki wpływ będzie mieć praca UX na produkt finalny. Każde zadanie powinno być wyzwaniem, a nie kolejnym nudnym obowiązkiem. Skoro pozbyliśmy się już z ogłoszenia wymagań, musimy skupić się na tym, by pokazać, na czym polega praca i jakie kompetencje są do niej potrzebne. Warto umieścić w ogłoszeniu również część bardziej nudnych zadań (dzięki temu pracownik po dołączeniu do zespołu nie poczuje się oszukany i będzie od początku wiedział, czego się spodziewać). Skupić się jednak powinno na zadaniach, które są kluczowymi celami dla stanowiska.

Najpierw po prostu należy wypisać zadania (np. projektowanie interfejsu, projektowanie architektury informacji, prototypowanie, makietowanie, testowanie), a później przekuć je w wyzwania (np. będziesz odpowiedzialny za stworzenie całej struktury informacji w serwisie tak, by podnieść szybkość wyszukiwania oczekiwanych produktów przez użytkowników). Tworząc wyzwania trzeba myśleć o tym, co faktycznie będzie ciekawym wyzwaniem dla pracownika (a nie dla pracodawcy).

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Podkreślenie korzyści z pracy

Głównie dodatków, benefitów i tego, co pracownicy najbardziej cenią sobie w firmie (warto ich o to zapytać). Na pewno nie warto wypisywać wszystkich korzyści bądź tego, co ma każda firma z branży. Warto skupić się na tym, co w firmie jest wyjątkowe i pisać zarówno o tym, co sprawia, że praca jest przyjemna, ale także o tym, co powoduje rozwój pracownika – dla wielu osób to niezwykle ważne.

Inspirowanie

Zwykłe zaproszenie „do składania aplikacji” jest równie skuteczne jak umieszczenie w sklepie internetowym przycisku Call to Action z napisem „Jeśli jesteś zainteresowany zakupem tego produktu, włóż go do koszyka” – taki CTA nie zadziała. Inaczej rzecz się ma z wezwaniem, które będzie bardziej zachęcające, np. „Chcesz do nas dołączyć? Nie wahaj się i wyślij CV” bądź „Brzmi ciekawie? Napisz do nas i porozmawiajmy” – takie zakończenie jest znacznie ciekawsze i bardziej zachęcające niż tradycyjne „osoby zainteresowane zapraszamy do składania…”.


Testowanie

Tak jak w pracy UXowiec sprawdza, testuje i poprawia, tak samo warto sprawdzać i testować ogłoszenie. Pytać o zdanie pracowników i uczyć się na błędach. Korzystając z doświadczeń UX i marketingu, np. poprzez:

  • testy online w społeczności (czyli pytać UXowców o to, co sądzą o ogłoszeniu);
  • zbieranie opinii dzięki publikowaniu ogłoszenia online w społecznościach (np. na Facebooku);
  • burzę mózgów w firmie, która pozwala wszystkim wyrazić swoje opinie.

Warto brać pod uwagę opinie własnych pracowników – przecież też kiedyś byli kandydatami (i są pasywnymi kandydatami w dalszym ciągu).

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...