Czy beneficjenci środków z Tarczy Finansowej powinni spodziewać się kontroli?

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
rozwiń więcej
Czy beneficjenci środków z Tarczy Finansowej powinni spodziewać się kontroli?
Beneficjenci wsparcia z Tarczy Finansowej PFR powinni dołożyć szczególnej staranności w procesie wydatkowania środków. Muszą mieć także świadomość potencjalnej kontroli. Wykryte w jej trakcie nieprawidłowości zależnie od swojej wagi mogą spowodować konieczność zwrotu części albo całości subwencji, a niekiedy pociągnąć do odpowiedzialności karnej osoby składające wniosek. Dlatego też, wszelkie nieprawidłowości lepiej wykryć odpowiednio wcześniej.

Przedsiębiorcy w ramach pomocy z PFR mogli liczyć na często całkiem pokaźne wsparcie finansowe. Zawsze tam gdzie pojawiają się duże pieniądze pojawia się i kontrola ich wydatkowania, zasad przyznawania. Zadane więc w tytule pytanie powinno brzmieć nie „czy” a  kiedy takie kontrole się pojawią, jak będą wyglądały i kto je będzie przeprowadzał.
W zakresie subwencji finansowych pierwsza selekcja oraz kontrola miały miejsce już na etapie rozpoznawania wniosków. Połączenie baz danych PFR wraz z danymi Krajowej Administracji Skarbowej oraz Zakładu Ubezpieczeń prowadziło do wykazywania we wnioskach bardzo dużej ilości błędów, w szczególności rachunkowych. Niejednokrotnie wykryte na wstępie nieprawidłowości były podstawą ograniczenia wymiaru subwencji albo całkowitej odmowy jej przyznania. Wystarczyło nawet samo uzasadnione podejrzenia wystąpienia jakichkolwiek nadużyć (problemy ze skarbówką) aby odmówić przyznania środków.  

Autopromocja

Nie oznacza to jednak końca weryfikacji.  Wspomniana weryfikacja była tylko wstępna i dość pobieżna a to z uwagi ważne kryterium czasu. Zasadnicze kontroli dopiero przed beneficjentami tej pomocy. Błędów zapewne wkradło się sporo a to głównie z uwagi na to, że cały czas pojawiały się doniesienia, że środków jest coraz mniej i trzeba się śpieszyć. Z rynku słychać również głosy, że część wnioskodawców mogła zniekształcić swoje dane tak aby załapać się na większy próg pomocy (liczyć na większe umorzenie). Takie zniekształcenia będą dość proste do wychwycenia w trakcie kontroli.    
Przypomnieć należy, że PFR na mocy umowy oraz regulaminu może dokonać kontroli przedsiębiorcy. W przypadku stwierdzenia złożenia przez beneficjenta nieprawdziwych oświadczeń lub podania we wniosku nieprawdziwych informacji, PFR może podjąć decyzję o konieczności zwrotu całości lub części subwencji. Dlatego też trzeba  zachować szczególną dbałość o rzetelność złożonych danych oraz zgodność informacji we wniosku z rzeczywistością, aby w przyszłości przedsiębiorca nie stanął przed koniecznością zwrotu pomocy. Kontrola może objąć nawet kilkadziesiąt tysięcy firm.

Przeprowadzana weryfikacja może mieć bardzo szeroki zakres ponieważ pod pojęciami „złożenia przez beneficjenta nieprawdziwych oświadczeń” lub „podania we wniosku nieprawdziwych informacji” kryje się cały szereg potencjalnych problemów.

PFR może przeanalizować w szczególności:

  • czy przedsiębiorca właściwe określił swój status np. czy nie złożył oświadczenia o byciu małym przedsiębiorcą aby dostać wyższą subwencję;
  • czy obliczony spadek obrotów nie został sztucznie zawyżony aby wykazać wymagane przez regulamin wartości;
  • czy przedsiębiorca należycie uwzględnił w danych podmioty powiązane oraz partnerskie;

oraz czy nie zostały popełnione inne błędy.

Niewykluczone, że PFR skontroluje sposób oraz zasadność wykorzystywania środków. Katalog możliwych form wykorzystania środków jest zamknięty. Wykorzystywanie ich w sposób niezgodny z celem finansowania także może pociągnąć za sobą konsekwencje. Dlatego też realizując wydatki warto zadbać o transparentność przepływu środków.

Najlepszym przykładem konsekwencji nieprawidłowości jest informacja z rynku o  sytuacji kantorów, które korzystały z Tarczy Finansowej. Ponad setka kantorów we wnioskach zawyżyła swoje obroty lub sumy bilansowe tak, aby zostać uznanymi za MŚP. Taka klasyfikacja pozwala na obliczenie subwencji jako % obrotów, a nie jako wartości zależnej od liczby pracowników. W rezultacie kantory otrzymały na podstawie czynności sztucznej znacząco wyższe subwencje. Subwencje w tych wypadkach przyznano na podstawie nieprawdziwych oświadczeń oraz nieprawidłowych danych. Poskutkowało to wezwaniem beneficjentów do zwrotu subwencji. Niewykluczone, że w poszczególnych wypadkach zaistniały przesłanki do pociągnięcia do odpowiedzialności karnej osób składających wniosek.

Podsumowując, przedsiębiorcy powinni liczyć się z możliwością skontrolowania w zakresie niemalże wszystkich instrumentów pomocowych. Kontrola może objąć:

  • badanie spełnienia przesłanek przyznania pomocy;
  • weryfikację prawdziwości oświadczeń oraz danych;
  • sposoby wydatkowania środków oraz ich zgodność z przeznaczeniem;
  • inne indywidualnie określone aspekty;

Najlepszym wyjściem naprzeciw potencjalnej kontroli, które ogranicza ryzyka oraz podwyższa bezpieczeństwo finansowe i prawne jest odpowiednie wczesne wykrycie nieprawidłowości. Pomocne w tym zakresie może być przeprowadzenie przeglądu wewnętrznego, nakierunkowanego na kompleksowe przeanalizowanie problematycznych kwestii wraz z przygotowaniem metod naprawczych dla wykrytych nieprawidłowości.  Teraz kiedy już emocje nieco opadły można na spokojnie przeanalizować czy, aby na pewno spełnione były warunki przyznawania pomocy.  Niestety jak często bywa rzetelnym podatnikom „psują rynek” ci którzy zdecydowali się na zniekształcenia swoich obrotów aby pozyskać jak największe dofinansowanie także kontrole mogą dotknąć znacznej części beneficjentów.

Jarosław Włoch, Michał Wiącek, Dział doradztwa podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Polecamy: Oferta specjalna: Pakiet książek – Nowa matryca stawek VAT Towary i Usługi z programem INFORLEX PKWiU + CN, stawki VAT i WIS na 2 m-ce

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe kontrolują konta bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
06 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...