Niższe ceny paliw szansą dla firm na szybszy rozwój

Niższe ceny paliw szansą dla firm na szybszy rozwój
Przyszedł obecnie dobry czas dla polskich handlowców współpracujących z zagranicznymi partnerami. Niskie ceny paliw mogą wpłynąć na zwiększenie transportu produktów za granicę, a zatem przyczynić się do zwiększenia eksportu. Korzystne dla przedsiębiorców niskie ceny powinny utrzymać się jeszcze co najmniej przez kilkanaście dni.

W dalszym ciągu spada cena paliwa, choć osiągnięcie poziomu poniżej 4 zł za benzynę może być nieosiągalne przy obecnym niskim kursie złotego wobec dolara. W najbliższym czasie ceny powinny się utrzymać, a według niektórych analityków wzrostu cen na stacjach benzynowych możemy spodziewać się dopiero przed wakacjami. W mediach pojawiają się głosy o możliwym wzroście cen paliwa w Polsce za sprawą tzw. opłaty zapasowej, którą będą płacić producenci paliw na rzecz Agencji Rezerw Materiałowych. Cena diesla czy benzyny będzie zależna od decyzji rafinerii (na które nakładana jest opłata zapasowa), natomiast z pewnością cena gazu płynnego LPG może wzrosnąć o 5-6 groszy za litr. Opłata zapasowa jest skutkiem wprowadzonych zmian prawnych, które obligują producentów do utrzymywania rezerw zapewniających nieprzerwaną produkcję przez 68 dni (dotychczas było to 76 dni).

Autopromocja

Niskie ceny są spowodowane nadwyżką produkcji względem zapotrzebowania. Duża podaż ropy jest sumą rekordowego eksportu z Rosji i Iraku, wysokiego wydobycia przez Amerykę ropy z łupków oraz umiarkowanego światowego zapotrzebowania na ropę.  W Polsce już w 2013 roku można było zaobserwować obniżenie popytu na ten surowiec. Według dostępnych danych, oficjalny poziom konsumpcji oleju napędowego w 2013 r. wyniósł 11,3 mln ton i był o 6% niższy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – choć w dalszym ciągu był głównym paliwem transportowym w Polsce, a jego udział w konsumpcji krajowej paliw transportowych wyniósł w 2013 r. 65%. W 2013 r. zapotrzebowanie na benzynę spadło o ponad 2% (84 tys. ton), do poziomu 3,7 mln ton i podobnie jak w latach poprzednich było wynikiem utrzymywania się wysokiego poziomu cen detalicznych. W 2013 r. nastąpiło zmniejszenie konsumpcji o 4% r/r dla sumy paliw silnikowych (benzyna, olej napędowy i LPG).

Nowe zasady udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców

Obecnie w detalu średnio za litr benzyny Pb95  zapłacimy 4 złote 43 grosze, za litr oleju napędowego 4 złote 44 grosze, natomiast za litr autogazu 2 złote 27 groszy. Warto wiedzieć, że na cenę paliwa składa się cena netto w rafinerii (zazwyczaj 50% ceny, jaką płacimy), podatek akcyzowy (ok. 23%), opłata paliwowa (5%), podatek VAT (19%), marża (3%).

Polska w porównaniu z zaawansowanymi krajami Europy znajduje się cały czas we wczesnym stadium ewolucji sieci detalicznych sprzedaży paliw. Szybko powstają u nas kolejne stacje benzynowe wielkich koncernów przy jednoczesnym zmniejszeniu się liczby małych, niezależnych firm. Sytuacja w Europie pod tym kątem jest natomiast zróżnicowana.

„Ciekawym przykładem kraju, w którym stacje są rozdrobnione jest Francja. Działa tam ponad 6500 stacji benzynowych. Co prawda większość rynku jest kontrolowana przez dwóch liderów – firmy Total i Elan, ale około 2500 stacji należy do firm, z mniejszą liczebnością stacji: Avia, Esso, BP, Agip, Shell” – dodaje Marek Wcisło z firmy Kompass Poland zajmującej się dostarczaniem biznesowych baz danych i informacji gospodarczych do firm.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015


Na polskim rynku paliwowym wiedzie prym pięć największych sieci: Orlen, Lotos, BP, Shell, Statoil. Dobrą informacją jest fakt, że PKN Orlen i Lotos powiększyły udziały w krajowym rynku detalicznym - PKN Orlen z 34,6% do 35,9%, a Grupa Lotos z 8,5% do 9,2% w ujęciu rok do roku, dzięki czemu nasze koncerny kontrolują już ponad 45% krajowego rynku stacji paliw. W 2013 r. na krajowym rynku paliw funkcjonowało 6 700 stacji paliw.

Lepsza sytuacja firm rodzinnych w Polsce

Warto wspomnieć, że wobec utrzymujących się wysokich cen benzyny w 2013 r. na popularności (która utrzymuje się do dziś) zyskało tańsze paliwo substytucyjne, czyli LPG. W 2013 r. szacowane zużycie paliwa wynosiło 2,3 mln ton (4% wzrost r/r), a wzrost zapotrzebowania odnotowano zarówno w segmencie sprzedaży autogazu, jak i w segmencie sprzedaży gazu na inne potrzeby, w tym grzewcze. Autogaz najtaniej można było kupić w województwie podkarpackim (2,45 zł/l), najdrożej zaś w  zachodniopomorskim (2,59 zł/l). Na to regionalne zróżnicowanie miało wpływ zarówno zlokalizowanie źródła dostaw, jak też popyt i otoczenie konkurencyjne.

Źródło: Kompass Poland Sp. z o. o.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...