Spółdzielnia przekazuje wspólnocie mieszkaniowej swój majątek – czy musi płacić CIT?

Katarzyna Broniszewska
rozwiń więcej
Spółdzielnia przekazuje wspólnocie mieszkaniowej swój majątek – czy musi płacić CIT? / Fotolia / Fotolia
Spółdzielnia mieszkaniowa prowadzi gospodarkę zasobami mieszkaniowymi oraz lokalami użytkowymi. W związku z powstaniem wspólnoty mieszkaniowej zamierza podpisać z nią umowę o zarząd powierzony i przekazać posiadany majątek, na który składają się uzyskany wynik dodatni z poprzednich lat i fundusz remontowy. Czy to przekazanie majątku spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT)?

Spółdzielnia mieszkaniowa

Podstawowym zadaniem spółdzielni mieszkaniowych jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin poprzez dostarczanie im samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Autopromocja

Funkcjonowanie spółdzielni mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Spółdzielnia osiągane dochody związane z działalnością w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi przeznacza:                                                   
- na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (w części dotyczącej właścicieli posiadających mieszkanie i garaż) oraz                                                               
- działalność opodatkowaną związaną z gospodarką eksploatacyjną dotyczącą lokali użytkowych.

Polecamy: Podatek od spadków i darowizn

Wyrażenie „zasoby mieszkaniowe” dotyczy obiektów mieszkalnych, zgromadzonego zbioru rzeczy przeznaczonych do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych lub związanych z zamieszkiwaniem. Obejmuje nie tylko lokale mieszkalne, ale również innego rodzaju pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim np. kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, garaże.

Natomiast gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje zarządzanie i dysponowanie nimi, a także działania służące prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu w stanie niepogorszonym.

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 21 października 2008 roku (I SA/Wr 342/08) „Przechowywanie środków pieniężnych (do czego zobowiązuje także art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy) na rachunku bankowym wspólnoty mieszkaniowej, pochodzących z wpłat właścicieli lokali oraz wprowadzanie rozwiązań mających za zadanie dyscyplinowanie właścicieli lokali w celu zapewnienia płynności finansowej wspólnoty mieszkaniowej, wchodzi w zakres gospodarowania zasobami mieszkaniowymi. Nieodzowną częścią gospodarowania w każdym przypadku jest bowiem gospodarka finansami podmiotu" .

Ponadto spółdzielnia tworzy fundusz na remonty mieszkań, garaży i lokali użytkowych. 

Odpisy na fundusz mieszkań i garaży stanowią koszt uzyskania przychodu. Lokale użytkowe nie wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych (w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), zwanej dalej ustawą), dlatego w tym przypadku nie uznaje się odpisów na ten fundusz za koszt podatkowy.

Obowiązek podatkowy

Zgodnie z przepisami ustawy opodatkowaniu podlega dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został osiągnięty. Dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w danym roku podatkowym (art. 7 ustawy).

Nie istnieje wyczerpująca lista przychodów, które muszą być opodatkowane. W art. 12 ustawy znajduje się jedynie otwarty katalog zdarzeń, które są przychodem podatkowym.

Natomiast ten sam artykuł w dalszej części wymienia rodzaje przysporzeń, które takim przychodem podatkowym nie będą.

Aby dane przysporzenie mogło być uważane za przychód musi mieć charakter ostateczny, co oznacza, że majątek danej osoby rzeczywiście dzięki temu się powiększył, a ona może tym przychodem swobodnie dysponować.

Wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Spółdzielni Mieszkaniowej - bez względu na źródło ich pochodzenia - stanowią przychód w rozumieniu przepisów ustawy.

Dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (np. czynsze, opłaty) w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi działalności gospodarczej) stanowią przychody i są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Dochód uzyskany z  działalności w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jeżeli został przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, jest wolny od podatku.

W związku z tym dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz dochody z innej niż ta działalności (nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych) podlegają opodatkowaniu (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy).

Ponadto, wcześniej zadeklarowany dochód na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych należy wydać w konkretnym terminie.

Koszt podatkowy  

Kosztami uzyskania przychodów koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (art. 15 ust. 1 ustawy).

Aby dany koszt uznać za koszt uzyskania przychodu:                                                                             
a) musi być poniesiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,                                                 
b) ma lub może mieć wpływ na wysokość osiąganych przychodów,                                                       
c) nie jest wymieniony w katalogu umieszczonym w art. 16 ust. 1 ustawy

Art. 16 pkt.1 ust. 9 lit. a) wskazuje, że kosztami uzyskania przychodów nie są wydatki odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika. Natomiast takim kosztem będą m.in podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli istnieje ustawa przewidująca obowiązek lub możliwość utworzenia funduszu przez podatnika i znajduje się z niej zapis, że odpisy i wpłaty na ten fundusz stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu podatku dochodowego.

Związane z gospodarką zasobami mieszkalnymi przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Na podstawie wyżej wymienionych warunków należy stwierdzić, że wszelkie koszty ponoszone przez Spółdzielnię Mieszkaniową, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy (poza tymi z art. 16 ust. 1).

Opodatkowanie czynności przekazania

Wydanie dochodu przeznaczonego wcześniej na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi na inny cel lub wydanie go po określonym terminie spowoduje powstanie obowiązku podatkowego (art. 25 ust. 4 i ust. 4a ustawy o CIT).

Podatek wpłaca się w określonej wysokości i w konkretnym terminie - do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku. Oznacza to, że utrata zwolnienia nie wywołuje skutków prawnych wstecz, lecz w momencie dokonania wydatkowania uprzednio zwolnionego dochodu.

Gdy Spółdzielnia Mieszkaniowa przekaże środki obejmujące dochód z lat ubiegłych, uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i lokalami użytkowymi, utraci możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego ( art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT).

Dotyczy to części dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczonych na utrzymanie tych zasobów. Stanie się tak dlatego, ponieważ  wydatkowanie odbędzie się niezgodnie z przeznaczeniem uzyskanego dochodu, jakim jest utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Zwolnienie ma zatem charakter warunkowy i uzależnione jest od faktycznego wydatkowania dochodu na wskazane cele.

Przekazanie środków funduszu remontowego, z którymi związane są odpisy na fundusz remontowy, obciążające koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, spowoduje wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wartości przekazanych środków.

Polecamy: serwis Koszty

Powodem tego jest to, że wykorzystanie tych środków nastąpi niezgodnie z przeznaczeniem funduszu remontowego, ponieważ jego środki wydaje się na koszty remontów obiektów zaliczanych do zasobów mieszkaniowych.

Natomiast przekazując:

- środki odpowiadające wysokości dochodu opodatkowanego z lat ubiegłych związanego z działalnością inną niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi oraz

- środki funduszu remontowego, w części dotyczącej lokali użytkowych, od których nie dokonywano odpisów stanowiących koszty uzyskania przychodu,

Spółdzielnia nie uzyskuje żadnego przychodu, a więc nie powstanie obowiązek podatkowy w CIT w tym przypadku.

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa z 5 października 2011 roku, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB3/423-127/11-2/MF).

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...