Wydatki związane z przedterminowym rozwiązaniem niekorzystnej umowy mogą być kosztem podatkowym

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
koszty podatkowe; wydatki; przedterminowe rozwiązanie niekorzystnej umowy
Kwota odstępnego uiszczona na rzecz kontrahenta w zamian za przedterminowe rozwiązanie umowy, generującej dla spółki starty, może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu. Tak uznał WSA w Warszawie w wyroku z 25 września 2012 r. Jest to kolejne korzystne dla podatników orzeczenie w tym zakresie.

Aby ocenić, czy dany wydatek jest kosztem uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT należy wziąć pod uwagę cały logiczny ciąg zdarzeń, który do tego wydatku prowadził. Należy zbadać racjonalność działania podatnika, biorąc pod uwagę uwarunkowania społeczno-gospodarcze i ekonomiczny sens podejmowanych działań.

Autopromocja

Przyjąć należy, że - co do zasady - każde racjonalne przedsięwzięcie zmierzające do zapobieżenia powstaniu ujemnych skutków ekonomicznych (strat) powinno być postrzegane jako prowadzące do zachowania, zabezpieczenia źródła przychodów, a związane z tym koszty, jako koszty uzyskania przychodu.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 25 września 2012 r., (sygn. III SA/Wa 1049/12).

Odstąpienie od niekorzystnej umowy

Sprawa dotyczyła spółki, która udostępniała swoim klientom filmy w ramach usługi VOD. Spółka ma prawo do udostępniania filmów na podstawie umów licencyjnych zawartych z studiami filmowymi (dalej: licencjodawcy). Umowy przewidują obowiązek licencjonowania znacznej ilości filmów. Okazało się jednak, że spółka ponosi z tytułu tych umów straty.

Kary i odszkodowania za odstąpienie od niekorzystnej umowy nie są kosztem

Klienci nie korzystają bowiem z usług VOD w zakresie, który pozwoliłby pokryć koszty zakupu i licencji. W związku z tym spółka postanowiła rozwiązać część zawartych umów licencyjnych, w drodze porozumienia z licencjodawcami. Na ich mocy strony ustaliły, że rozwiązanie umowy odbędzie się w zamian za określone świadczenia spółki na rzecz licencjodawcy, w tym m.in. opłaty za wcześniejsze rozwiązanie umowy. Opłata ta wypłacana jest niezależnie od innych zobowiązań finansowych spółki wobec danego licencjodawcy.

Należy nadmienić, że w przypadku jednostronnego zerwania umowy licencyjnej (bez zgody licencjodawcy), spółka ponosiłaby istotne obciążenia finansowe z tytułu odpowiedzialności za takie działanie, których łączna wartość znacznie przewyższa sumę opłat za rozwiązanie umów wynegocjowanych w porozumieniach.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację indywidualną, w którym wnosiła o potwierdzenie, że wydatki poniesione tytułem opłaty za rozwiązanie umowy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. 

Czy przedsiębiorca może uznać za koszt podatkowy zapłaconą kwotę wynikającą z ugody po odstąpieniu od umowy

Korzyści z uchwały

Przedstawiając własne stanowisko spółka wskazała, że jej zdaniem ponoszona przez spółkę na podstawie porozumień o rozwiązaniu opłaty mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu wskazał, że „odszkodowanie” poniesione z tytułu rozwiązania umów licencyjnych zostało poniesione w celu wycofania się spółki z zawartej umowy i jako nie spełniające przesłanek wymienionych w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT nie może być uznane za koszty uzyskania przychodów.

W przedmiotowej sprawie spółka poniosła ryzyko gospodarcze decydując się na zawarcie umów, których zapis nie przewidywał możliwości wcześniejszego ich rozwiązania z inicjatywy spółki, nawet jeśli okazuje się, że jest to dla niej nieopłacalne i generuje większe koszty niż osiągany przychód. Jak wielokrotnie podkreślano w orzecznictwie, poniesienia kosztów stanowiących efekt podjętego ryzyka gospodarczego podatnik nie może sobie rekompensować za pomocą przepisów podatkowych.

Umowne odszkodowanie dla pracownika za rozwiązanie umowy o pracę a koszty pracodawcy

Po wyczerpaniu toku instancyjnego spółka wniosła skargę do WSA, który uchylił zaskarżoną interpretację.

WSA stwierdził, że aby ocenić, czy dany wydatek jest kosztem uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, należy wziąć pod uwagę cały logiczny ciąg zdarzeń, który do tego wydatku się przyczynił. Należy zatem zbadać, w jakim celu została zawarta umowa, dlaczego ją rozwiązano, oraz jakiego rodzaju koszty się z tym wiążą (w analizowanej sprawie było to odstępne).

Nie sposób, oceniając działalność podatnika, nie brać pod uwagę uwarunkowań społeczno-gospodarczych, czyli okoliczności zaistniałych w trakcie trwania umowy. W tym wypadku była to nieopłacalność przedsięwzięcia i brak popytu na usługi oferowane przez spółkę.  

W tym miejscu należy również przywołać tezy z uchwały NSA z 25 czerwca 2012 r. (sygn. II FPS 2/12), w której poszerzony skład NSA orzekł, że „działając w warunkach rynkowych podatnik musi podejmować racjonalne z jego punktu widzenia, oparte na analizach i kalkulacjach działania zmierzające do możliwie największej efektywności ekonomicznej. Działania te polegać mogą na dokonywaniu różnych oszczędności, pomniejszaniu kosztów, wydatków i minimalizowaniu strat z określonych segmentów działalności, czy też eliminowaniu nieopłacalnych przedsięwzięć. Gdyby podatnik działań takich nie podejmował, mógłby nie sprostać konkurencji, a prowadzona przez niego działalność mogłaby stać się nierentowna, tym samym zagrożone byłoby źródło przychodów jakim jest prowadzenie działalności gospodarczej w jej całokształcie. W tym sensie co do zasady każde tego rodzaju przedsięwzięcie zmierzające do zapobieżenia powstaniu takich sytuacji powinno być postrzegane jako prowadzące do zachowania, zabezpieczenia źródła przychodów, a związane z tym koszty, jako koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15. ust. 1 ustawy o CIT.

W ocenie WSA działania, które wskazuje we wniosku o interpretację spółka, mają na celu zapobieżeniu strat i powinny być w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, uznane za koszty uzyskania przychodu.

Opracowanie opisu orzeczenia: Zespół Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe kontrolują konta bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
06 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...